۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۶۷۸۰۴
استاد حوزه علمیه:

فلسفه نماز جماعت وحدت مسلمانان و پشتیبانی از ولایت است

استاد حوزه علمیه گفت: شرکت در نماز جماعت، افق و میل وجودی انسان را تغییر می‌دهد؛ فلسفه نماز جماعت وحدت مسلمانان، پشتیبانی از ولایت و مشخص شدن نمازگزاران است.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، درباره افرادی که در نماز جماعت شرکت نمی‌کنند، گفت: در دین اسلام به انجام کارهای جمعی از جمله نماز جماعت بسیار سفارش شده است.

وی افزود: با توجه به روایات، فضیلت یک وعده نماز جماعت بیش از چهل سال نماز فرادی در خانه است. شرکت در نماز جماعت، افق و میل وجودی انسان را تغییر می‌دهد. روایت است کسی که همسایه مسجد است و بدون دلیل از جماعت روی می‌گرداند غیبت او بر مسلمین واجب شده، از عدالت ساقط می‌شود و باید از او دوری کرد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: تمامی علوم در سینه اهل بیت(ع) است. حکمت حفظ جماعت این است که اصولاٌ اسلام با جماعت‌ها حفظ شده است. در زمان پیروزی انقلاب، مساجد مأوا و پناهگاه جماعتی از اهالی محلات بودند.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی از جماعت مسجدی‌ها پیروز شد. افراد زیادی از همین جماعات در مساجد با طاغوتیان درگیر و شهید شدند. فلسفه نماز جماعت وحدت مسلمین، پشتیبانی از ولایت و مشخص شدن نمازگزاران است.

وی اظهار داشت: باید به نماز جماعت ارادت و معرفت بیشتری پیدا کنیم. سود و نفع انسان در نفع شخصی نیست بلکه در نفع جماعت است. ما باید با جان و دل از تمام مسلمانان جهان در یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین و از تمام هستی و وجودمان که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است محافظت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان داشت: اگر حجاب‌های روحی را کنار بزنیم آنگاه می‌توانیم به دین حق و امام زمان(عج) خدمت کنیم. اولین قدم برای اینکه با جماعت مسلمین باشیم این است که ترک سر کنیم همان چیزی که نفس با آن مخالفت می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از ما بینش و تحلیل سیاسی نداریم. حضرت فاطمه زهرا(س) همیشه سر نمازهای پنج‌گانه برای ولایت، حکومت و جماعت اشک می‌ریخت. یکی از علت‌های دوری ما از جماعت و نماز جماعت این است که از فضایل آن اطلاع و آگاهی نداریم./969/پ203/ب1

ارسال نظرات