۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۵۷۱۱۰۹
یادداشت؛

امنیت فرهنگی معکوس نشود

رویکرد‌های امنیتی نباید بر فضای فرهنگ غلبه کنند. فرهنگ حوزه حساسی است و پیچیدگی‌های زیادی دارد. مدیران فرهنگی باید از دقیق‌ترین افراد باشند.
فرهنگ سازی

به گزارش خبرگزاری رسا، رویكردهای امنیتی نباید بر فضای فرهنگ غلبه كنند. فرهنگ حوزه حساسی است و پیچیدگی‌های زیادی دارد. مدیران فرهنگی باید از دقیق‌ترین افراد باشند. امنیت فرهنگی مقوله مهمی قلمداد می‌شود. اینها گزاره‌هایی است كه آن را زیاد شنیده‌ایم ولی به نظر می‌رسد آنگونه كه باید در سطح كنشگران اصلی فرهنگی كشور نهادینه نشده و درك دقیق، هماهنگ و درستی درباره آن پدید نیامده است.

برخلاف همیشه نوع مواجهه رسانه ملی با موضوع شاخ‌های اینستاگرامی این بار صرفاً از سوی ضدانقلاب و اقلیت اباحه‌گر مورد انتقاد جدی واقع نشد و بخش قابل توجهی از جامعه متدین كشور نیز به نوع تولید و اجرای یك مستند در این باره اعتراض كردند، به خصوص بخشی از این مستند با عنوان بی‌راهه كه در بخشی از آن دختری كم سن و سال با گریه درباره عمل مجرمانش‌اش توضیح می‌دهد. درباره حساسیت‌های حوزه فرهنگ و اینكه به دلیل همین حساسیت‌ها نباید این احساس در جامعه ایجاد شود كه رویكرد امنیتی به این حوزه بر سایر رویكردها غلبه پیدا كرده زیاد شنیده‌ایم.

اینكه حوزه فرهنگ اهمیت زیادی دارد و دشمن در وضعیتی كه توان حمله نظامی را ندارد از راه فرهنگ به جامعه شبیخون می‌زند نیز زیاد سخن به میان رفته است. اینكه رویكرد امنیتی دستگاه‌هایی مثل قوه قضائیه در حوزه فرهنگ به لحاظ ذاتی پررنگ‌تر است ولی این باعث نمی‌شود از ملاحظات فرهنگی كه می‌تواند افكار عمومی را جریحه‌دار كند غفلت كند هم تا حدودی به گوشمان رسیده است اما همه اینها باعث نشده كه همچنان برخی نهادهای فرهنگی ملاحظات و حساسیت‌های حوزه فرهنگ را آنطور كه باید مورد توجه و اهمیت قرار دهند.

وقتی می‌گوییم فرهنگ حوزه‌ای است كه در آن نباید فعالیت‌های امنیتی غلبه پیدا كند یا حداقل احساس غلبه رویكردهای امنیتی در این حوزه به جامعه القا شود، یعنی عملكرد دستگاه‌ها و نهادها در این حوزه باید با حساسیت و دقت بیشتری دنبال شود. وقتی از لزوم پیوست فرهنگی برای هر نوع فعالیت اقتصادی، سیاسی، ورزشی و حتی عمرانی سخن به میان می‌آوریم، دیگر معلوم است كه در حوزه اجرای امنیت فرهنگی خود فرهنگ تا چه اندازه اهمیت دارد.

وقتی می‌گوییم و تأكید می‌كنیم كه جامعه نباید احساس كند اصلی‌ترین ابزار نظام اسلامی برای هدایت و مدیریت فرهنگی در بعد انتظامی و قضایی تعریف می‌شود، یعنی به لزوم غلبه فرهنگ بر همه مقولات تأكید می‌كنیم. اساسی‌ترین بعد مسئله جنگ نرم كه كشور از ابتدای انقلاب به طور جدی با آن دست و پنجه نرم می‌كند بعد فرهنگی است. رهبر معظم انقلاب نزدیك به یك دهه پیش از لزوم جنبش نرم‌افزاری در كشور با همت جوانان سخن به میان آوردند. اگر این جنبش درست فهمیده می‌شد و از سوی مدیران فرهنگی كشور پایه‌ها و زیربنای فكری آن به درستی پی‌ریزی می‌شد امروز برای توجیه مردم به اینكه فضای مجازی در كنار فرصت‌هایش چه تهدیدهایی می‌تواند داشته باشد، رویكرد امنیتی غلبه پیدا نمی‌كرد یا حداقل غلبه رویكرد امنیتی در این عرصه به بخش اعظمی از مردم القا نمی‌شد.

رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برای ارتقای فرهنگ كشور بیش از آنكه به بازتاب نحوه مواجهه قضایی و انتظامی با برخی فعالان فضای مجازی كه به طور سازماندهی‌شده در این فضا فعالیت نمی‌كنند و صرفاً تحت تاثیر جریان‌های سیاسی نیستند، نیاز داشته باشد و این را وظیفه ذاتی خود قلمداد كند، نیاز به فرهنگ‌سازی ایجابی دارد.

طبیعی است كه میان باندهایی كه به طور ساختاری حریم فرهنگی جامعه را مورد مخاطره قرار می‌دهند با شهروندانی كه به واسطه ضعف عملكرد نهادهای فرهنگی دچار سبك زندگی بیگانه شده‌اند و از عواقب سوءترویج فرهنگ غیر آگاهی چندانی ندارند باید تفاوت قائل شد و البته رسانه ملی باید این امر بدیهی را سرلوحه امور خود قرار دهد كه امروزه طریقه و روش ساخت مستند ظرافت‌های هنری خاصی را می‌طلبد و لازم است برای پیشگیری از سوءتفاهمات و البته سوءاستفاده‌های دشمن به بعد هنری و روانشناسانه تولید مستند و برنامه‌های گوناگون توجه مضاعفی صورت گیرد. امنیت فرهنگی چیزی است كه جامعه آن را مطالبه می‌كند اما فرهنگ امنیتی رویكردی است كه نباید به ویژه در عرصه رسانه غلبه نشان بدهد./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات