۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۷۱۰۸۴
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

رونق پژوهش در حوزه نیازمند چشم انداز مشخص است

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که طلاب در سطوح بالای تحصیلی به طور حتم نیازمند آشنایی کامل با مهارت های پژوهشی خواهند بود، گفت: اگر از همین پایه های ابتدایی این مهارت ها به طلاب آموزش داده شود در سطوح بالای حوزه با مشکلی مواجه نخواهند شد.
مدیر سفیران هدایت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مصطفی خان ساری با مهم ارزیابی کردن مسأله تحقیق و پژوهش در حوزه، آن را اصلی مهم و جدایی ناپذیر از فضای حوزه دانست و گفت: طلاب برای رشد علمی باید توجه ویژه ای به تحقیق و پژوهش داشته باشند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر بسترهای لازم برای توسعه و رونق فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه فراهم است، افزود: مدیران و اساتید مدارس باید با برنامه ریزی مناسب شرایط را برای توجه طلاب به مباحث پژوهشی فراهم کنند.

حجت الاسلام زارع همچنین از شناسایی طلاب محقق و پژوهشگر در مدارس علمیه خبر داد و خاطرنشان کرد: هدف معاونت پژوهش حوزه علمیه استان حمایت از طلابی است که در عرصه پژوهشی دارای استعداد و توانمندی بالایی هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که ظرفیت های ارزشمند پژوهشی در حوزه وجود که نیازمند شناسایی و ساماندهی است، تصریح کرد: متأسفانه در گذشته به دلیل فراهم نبودن بسترهای لازم این ظرفیت ها مورد بی توجهی قرار گرفته است.

مدیر مدرسه سفیران هدایت ساری با بیان این که رویکرد فعلی مدیریت حوزه توجه به مسائل پژوهشی در حوزه است، خاطرنشان کرد: در همین راستا تشکیل گروه های علمی و همچنین اجرای طرح استعدادهای برتر در مدارس علمیه مورد توجه جدی قرار گرفته است.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که در حال حاضر گروه های علمی در سطح مدارس علمیه مازندران تشکیل شده است، افزود: هدف از تشکیل گروه های علمی تقویت فعالیت های علمی و پژوهشی به صورت تخصصی با حضور طلاب است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از تقویت گروه های علمی مدارس علمیه از سال تحصیلی جدید خبر داد و خاطرنشان کرد: تقویت این گروه های علمی یکی از بهترین راه های رونق فعالیت های پژوهشی در میان طلاب حوزه است.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ساری با اشاره به برگزاری موفق جشنواره های استانی علامه حلی در مازندران، تصریح کرد: این جشنواره فرصت مناسبی برای استعداد یابی پژوهشی در مدارس علمیه است.

حجت الاسلام زارع بر ضرورت برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور تقویت پژوهش در مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: در حال حاضر عدم آشنایی طلاب با مهارت های پژوهشی در مدارس علمیه یکی از نقاط ضعف در این بخش است که باید با برگزاری کارگاه های مهارتی رفع شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش های کاربردی در حوزه باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از پژوهش های صورت گرفته در حوزه جنبه بایگانی پیدا می کند و این رویکرد در برنامه های تحقیقاتی پژوهشی حوزه باید حذف شود.

وی با اشاره به این که طلاب در سطوح بالای تحصیلی به طور حتم نیازمند آشنایی کامل با مهارت های پژوهشی خواهند بود، تصریح کرد: اگر از همین پایه های ابتدایی این مهارت ها به طلاب آموزش داده شود در سطوح بالای حوزه با مشکلی مواجه نخواهند شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که مدارس علمیه امتیازات تشویقی مناسبی برای طلاب محقق و پژوهشگر در نظر گرفته اند، خاطرنشان کرد: اگر همه مدارس به این موضوع توجه کنند و این بسترهای لازم را برای رشد پژوهشی طلبه فراهم کنند به حتم ما شاهد رونق برنامه های پژوهشی در سطح مدارس خواهیم بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که یکی از مهم ترین راه های رشد و بالندگی حوزه های علمیه، تقویت شاخص های پژوهش در سطح مدارس علمیه است، بیان داشت: حوزه برای رونق علمی و همچنین حفظ مرجعیت خود در جامعه باید به مسائل پژوهشی توجه ویژه ای داشته باشد.

وی با بیان این که نگاه مقطعی و گذرا نسبت به تحقیق و پژوهش ثربخش نخواهد بود، افزود: تقویت و رونق فعالیت های پژوهشی در حوزه نیازمند وجود یک چشم انداز مشخصی در این بخش است./۹۵۰/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات