۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۶۳۴۸۳
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی:

حوزه علمیه شرایط بازدید گردشگران از مسجد جامع ارومیه را تسهیل کند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی خواستار همکاری حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه در معرفی هر چه بیشتر مسجد جامع شهر به گردشگران و مسافران شد.
مسجد جامع ارومیه

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به پایان عملیات مرمت و تعمیر شبستان، گنبدخانه و تزئینات سردر زندیه و گچ بری و کاشی کاری ها و حتی کتیبه و محراب ایلخانی مسجد جامع ارومیه از محل اعتبارات میراث فرهنگی استان، اظهار داشت: کف گنبدخانه نیز که در سالهای قبل دچار بهم ریختگی شده بود، کف سازی شده است.

وی تأکید کرد: در حال حاضر به جهت حفاظت و مرمت های میراثی در مسجد جامع ارومیه مشکلی وجود ندارد و در یک ماه آینده عملیات احیا حجرات قدیمی این بنای تاریخی نیز بر اساس نقشه ها و طرح مصوب آغاز می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با توجه به مرمت و تعمیر مسجد جامع ارومیه که از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است، انتظار می رود سازمان ها و نهادهای متولی اداره امور این مسجد را بر عهده گرفته و ساخت سرویس های بهداشتی را در دستور کار قرار دهند.

وی تشکیل هیأت امنا را در رونق برنامه های دینی و فرهنگی مسجد جامع  موثر خواند و گفت: از قدیم مساجد جامع محل برپایی نماز های جماعت با حضور بازاریان و کسبه بوده که امیدواریم با همکاری حوزه علمیه شاهد اقامه نماز با حضور اصناف و بازاریان در این مکان مقدس باشیم.

جباری خواستار همکاری حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه در معرفی هر چه بیشتر مسجد جامع شهر به گردشگران و مسافران شد و تصریح کرد: این حوزه علمیه که در محوطه مسجد جامع مستقر شده است شرایط ورود گردشگران، برای بازدید از این بنای تاریخی را تسهیل کند تا زمینه ورود گردشگران، بازاریان و مردم از درب حوزه های علمیه نیز فراهم شود.

مسجد جامع ارومیه یک اثر تاریخی در مجاورت بازار تاریخی ارومیه و متعلق به سده هفتم هجری قمری (مربوط به ایلخانیان) است. موقعیت این مسجد در بازار بگونه ای است از سه طرف به معابر عمومی متصل می‌شود./936/ت303/ب1

ارسال نظرات