۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۵۶۳۱۲۰
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

عمل عالم ربانی به خداوند متصف است

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه عالمان ربانی به خداوند شباهت دارند، گفت: عالم ربانی علمش به خداوند متصف است.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رشاد تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز قبل از آغاز درس خارج فقه در همین حوزه علمیه، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: مردم سه دسته هستند، گروهی عالم ربانی‌اند.

وی افزود: عالم محض و دانشمند صرف بودن از منظر امیرمومنان علی(ع) شایسته نیست بلکه آن عالمی از نظر امیر عالم است که ربانی و الهی باشد. کلام امیر نشان می‌دهد علم با ربوبیت ارتباط تنگاتنگ دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه خداوند رب عالم تکوین و تشریح است، ادامه داد: علوم به دو دسته تکوین و تشریح تقسیم می‌شود و خداوند هم رب علم نظری و هم رب علم عملی است بنابراین آن عالمی عالم است که به خداوند بیشتر شباهت داشته باشد زیرا علم عالم چه در حوزه تکوین و چه در حوزه تشریح او را به خدا می‌رساند و علمش او را به ربوبیت تکوینی و تشریحی خداوند پیوند می‌زند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: کسی که ادعای عالم بودن دارد ولی از ربوبیت تکوینی غافل است و هستی را خالی از خدا و فاقد روح می‌داند در اصل عالم نیست. عالم واقعی و حقیقی کسی است که به ربانیت رسیده باشد. حضرت می‌فرمایند: دسته اول عالم ربانی است و گروه دیگر در مسیر عالم ربانی شدن هستند و دسته آخر مانند مگس‌های کوچکی هستند که در یک جا مستقر نیستند، مقر و مبنایی ندارند و آلوده به انواع آلودگی‌ها هستند؛ بنابراین در بین انسان‌ها دو گروه اول و دوم محترم و محتشم بوده و مابقی حشراتی هستند که رهایند اینان فاقد علم ربانی هستند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: حضرت می‌فرمایند: گروه سوم صاحب تشخیص نیستند استقلال فکری و هویتی ندارند و از هر جا صدایی بلند شود بسوی آن حرکت می‌کنند اینان تابعان و پیروان هر ناقعه‌ای هستند؛ اینان حزب باد هستند، تغییر موضع برخی اشخاص نشان از آن دارد که این افراد در زمره دسته سوم قرار می‌گیرند بنابراین بی ثباتی نشانه بی سوادی است.

وی تصریح کرد: امروز برخی افراد که یک روز در حزب توده، روز دیگر در زمره منافقان و سپس خود را انقلابی معرفی می‌کنند نشان از بی سوادی آنان دارد و به نور علم دسترسی ندارند و در روشنایی نور حرکت نمی‌کنند شاید یک سری اصطلاحات را در سینه خود اندوخته باشند ولی نوری برای آنان ایجاد نمی‌کند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات