۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۷۰۲۷۲
مدیر حوزه علمیه بناب:

رسالت امروز حوزه تحقق فقه پویای شیعه در سطح جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین باقری بنابی با بیان این‌که رسالت امروز حوزه و روحانیت تحقق فقه پویای شیعه در سطح جامعه است، گفت: امروز به فقهي نياز است كه بيست سال پيش، به آن نياز نبود.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید باقری بنابی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) بناب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید باقری بنابی، مدیر حوزه علمیه بناب امروز در جلسه اخلاق طلاب این مرکز علوم دینی با بیان این‌که مقایسه وضعیت تحصیلی طلاب امروز با گذشته نشان از گسترش امکانات برای ارتقای سطح دانش دارد، اظهار داشت: با وجود این شرایط وضع تحصيلي طلاب چندان رضايت بخش نيست.

وی با بیان این‌که هر وجدان آزادی، از وضع کنونی راضي نيست، خاطرنشان کرد: غير از عده‌ای طلبه كه شب و روز در تلاش برای ارتقای سطح معرفتی و معنوی خود هستند، بخش قابل توجهی از طلاب كم كاري مي‌كنند و دروس حوزوی را سطحي می‌خوانند؛ تا حدی که بتوانند در آینده صاحب شغلی شوند.

مدیر حوزه علمیه بناب ادامه داد: متأسفانه برخی از طلاب قبل از اين‌كه به مرحله اي از علم و معنويت برسند، به دنبال قضاوت در دادگستری هستند و يا در جايي مسؤول عقيدتي شوند، امروز به فقهي نياز است كه بيست سال پيش، به آن نياز نبود. تنها يك بخش از فقه مسائل حكومت اسلامي است كه بايد روي آن كار زيادي انجام شود.

وی با بیان این‌که رسالت امروز حوزه و روحانیت تحقق فقه پویای شیعه در سطح جامعه است، تصریح کرد: اگر در گذشته يك شهيد مطهري به عرصه مي آمد، امروزه بايد ده ها و صدها شهيد مطهري تربيت شوند، وظيفه برنامه‌ريزان حوزوي در اين زمينه بسیار سنگين است، اما بخشي از اين مساله به تلاش خود طلبه نیز بستگي دارد.

حجت الاسلام والمسلمین باقری بنابی ادامه داد: درست است که مشكلات مادي و معیشتی گريبان‌گیر زندگی طلبه‌ها شده؛ اما مگر در گذشته ضرورت معاش مطرح نبود؟ الان به هرحال شهريه اي داده مي‌شود، ولي در گذشته شهريه اي در كار نبود و اگر چيزي به نام شهريه مي دادند، خيلي كم و جزئي بود.

مدیر حوزه علمیه بناب با تأکید بر این‌که تأمین معاش، فکر و ذهن طلبه را برای تحصیل و تحقیق آسوده می کند، یادآور شد: اگر كسي بگويد كه نبايد روحانيان مسؤوليت های اجرایی را به عهده بگيرند، منفي گويي كرده است. به نظر بنده كساني كه از لحاظ علم، عمل و مدارا، در شرایط مطلوبي هستند، بايد به اين مشاغل بروند.

وی تصریح کرد: براي طلبه‌هايي كه عقل معاد‌، معاش و معاشرت دارند، ضرورت دارد كه در مسؤوليت هاي اجرايي حضور داشته باشند؛ البته نبايد هر غنچه نشكفته‌اي، وارد اين مجموعه ها شود، افرادي كه از نظر علمي و معنوي در حد قابل قبولی نيستند، با وارد شدن به مسؤوليت هاي اجرايي، نه تنها اثر مثبتي ندارند؛ بلكه آثار زيان‌باري از خود به جاي مي گذارند./935/پ203/ب1

ارسال نظرات