۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۵۷۰۰۰۶
آيت الله نمازي:

پيشگري از جرم مقدم بر قضاوت و داوري است

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه در قانون اساسي پيشگيري از جرم و جنايت مقدم بر قضاوت و داوري است، گفت: براي پيشگيري از جرم و جنايت اقدامات خوبي در قوه قضائيه شده اما هنوز اجرايي نشده است.
آيت الله نمازي آيت الله نمازي آيت الله نمازي آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي صبح امروز در ديدار رييس دادگستري، دادستان، معاون دادستان و كاركنان دادگستري و زندان كاشان به مناسبت هفته قوه قضائيه با تبريك اين هفته گفت: منصب قضا يك منصب آسماني و منصب انبيا و اوليا و ائمه معصومين(س) است.

وي با اشاره به اينكه آيات متعددي در قرآن موضوع قضاوت و داوري را مطرح كرده است افزود: اگر خداوند در قرآن مي فرمايد، ‹‹يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ›› براي اين است كه منصب قضا از انبيا است، از اين رو در آيات و روايات توجه زيادي به مسأله قضاوت و حق الله و حق الناس شده است.

آيت الله نمازي با تأكيد بر اينكه كار قضاوت بايد به اهل آن داده شود، اظهار داشت: قاضي زمانيكه بر منصب قضاوت و داوري تكيه مي زند بايد عالم و تسلط به همه احكام و مبادي آداب و اصول باشد و قاضي بايد براساس آنچه كه حق است داوري كند.

وي، قضاوت و داوري در عصري كه تهاجم فرهنگي شدت يافته و دشمن از راه هاي مختلف و متعدد تهاجم خود را عليه جبهه توحيد آغاز كرده است را سخت و دشوار خواند و افزود: امروز به دليل تعدد جرم و جنايت و مفاسد اخلاقي و اجتماعي و اقتصادي، شرارت ها و اعتيادها بخشي از نيروي جوان را از دور فعاليت هاي اجتماعي خارج كرده است. 

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه قانون اساسي پيشگيري از جرم و جنايت را مقدم بر قضاوت و داوري دانسته است، يادآور شد: براي پيشگيري از جرم و جنايت اقدامات خوبي در قوه قضائيه شده است اما هنوز اجرايي نشده است.

به گفته وي در موضوع پيشگيري از جرم نهادهاي متعددي از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها، وزارت ورزش و جوانان، حوزه هاي علميه و سازمانهاي ديگر نقش دارند.  

آيت الله نمازي گفت: مسائل اجتماعي را بايد به گونه اي تدبير و مديريت كرد تا جوانان و نسل جوان امروز خودكار به سمت و سوي مفاسد اجتماعي كشيده نشوند، چرا كه خداوند انسان را مريد و مختار آفريده است و داراي اراده و اختيار است و نمي توان چيزي را بر انسان تحميل كرد.

وي با تأكيد بر اينكه با استفاده از زور و پليس نمي توان و جامعه را اداره كرد، افزود: خوب و بد را همه انسانها مي شناسد و شناخت خوب و بود تنها به مسلمانان اختصاص ندارد و در فطرت انسان غل و غش محكوم است و صداقت محبوب است.

نماينده ولي فقيه در كاشان ساختار و شاكله نظام توحيدي را داراي سه مرحله  فقه اكبر، فقه اوسط و فقه اصغر دانست و ادامه داد: توحيد و مبدأ و معاد فقه اكبر و فضائل و رذائل اخلاقي فقه اوسط است و در مرحله نخست باورها و اعتقادات كه همان مبدا شناسي و معاد شناسي است بايد در جامعه اصلاح شود.

آيت الله نمازي با تأكيد بر اينكه در نظام توحيدي نهادهاي فرهنگي، حوزه و دانشگاه و جوان ها را بايد به سلاح توحيد و معرفت الله مسلح كنند، گفت: اگر انسان عارف به لله شد گناه در نگاه او زشت خواهد شد و اگر جوانان به سلاح معرفت الله و معرفت مبدأ و معاد مسلح شوند به طور طبيعي تمايلي به گناه نخواهند داشت.  

نماينده ولي فقيه در كاشان مجموعه فقه را 52 كتاب دانست و ابراز کرد: در مجموعه فقه سه موضوع كتاب القضا، حدود و ديات در رابطه با قضاوت و داوري است و مابقي در رابطه با مسائل عبادي و اقتصادي است.

آيت الله نمازي گفت: با پيشگيري و آشنايي جوانان به معرفت الله جرائم در جامعه به حداقل خواهد رسيد در غير اين صورت با متوسل شدن به زور و پليس نمي توان در كنار هريك نفر از جمعيت كشور يك پليس قرار داشته باشد.

وي ادامه داد: با متوسل شدن به زور و پليس نمي توان بشريت را اداره كرد، بلكه بشريت را بايد با معرفت الله و رسيدن به يقين اداره كرد، از اين رو جواناني كه به سلاح معرفت مسلح باشند هيچگاه مرتكب گناه نمي شوند.

نماينده ولي فقيه در كاشان كار دستگاه قضاوت را دشوار و يكي از مشاغل سخت و دشوار دانست و افزود: بهترين راه و كوتاه ترين مسير براي كاهش جرائم و مفاسد اجتماعي مسلح كردن جامعه به معرفت و آگاهي است.

وي ابراز اميداواري مسؤولان قوه قضائيه بر موضوع پيشگيري از جرائم و مفاسد اجتماعي اهتمام بيشتري داشته باشند و از افزايش جرائم در جامعه جلوگيري كنند.

در ابتداي اين ديدار سيروس افضلي رييس دادگستري كاشان نيز با ارائه گزارشي از عملكرد دادگستري كاشان و تبريك هفته قوه قضائيه و گراميداشت ياد و خاطره شهدا به ويژه شهيد بهشتي و شهداي حادثه هفتم تير، گفت: شخصيت شهيد بهشتي كم نظير و بي بديل و همچون خورشيدي در آسمان تشيع درخشيد.

وي افزود: شهيد بهشتي از پيشتازان انقلاب و بدون توجه به هجمه ناجوانمردانه و تهمت هاي دشمن در صدد تدوين پايه ها و مباني انقلاب و تدوين ستون و مباني اصولي انقلاب بود در همان ايام كوتاه آثار و بركات بزرگي از خودش به يادگار گذاشت.

افضلي گفت: اگر انقلاب از وجود شخصيت هايي مانند شهيد بهشتي و شهيد مطهري كه نظريه پرداز و تئورسين و صاحب تفكر و سبك و نظر بودند بيشتر مي توانست برخوردار باشد بسياري از چالش ها و مشكلات فرهنگي و معيشتي و اقتصادي كه امروز گريبانگير مردم است را نداشتيم، اما با اين وجود در اين مدت كوتاه چنان آثاري از خودشان برجاي گذاشتند كه نظام همچنان از آثار و بركات آنها استفاده مي كند.

وي يادآور شد: شهيد بهشتي در همان دوران كوتاه دانشكده علوم قضايي را تأسيس كرد و قانون اساسي و لايجه قانون اساسي را تدوين كرد و در جهت تدوين قانون اساسي و پايه هايي مانند ولايت فقيه، استقلال دستگاه قضايي و بسياري از مباني تلاش و آثار و بركات زيادي از خود بر جاي گذاشت.

رييس دادگستري كاشان از دادگستري كاشان به عنوان ظرفيت استاني نام برد و افزود: كاشان به لحاظ ظرفيت هاي استاني يك شهرستان برخوردار و داراي تعدد قضات است و زمان رسيدگي به پرونده ها در دادگستري كاشان كمتراز ساير شهرستانهاي استان اصفهان است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات