۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۵۷۰۶۴۳
حجت الاسلام اخلاقی:

ادبیات آئینی عامل حفاظت از ارزش‌های دینی و ملی است

شاعر حوزوی گفت: هدف ادبیات آئینی حفظ ارزش‌های دینی و ملی است؛ به همین دلیل می‌توانیم از ادبیات آئینی به‌عنوان یکی از عوامل مهم تربیتی و انتقال‌دهنده ارزش‌ها بهره بگیریم.
حجت الاسلام اخلاقی

حجت الاسلام زکریا اخلاقی، شاعر برجسته حوزوی و آئینی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، به نقش ادبیات آئینی در ارتقای شاخص‌های اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: رسالت ادبیات آئینی تربیت و تزکیه انسان‌ها است.

وی با بیان اینکه ادبیات آئینی باید برای عموم مردم و جامعه قابل‌فهم باشد، افزود: جاذبه ادبیات آئینی که از منابع ادبی و پرمایه الهی همچون قرآن، نهج‌البلاغه و سخنان نغز اهل‌بیت(ع) سرچشمه می‌گیرد بسیار اثربخش‌تر از هر موسیقی دلنوازی است که بر جان خواننده می‌نشیند.

حجت الاسلام اخلاقی اضافه کرد: در حقیقت یکی از رموز افراد پرورش ملکات انسانی است، اینکه ارائه الگوهای اخلاقی را به جامعه متصور شویم و ایجاد کنیم گویای همین حقیقت است و در این زمینه نگاهی به پیشینه تاریخی ادبیات آئینی مؤید آن است که ادبیات آئینی ریشه در فطرت و گرایش‌های معنوی انسان دارد.

وی ادامه داد: ادبیات فارسی ما هم یکی از گنجینه‌های غنی مفاهیم دینی و اخلاقی است و در این میان، شعر شیعه با الهام از روح انقلابی حضرت علی(ص) و مکتب سرخ عاشورا، عزت‌نفس و بلندهمتی می‌یابد.

حجت الاسلام اخلاقی تصریح کرد: می‌توانیم به‌جرئت بگوییم که یکی از عوامل ماندگاری فرهنگ غنی اسلام شعرای متعهدی بودند که در هر زمان رسالت الهی خود را عطف به همین ادبیات آئینی ایفا کردند؛ به‌طوری‌که در حدیث قدسی، زبان شاعران کلید گنج‌های عرش نامیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: شاعر آئینی با شعر خود به‌عنوان کلید در فضیلت خانه اهل‌بیت می‌شود و می‌خواهد در این فضیلت خانه را بر روی عاشقان ولایت باز کند و شما را تا آنجا پیش می‌برد که با فرهنگ بزرگ عاشورا پیوند ناگسستنی ایجاد می‌کنید.

حجت الاسلام اخلاقی یادآور شد: شاعران شعر حماسی و آئینی همواره موردحمایت حضرت محمد (ص) و پیشوایان دینی ما بودند؛ ازجمله امام سجاد (ع) که پس از قیام خونین عاشورا شاعران را دعوت به سرودن شعر برای زنده نگه‌داشتن یاد شهیدان کربلا کرد و درباره «کمیت اسدی»، از برجسته‌ترین شاعران شیعه معاصر اهل بیت (ع) فرمود: ما پاداشی آن‌چنان‌که سزاوار تو باشد نداریم اما خداوند بزرگ از پاداش تو ناتوان نخواهد بود.

وی افزود: معروف است که امام رضا(ع) برای سرودن قصیده بلند تائیه جامه خود را به‌عنوان صله به دعبل خزاعی می‌بخشد و آن را مورد مرحمت خود قرار می‌دهد که این نشان دهنده جایگاه والای شعر و ادبیات آئینی است./9314//۳۰۳/خ

ارسال نظرات