۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۶۳۸۳۶
یادداشت؛

استراتژی ترکیبی با برجام

از ادبیات رسانه ها و اندیشکده های غربی در خصوص مواجهه با ایران اسلامی این چنین استنباط می شود که همواره از سناریوهای تودرتو و چند لایه برای پیشبرد مقاصدشان استفاده می کنند.
برجام

به گزارش خبرگزاری رسا، از ادبیات رسانه ها و اندیشکده های غربی در خصوص مواجهه با ایران اسلامی این چنین استنباط می شود که همواره از سناریوهای تودرتو و چند لایه برای پیشبرد مقاصدشان استفاده می کنند. همچنانکه چند سال پیش فرید زکریا روزنامه نگار معروف آمریکایی در مقاله ای  در روزنامه انگلیسی دیلی استار(The Daily Star) نوشت که ما در برابر ایران نیاز به یک "استراتژی ترکیبی" داریم؛ استراتژی ای متشکل از فشار و تلاش برای خارج کردن ایران از مقاومت. او نتیجه می گیرد که تنها در این صورت است که ایران به عنوان یک تمدن بزرگ به نظم جهانی – بخوانید نظم آمریکایی- تن خواهد داد. 

این روزها که بار دیگر موضوع برجام در پی زمزمه خروج آمریکا از آن در موعد 22 اردیبهشت (12می) بالاگرفته است؛ شواهد و قرائن حاکی از آن است که یک استراتژی ترکیبی چند ضلعی را جبهه غربی-عبری علیه ایران به صحنه آورده است. واکاوی این استراتژی ها و سناریوهای حریف کمک می کند تا برای هرگونه مواجهه ای آمادگی کاملی داشته باشیم.

رصد آشکار رفتار آمریکایی ها، نشان می دهد  اولین استراتژی آنها برای فشار به ایران گره زدن موضوع برجام به اقتصاد ایران است. از همین روی؛ طی چند ماه گذشته و از اواخر سال قبل، مدام این مساله پمپاژ شده که آمریکا در 12 می (22 اردیبهشت) از برجام خارج خواهد شد و ترامپ تمدید تعلیق تحریم ها را امضاء نخواهد کرد. نکته قابل توجه دراینجا این است که مساله، خروج یا عدم خروج آمریکا از برجام نیست؛ بلکه مساله تاثیرات روانی و شوک های پی در پی این موضوع بر بازار ارز ایران است. همچنانکه می بینیم در ماه های اخیر قیمت ارز دچار تلاطمات شدید بوده که موج تازه آن از شنبه گذشته در بازار مشاهده شد. ( البته این صرفا یکی از دلایل گران شدن ارز است)

دومین استراتژی آمریکایی ها برای فشار به ایران که در یک تقسیم کاری مشترک با اروپایی ها صورت گرفته است؛گره زدن برجام به برنامه موشکی و تحولات منطقه ای است. دراینجا، ابتدا فرانسه نقش پلیس خوب را یکبار دیگر برعهده گرفت و این خط را دنبال کرد که می تواند جلوی خروج آمریکا از برجام را بگیرد بشرطی که ایران در موضوع موشکی و منطقه ای به اصطلاح رویه خود را اصلاح کند! در ادامه این نقش آفرینی دسیسه آلود ماکرون، این بار اتحادیه اروپا طرحی را دنبال کرد که به موجب آن برای آنچه که حفظ و نجات برجام نام نهاده اند، تحریم های تازه ضدایرانی را اعمال نمایند تا ترامپ رضایت بدهد در برجام به اصطلاح باقی بماند.( یعنی برجام که قرار بود ابزار رفع تحریم ها باشد، وسیله اعمال تحریم های جدید بشود)  سومین استراتژی آمریکایی ها برای فشار به ایران، بلوف جنگ با زمزمه خروج  امریکا از برجام است که این ماموریت را به نتانیاهو دادند.

تمام شوی اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اتهام زدن به ایران برای رسیدن به بمب هسته ای آنهم بر اساس یکسری سی دی و زونکن! با این هدف دنبال شده که در نهایت تصویری خشن ارایه بدهند که جا بیندازند راه متوقف کردن ایران، تنها گزینه جنگ و درگیری مستقیم است. شواهد و قرائن غیرقابل انکار نشان می دهد دمیدن دربلوف جنگ علیه ایران با این هدف سوگیری شده که عده ای درداخل را به این نتیجه برسانند که بار دیگر با توجه به این فضا باید به سمت موضوع مذاکره رفت ولو مذاکرات موشکی و منطقه ای!!

بنابراین چه اینکه 1- آمریکا از برجام بصورت مطلق خارج شود، 2-چه مشروط از برجام خارج شود و شرط بگذارد که اگر فلان موارد را ایران تامین کند به برجام بر می گردم و 3- چه از برجام خارج نشود و بار دیگر زمان و موعد جدیدی را برای اصلاح برجام شرط کند؛ در نهایت موضوع فشار بر کشورمان و خارج کردن ایران از مقاومت و ایستادگی در دستور کار است و تجربه برجام به ما می گوید: الف:  این آمریکا غیرقابل اعتماد است چه در برجام بماند یا نماند. ب: نظریه کدخدا رنگ باخته است. پ: برجام منهای آمریکا و ادامه دادن آن با اروپا، اشتباه و غلط اندر غلط است. ت: بین خروج آمریکا از برجام یا ماندن در برجام تفاوتی نیست؛ چون کاخ سفید، ساختار تحریم ها را حفظ کرده و اراده ای برای اجرای برجام ندارد. و بالاخره باید گفت  تنها راه مواجهه با این استراتژی ترکیبی جبهه غربی-عبری، اتخاذ دیپلماسی انقلابی بجای دیپلماسی التماسی است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: حمایت

ارسال نظرات