۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۵۶۶۲۷۰
آیت الله سیدان:

عبادت با نیت غیر الهی پوچ است

آیت الله سیدان با تأکید بر این که عبادت با نیت غیر الهی پوچ است، گفت: قلب مقربان درگاه الهی با دیدن مظاهر مادی مشغول نمی شود و آن ها همواره به یاد خدا هستند و اگر شخصی صاحب ثروتی شود، غمناک نمی شوند که چرا از او عقب افتاده اند.
درس اخلاق آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در ماه مبارک رمضان در منزل وی برگزار می شود، به تبیین روایت «طوبى لمن اخلص للَّه العبادة و الدعاء و لم یشغل قلبه بما ترى عیناه و لم ینس ذكر اللَّه بما تسمع اذناه و لم یحزن صدره بما اعطى غیره» (بحار الانوار/ ج70/ص229) پرداخت و با تأکید بر اهمیت اخلاص در اعمال و عبادات، عنوان کرد: به طور کلی برای رسیدن به قرب پروردگار باید در همه اعمال خود اخلاص و نیت خدایی داشته باشیم، اما برخی فعالیت ها از جمله کار و کسب، بدون نیت خدایی، باطل نمی شوند در حالی که اگر اخلاص در عبادات مانند نماز و روزه وجود نداشته باشد، باطل خواهند بود.

وی افزود: همراه شدن اخلاص با اعمال انسان، ارزش فوق العاده ای به آن می بخشد، اما در چنین شرایطی نیز شیطان دست از تلاش برنمی دارد و وسوسه های او به گونه ای دیگر به سراغ انسان می آید، بنابراین باید بسیار مراقب بود.

استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که عبادت با نیت غیر الهی پوچ است، گفت: قلب مقربان درگاه الهی با دیدن مظاهر مادی مشغول نمی شود و آن ها همواره به یاد خدا هستند و اگر شخصی صاحب ثروتی شود، غمناک نمی شوند که چرا از او عقب افتاده اند.

آیت الله سیدان با بیان این که بسیاری از مفاهیم دینی از جمله وجود خداوند و قرب الهی بسیار روشن هستند و توضیح بیشتر، فهم آن ها را دچار اشکال می کند، عنوان کرد: منظور از تقرب به خداوند، نزدیکی معنوی به اوست که با وجود نیّت الهی در اعمال محقق می شود.

وی با بیان این که اهل بیت (علیهم السلام) بر نقش خالص کردن نیّت ها و پرهیز از ریا در رسیدن به قرب الهی تأکید و اصرار داشته اند، ابراز کرد: انسان ها به هر میزان که رذائل اخلاقی مانند حسد، کبر و غرور را کنار بگذارند و در به دست آوردن فضائلی مانند صداقت و امانت موفق تر باشند، به رحمت و مهربانی خداوند نزدیک ترند.

استاد حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: رسیدن به درجات بالای عرفان و بندگی ساده نیست و نیاز به مقدماتی دارد، بنابراین باید در مورد افرادی که به لحاظ ایمانی در درجات پایین تری قرار دارند با ملایمت برخورد کرد و از شدت در کار و نفی و طرد آن ها پرهیز شود.

آیت الله سیدان اضافه کرد: اگر قرار بود ما افرادی که ایمان ضعیفی دارند را نفی کنیم و بگوییم که فلانی در حد من نیست و من به او کاری ندارم، اهل بیت (علیهم السلام) باید همه ما را طرد می کردند، در حالی که این گونه نیست.

وی تصریح کرد: همین قدر که بنده ای در مسیر و خط ایمان قرار دارد و عقاید دینی را پذیرفته، ولو آلودگی هایی دارد و به معصیت هایی دچار است، باید ما را از برخورد تند و شدید مانع شود، هر چند که گاهی برخورد شدید ایجاد تلنگر می کند و مفید است.

استاد حوزه علمیه خراسان در مورد اهمیت مطرح کردن و تبیین مقامات و جایگاه عارفین برای مردم، اظهار کرد: ایمان درجاتی دارد و انسان ها باید بدانند که تا کجا می توانند پیش بروند، سپس تصمیم بگیرند و در مسیر تکامل معنوی گام بردارند.

آیت الله سیدان به حالات عارفین بالله اشاره کرده و گفت: آن ها در خلوت های شبانه خود به ارتباط با پروردگار مشغولند، سوز محبت خداوند همه وجودشان را فرا گرفته، شوق به او در دل هایشان رسوخ کرده و همیشه در فکر عظمت، دستورات و آثار پروردگار هستند.

وی بخشی از سخنرانی خود را به تبیین مکاشفه صحیح اختصاص داد و در این رابطه عنوان کرد: مکاشفه گاهی در حالت عادی و گاهی در خواب و وضعیت های غیرعادی رخ می دهد، اما در هر حال باید با میزان عقل و شرع تطبیق داشته باشد و در غیر این صورت شیطانی است.

استاد حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: در آئین مقدس اسلام برای مقام افراد و وضع آن ها ملاک و میزانی به نام تقوا معیّن شده است و نمی توان هر فعالیت غیرعادی را به حساب مکاشفه و عرفان گذاشت.

آیت الله سیدان در پایان گفت: یکی از چیزهایی که ما را در مسیر حق نگه می دارد و زمینه رسیدن به مقامات بالاتر در بندگی خداوند را فراهم می آورد، توسل به ائمه (علیهم السلام) به ویژه سلام بر امام حسین (علیه السلام) است./۸۶۱/پ202/ب1

ارسال نظرات