۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۵۶۶۲۵۶

انتقاد آیت الله فقیهی از ساده‌انگاری برخی نسبت به شفاعت

عضو جامعه مدرسین با انتقاد از این‌که برخی منبری‌ها مسأله شفاعت را ساده‌انگاری می‌کنند، گفت: این‌که گفته شود انسان می‌تواند هر گناهی اعم از حق‌الناس و حق‌الله را انجام دهد و سپس مورد شفاعت اهل‌بیت(ع) قرار بگیرد با هیچ‌یک از ادله فقهی سازگار نیست.
آیت الله فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه 48 سوره بقره پرداخت و گفت: اعتقاد قوم بنی‌اسرائیل این بود که می‌پنداشتند اجدادشان در روز قیامت از آن‌ها شفاعت کرده و گناهانشان بخشیده می‌شود، اما خداوند در این آیه تصورات غلطی که این قوم داشتند را رد می‌کند.

وی افزود: خداوند در آیه مذکور انذار می‌دهد که از روزی بترسید که کسی به کار دیگری نیاید و شفاعت هیچ‌کس پذیرفته نشود، و عوض از کسی قبول نکنند، و هیچ یاری کننده و فریادرسی نخواهند داشت.

آیت‌الله فقیهی با بیان این‌که آیه یادشده باید در کنار آیه شریفه 25 سوره انبیا تفسیر شود، عنوان کرد: بر اساس این آیه شریفه تنها کسانی که خداوند می‌خواهد می‌توانند شفاعت کنند‌ و آن‌ها نیز کسی جز انبیا و اوصیای الهی نیستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مسأله شفاعت یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در دین اسلام است، ابراز کرد: شفاعت شامل کسانی می‌شود که ایمان دارند و عمل صالح انجام می‌دهند، اما گاهی خطاهایی که حق‌الله است از آن‌ها سر می‌زند، زیرا حق‌الناس با توبه و شفاعت بخشیده نمی‌شود.

وی با انتقاد از این‌که برخی منبری‌ها درباره مسأله شفاعت ساده‌انگاری می‌کنند، تأکید کرد: امروزه برخی تنها به بیان یک یا چند روایت در زمینه شفاعت در روز قیامت بسنده می‌کنند، درحالی‌که یک فرد باسواد و مجتهد می‌داند که باید میان همه آیات و روایات را جمع کرد و سپس نسبت به یک مسأله حکم داد.

آیت‌الله فقیهی خاطرنشان کرد: این‌که گفته شود انسان می‌تواند هر گناهی اعم از حق‌الناس و حق‌الله را انجام دهد و سپس مورد شفاعت اهل‌بیت(ع) قرار بگیرد با هیچ‌یک از ادله فقهی سازگار نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: باید بدانیم که آیات قرآن کریم به‌وسیله یکدیگر تفسیر می‌شوند و نباید تفسیر به رأی کنیم و سبب شویم مردم نسبت به برخی مسائل علم کافی نداشته باشند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات