لزوم اجرای آموزش پژوهشمحور در حوزههای علمیه
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست علمی پژوهشی «مبانی، اهداف و راهکارهای پژوهش در حوزههای علمیه» با حضور حجتالاسلام حمید محمدی در سالن نشستهای پژوهشگاه حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) برگزار شد.
در این نشست، حجتالاسلاموالمسلمین محمدی ضمن ریشهیابی علت رکود و عدم تولید فکر در حوزههای علمیه، آموزش پژوهشگرا را به عنوان راهکار حل مسئله معرفی کرد و پژوهش را مغز و روح آموزش برشمرد.
استاد و محقق حوزه اظهار داشت: این امر مهم، بدون برنامهریزی نظاممند توهم است و آسیبهای پژوهشگران باید شناسایی و نظام حوزه، تربیتبنیان شود.
حجتالاسلاموالمسلمین محمدی، اهداف نظام پژوهش جدید را چنین عنوان کرد:
1- گسترش سطح کمّی دانش طلاب با تتبع در منابع؛
2- احساس نیاز طلاب و ایجاد انس والفت به منابع و مصادر علمی؛
3- کسب مهارت در پژوهش؛
4- برخورداری طلاب از بینش علمی؛
5- توجه کردن به مناصب علمی و مواضع پژوهشی و پرکردن آنها با اندیشمندان متفکر؛
وی در ادامه، محدود بودن به کتاب، استاد و مدرسه را از موانع رشد طلبه معرفی کرد و افزود: برای رشد و شکوفایی باید از این سه عبور کرد و معنای این سخن، استفاده از تمام ظرفیتهای آن و نماندن در آن است.
استاد حوزه اضافه کرد: بیگانگی علمآموزان از منابع و مراجع علمی از مشکلات و موانع دیگر راه است و طلاب باید با مصادر اصلی، انس داشته و از منابع لغوی، دقیق و اصولی بهرهبرداری کنند.
حجتالاسلاموالمسلمین محمدی، کسب مهارت در نظام حوزه را بر دو رکن فراگیری اصول و قواعد درست پژوهش که شامل روش تحقیق، انجام تحقیقهای موردی و ایجاد فرهنگ پژوهش است و همچنین تمرین و ممارست کافی استوار دانست؛ زیرا پژوهش یک مهارت کاملا تدریجی و زمانبند است و نیاز به تمرین دارد اما باید با تلاش این روند را تندتر کنیم.
وی، اهداف پژوهشی سطوح حوزه را چنین بیان کردند:
1) سطح دو: ایجاد روحیه تتبع، قدرت گردآوری و تنظیم و جمعآوری آراء و نظرات؛
2) سطح سه: بررسی، نقد و مقایسه آراء و تفاوتهای کلی آنها؛
3) سطح چهار: ارائه نظر از جانب طلبه و محقق و بیان اشکالات دیگر؛
4) سطح پنج (دوره اجتهاد): ارائه نظریه بسیط و دلیل صحت درستی نظریه؛
5) سطح 6: ارائه نظریات متعدد و متنوع؛
استاد و محقق حوزه در پایان جلسه، طلاب را به یادگیری زبانهای مختلف، تقویت ذهن به وسیله شعر گفتن، رمانخوانی و زیاد نوشتن و فهم جغرافیای خود در جهان امروز و شناخت استعداهای وجودی و توانمندیهای فردی توصیه کرد و به پرسشهای مطرح شده حضار پاسخ داد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج