۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۶۹۸۷۰
امام جمعه موقت كاشان:

دوري از افراط و تفريط از جلوه هاي حكمت الهي است

امام جمعه موقت كاشان گفت: به اندازه بودن و دوري از افراط و تفريط و ريخت و پاش هاي اضافي در عالم خلقت از جلوه هاي حكمت خداوند است، چرا كه حكيم به كسي گفته مي شود که كار لغو نمي كند.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه 8 سوره مباركه رعد، گفت: خداوند در اين آيه به علم بي پايان و احاطه علمي خودش به همه عالم هستي اشاره مي كند.

وي افزود: بدون علم بي پايان امكان خلق عالم هستي وجود ندارد آن هم نظام هستي كه هيچ خلل و نقص و عيب در آن وجود ندارد، از اين رو خداوند در آيات 8 تا 10 سوره مباركه رعد به علم بي پايان خود و به اموري كه بيشتر مورد توجه انسان و با آن در ارتباط است و براي انسان ملموس است بيشتر اشاره دارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 8 سوره رعد مي فرمايد، ‹‹اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثَىٰ وَمَا تَغِيضُ الْأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ›› به آنچه در عالم رحم موجودات مونث اعم از كميت و كيفيت و مقدار وكم و زياد و آينده و گذشته اش علم دارد، اما انسان به چنين علمي دسترسي ندارد.

وي افزود: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَكُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ›› عالم هستي بدون حساب و كتاب نيست و هرآنچه كه خداوند آفريده است به اندازه است و خزانه عالم هستي در دست خدا است و بخشش خداوند به بندگانش سبب خالي شدن خزانه اش نمي شود چرا كه كارهاي خداوند بدون حساب و كتاب نيست.

امام جمعه موقت كاشان از حكمت به عنوان يكي از صفات خداوند نام برد و ادامه داد: بخشش خداوند به اندازه است و بي حساب و كتاب نيست و افراط و تفريط ندارد.

وي يادآور شد: به اندازه بودن و دوري از افراط و تفريط و ريخت و پاش هاي اضافي در عالم خلقت از جلوه هاي حكمت خداوند است، چرا كه حكيم به كسي گفته مي شود که كار لغو نمي كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: كار بي حساب و كتاب و افراط و تفريط از جلوه هاي كار لغو است و انساني كه حكيم نيست اهل افراط و تفريط است و لغو و كار بيهوده و افراط و تفريط كار زشتي است.

وي با اشاره به اينكه خداوند در معيوب بودن و سالم بودن و از ناقص الخلقه و يا زائد الخلقه بودن موجودي كه در عالم رحم است آگاه است، افزود: خداوند ناقص الخلقه و زائد الخلقه خلق نمي كند بلكه خداوند انسان خلق مي‌كند و موجودي را از عالم نيستي به هستي مي آورد.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: خداوند يك سلولي را كه با چشم قابل رؤيت نيست طي مدت 9 ماه تبديل به ميلياردها سلول كرده و آن را تصاعدي  تكثير مي كند به طوريكه براي انسان قابل تصور و كنترل نيست اما بعد از تولد رشد تصاعدي انسان متوقف مي شود.

وي افزود: خداوند حكيم است و انسان خلق مي كند اما در ناقص الخلقه و يا زائد الخلقه بودن انسان دخالت نمي كند تا امور از راه و مسير طبيعي خود طي شود، از اين رو حكمت خداوند اقتضا مي كند تا امور عالم هستي براساس سير طبيعي خودش حركت كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: اگر خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَكُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَار›› براي اين است كه همه كارهاي خدا براساس حساب و كتاب و اندازه و عدد و مقدار است و در خلقت موجودات و دادن نعمت افراط و تفريط ندارد و هرچه خلق مي كند به اندازه و به مقدار است.

وي ادامه داد: اگر امروز بعد از ميلياردها سال كه همه كهكشهان ها و ستارگان و موجودات عالم بدون وقفه و بدون نقص در حال گردش است براي اين است كه براساس مقدار و نظم و حساب و كتاب و پرهيز ازافراط و تفريط است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: اگر جامعه بشري بخواهد يك زندگي سالم داشته باشد يكي از شرايط آن اين است كه اصل ‹‹وَكُلُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَار›› بر جامعه انسانيت، نهادهاي بشري و حكومتي و اجتماعي و خانواده حاكم باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: زماني كه هرچيزي از حد و مرز خود خارج و يا كم و زياد شود و قانون مقدار به هم خورد و در آن زمان است كه نظام زندگي مختل خواهد شد.

وي ادامه داد: تمام كمال انسان براي داشتن زندگي سالم در گرو حساب و كتاب، اندازه و پرهيز از افراط و تفريط در زندگي است و اين موضوع به اندازه اي مهم است كه در روايت مي فرمايد، يكي از جلوه هاي رحمت خدا، اندازه، ميانه روي و پرهيز از افراط و تفريط است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: اگر انسان اهل حساب و كتاب و پرهيز از افراط و تفريط و اهل ميانه روي در امور زندگي باشد، رحمت خدا شامل حال او شده است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات