هیچ چیز جای تبلیغ چهره به چهره را نمی گیرد
حجت الاسلام حمید خانزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که بایسته های تبلیغی شامل شکل و محتوای تبلیغی است، اظهار کرد: مبلغ از نظر شکل تبلیغی باید از قالب تبلغی چهره به چهره به صورت فراوانی استفاده کند زیرا امروزه جامعه ما نیازمند ارتباط است و صرف منبر رفتن کفایت نمی کند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد:حتی شکل ورود مبلغ به مجالس و محافل و چگونگی سلام کردن دارای اهمیت خاصی است و می تواند موجب ایجاد ارتباط مناسب میان مبلغ و مخاطب شود که در این صورت سخنانش بر روی مخاطب تأثیر می گذارد اما در غیر این صورت مبلغ فقط سخن می گوید و مخاطب ممکن است گوش دهد و ممکن است گوش ندهد.
وی خاطرنشان کرد: از نظر محتوای تبلیغ نیز مبلغان نباید از مطالب تکراری استفاده کنند چنانچه امروزه کتاب های منبری های مشهور به صورت فراوان یافت می شود که متأسفانه مبلغان همان ها را تکرار می کنند و مخاطب متوجه می شود که این مطالب بیان شده کپی برداری است.
حجت الاسلام خانزاده ادامه داد: مبلغ باید مطالب تولیدی خود را بیان کند به عبارت دیگر مبلغ باید آیات را به همراه تفاسیر و روایات را همراه با فقه الحدیث مطالعه و تمثیل های زیبایی را انتخاب و سپس برای مردم بازگو کند که اگر مبلغ چنین کند هم خود او رشد می کند و هم مخاطب می داند این محتوا از دانسته های مبلغ است و بالتبع به دل او خواهد نشست.
وی با تأکید بر این که مبلغ باید تلاش کند مطالبش متقن باشد، افزود: مردم تمام مطالب بیان شده از سوی مبلغ را قبول می کنند و به نام اسلام می گذارند بنابراین مبلغ یا باید نظریه های اسلام را به صورت دقیق آموخته باشد یا از منابع معتبر و دقیق دینی استفاده کند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با طرح سؤالی مبنی بر این که چه نوع محتوایی را به مخاطب باید منتقل کرد، گفت: تمامی مسائل دینی مورد نیاز مردم است و این گونه نیست که یک مسأله از دیگری اهمیت بیشتری داشته باشد اما آنچه که اهمیت دارد این است که با توجه به مکان و مخاطبین، محتوا متفاوت است بنابراین باید براساس مسائل جامعه محتوای دینی در اختیار مخاطب قرار داده شود.
وی ادامه داد: از جمله مسائلی که امروزه مورد نیاز تمام مسلمانان است و رهبر معظم انقلاب نیز بر روی آن تأکید دارند و اگر بیان نشود جامعه مسلمانان با مشکلات فراوانی مواجه می شود سبک زندگی دینی است؛ به عبارت دیگر آگاهی مردم از سبک زندگی دینی کم است و دشمنان نیز در حال القاء سبک زندگی غربی هستند.
حجت الاسلام خانزاده اظهار کرد: مبلغ باید در بیان کردن مسائل اجتماعی همانند سبک زندگی دینی اشکالات غیر مسلمانان را در محتوای خود جواب دهد به عبارت دیگر زمانی که سبک زندگی دینی را از دین مقدس اسلام بیان می کند باید بتواند سبک زندگی غربی را به چالش کشاند در غیر این صورت مخاطب گرفتار تناقض می شود که آیا سبک زندگی اسلامی صحیح است یا سبک زندگی غربی./1324/ت۳۰۲/ج