۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۵۷۱۲۳۹
گزارش؛

مهدی ستیزی به اسم کارتون و سرگرمی!

تسامح در مواجهه با تولیداتی که به اسم بازی و سرگرمی به خورد نسل آینده ما داده می شود و می کوشد ذائقه دینی آنها را تغییر دهد، باعث می شود بتدریج از آرمان مهدویت که برای قرن ها روح مقاومت و امید را در کالبد سبک زندگی ما زنده نگاه داشته اند، دور شویم.
انیمیشن

به گزارش خبرگزاری رسا، وقتی سخن از انیمیشن و بازی های رایانه ای به میان می آید نخستین معنایی که در ذهن نقش می بندد موضوع سرگرمی و تفریح و گذران اوقات فراغت است و همین معنا باعث می شود که در بسیاری از مواقع فراموش کنیم که تولیدکنندگان و اتاق فکری که هزینه و وقت را صرف این تولیدات کرده اند، درصدد چیزی فراتر از سرگرمی و تفریح بوده اند چنان که تامل کوتاه بر بازی ها و انیمیشن های تولید غرب به خوبی این مهم را نشان می دهد.

شاید این تصور پیش آید که چنین افکاری نوعی توهم توطئه و منفی بافی در مقابل تولیداتی است که می خواهند ساعاتی خوش را برای کودکان ما رقم بزنند، در حالی که در خوشبینانه ترین حالت نیز باز نمی توان فقدان فکر و هدف نهفته در پشت این محصولات را انکار کرد چنان که مصاحبه های کارکنان شرکت «والت دیزنی» (فعال در حوزه انیمیشن سازی) که در سایت های مختلف منتشر شده است، ثابت می کند که در این شرکت هیچ کس حق ندارد از خدا نام ببرد و محور همه امور، شر، پلیدی و نگاهی است که کابالیسم به جهان دارد و خدا را منبع شر و پلیدی نیز می داند.

کارکنان این شرکت در مصاحبه های خود اعتراف می کنند که ما در رابطه با نشان دادن هر نوع «بی بند و باری»، «شر» یا «پلیدی» هیچ گونه تابو و جایگاه توقفی نداشتیم اما در طرح حتی یک مسئله کوچک که بخواهد مفهوم خدا را القاء کند به شدت تحت محدودیت بودیم!

این مسئله وقتی اهمیت بیشتری می یابد که می بینیم دشمن دست روی امیدبخش ترین آموزه دینی اسلام و تشیع یعنی «مهدویت» می گذارد و می کوشد با منجی های ساخته خیال و فکر خویش، باور نسل آینده ما را از منجی حقیقی دور کرده و به منجی جعلی خویش معطوف سازد.

«آخرالزمان»؛ از مفاهیم اصلی انیمیشن ها

حجت الاسلام علی قهرمانی، مدیر موسسه ندای فطرت و عضو انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات حوزه با بیان اینکه یکی از مفاهیم اصلی در انیمیشن ها، بحث «آخرالزمان» است، گفت: برخی انیمیشن ها بحث آخرالزمان را با «نیو ایج» (new age) (جنبش عصر جدید) بیان و برخی آخرالزمانی را مطرح می کنند که در الهیات یهودی- مسیحی هست با همان رویکرد و نگرشی که در فیلم های سینمایی به چشم می خورد و گزاره های خاص خود را دارد. اگرچه گروه اول یعنی «نیو ایج ها» هم منجی هایی دارند اما مولفه های آنها متفاوت است و ما بیشتر درباره گروه دوم صحبت می کنیم یعنی طرح آخرالزمان با رویکرد الهیات یهودی- مسیحی.

وی ادامه داد: «نیو ایج» مولفه های خاص خود را دارد و آخرالزمان خاص خود را معرفی می کند. اگرچه در آن منجی هایی نیز مطرح می شود اما گزاره های دیگری نیز علاوه بر منجی معرفی شده در ادیان، در این منجی ها دیده می شود. یعنی می کوشد مولفه های مشترک میان منجی ها در ادیان مختلف را با یک نگرش کاملا سکولار و پوزیتیویستی جمع کند. به عبارت دیگر یک بحث مادی گرایی صرف منهای هر نوع دینی که حتی معنویت و مفاهیم معنوی آن نیز ریشه مادی دارد را مطرح می کند.

معرفی بدشخصیت ها به جای منجی!

باید توجه داشت منجی هایی که این انیمیشن ها به کودک و نوجوان ما القاء می کند با منجی موعود و ویژگی هایی که در آموزه های دینی برای ایشان ذکر شده، تفاوت های بنیادین دارد. برای مثال در انیمیشن «پاندای کونگ فوکار» این پاندا که به عنوان منجی معرفی می شود شخصیتی بی خاصیت است و در امور معمول خویش نیز می ماند!

منجی هایی که در این نوع انیمیشن ها مطرح می شود این مفهوم را به مخاطب القا می کنند که این افراد (منجی ها) مانند خود شما هستند حتی بسیار تنبل تر و بدتر.

جالب آنکه گاهی قدرت این منجی های جعلی گاه از درون انسان می جوشد و با «مدیتیشن» یا تمرین و مراقبه به دست می آید و گاه نیز این «قدرت درونی» شاخه ای از سحر و جادو است: به عنوان مثال در «هری پاتر» می بینید که فرد با کمک یک پدیده جادویی که در طبیعت وجود دارد، این قدرت را به درون خود انتقال داده و صاحب آن می شود.

متاسفانه، صدا و سیمای ما هم بدون هیچ نوع آگاهی این نوع انیمیشن ها و فیلم ها را پخش می کند. فیلم هایی که در آن قدرت برتر جهان «جادو» است، در حالی که قدرت برتر در دین و در نگاه ما قدرت خدا و معجزات الهی است و این دو در مقابل هم قرار می گیرند.

شدت مهدی ستیزی پس از پیروزی انقلاب و نهضت امام(ره)

حجت الاسلام زهیر دهقانی، مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به شدت گرفتن جریان مهدی ستیزی در غرب پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: با توجه به موج عظیم اسلام خواهی که نهضت امام خمینی(ره) به راه انداخت و مهدویت را به عنوان یکی از آرمان های بزرگ انقلاب معرفی کرد، مهدی ستیزی به طور مشهود در غرب دنبال شد و در نمودهای مختلف بروز یافت.

وی ادامه داد: این نمودها در 10- 12 سال اخیر در کتاب ها، بازی ها و انیمیشن های ساخت غرب جدی تر شده و نکته مهم شان نیز این است که غرب بسیار حساب شده و با تقسیم وظایف این پروسه را پیش می برد اما ما به آن بی توجه ایم.

دهقانی تصریح کرد: به عبارت دیگر، غرب در محیط های علمی و فارغ از هیاهوهای رسانه ای در مسیر مهدی ستیزی از طرقی همچون ساخت بازی و انیمیشن پیش می رود؛ لذا اینکه فکر کنیم سطح فعالیت آنها در حوزه مهدویت و منجی سازی یا مهدی ستیزی همین است که در بازی و انیمیشن می بینیم، کاملا اشتباه است.

مسئول گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه غرب در مواجه با اسلام ناب و تشیع چند روش دارد، ابراز کرد: نخست روش مستقیم یعنی حمله به آموزه هایی همچون مهدویت و شهادت طلبی که از مولفه هایِ اسلام انقلابی است؛ چنان که دو سال پس از پیروزی انقلاب فیلم «نوستراداموس؛ مردی که فردا را دید» را در همین راستا ساختند.

به گفته وی آثار دارای این موضع گیری های مستقیم و صریح، پرتعداد نیست چراکه وقتی مستقیماً چیزی را هدف بگیریم، اغلب موارد تاثیر معکوس دارد و سوالات بسیاری را به اذهان متبادر می کند و بعد اگر دروغ شان مشخص شود اعتبارشان را از دست می دهند.

مهدی ستیزی با سناریوی مخفی و حساب شده

دهقانی اضافه کرد: در روی دیگر سکه تولیداتی است که این صراحت را ندارد بلکه به صورت سناریویی حساب شده و پنهان برای تخریب آموزه های دینی بویژه مهدویت گام برمی دارد چنان که می بینیم در بسیاری از فیلم ها، صحنه ای کوتاه برای تخریب حزب الله لبنان، انقلاب اسلامی و مهدویت ... نمایش داده می شود که این سکانس های کوتاه تاثیر آنی دارد.

وی با بیان اینکه راه دیگر غرب در مهدی ستیزی، رقیب سازی است، تاکید کرد: با توجه به آنکه کودک و نوجوان قدرت تشخیصی را که باید، ندارند غرب می کوشد با تولیدات بازی و انیمیشن آن الگویی را که می خواهد به ذهن آنها تزریق کند؛ اینچنین است که «سوپرمن» ها و «بتمن» ها به عنوان قهرمان به این گروه سنی حساس معرفی می شود.

کارشناس مهدوی با تاکید بر لزوم آشنایی با روش های دشمن به منظور مقابله، بیان کرد: البته رویکرد دفاعی به تنهایی کفایت نمی کند بلکه می توان و باید با همین عِده و عُده کم اما با تکیه بر ارزش های متعالی و نیروهای مخلص و انقلابی کار کرد به شرط آنکه تکنیک های دشمن را بشناسیم، به روز باشیم، گروهی و هدفمند کار کنیم، همانطور که دشمن به صورت گروهی روی پازل فکری خود متمرکز است تا خروجی مطلوب را داشته باشیم.

وی با اشاره به اعتراف کارشناسان خارجی به استعداد و ابتکار ایرانی ها در حوزه انیمیشن و بازی رایانه ای، گفت: این میدان و مبارزه با مهدی ستیزی غرب در ساحت بازی و انیمیشن نیازمند ورود نهادهای حاکمیتی است و صرفاً نمی توان با هزینه های مردمی کار را پیش برد، چنان که دشمن هم با حمایت دولت ها کار را پیش می برد.

دهقانی با تاکید بر لزوم ارتباط فعالان عرصه بازی های رایانه ای و انیمیشن سازی با مراکز علمی پژوهشی، خاطرنشان کرد: بسیاری از علاقمندان، دغدغه های خوبی دارند و نظرات شان را به مراکز علمی مثل مرکز تخصصی مهدویت عرضه می کنند که این باعث پختگی کار و رفع نواقص می شود اما هستند مواردی نیز که بدون مشورت با افراد خبره مسیر را اشتباه طی می کنند و با مشکل مواجه می شوند چراکه فکر، تخصص و ریزه کاری های مذهبی را رعایت نکرده اند؛ لذا باید همفکری و همراهی تخصص با علم و تولیدات فکری در این آثار رعایت شود.

ذبح روح امید و انتظار به اسم بازی و سرگرمی

با این تفاصیل، سهل انگاری و تسامح در مواجهه با تولیداتی که به اسم بازی و سرگرمی به خورد نسل آینده ما داده می شود و می کوشد ذائقه دینی آنها را تغییر دهد، باعث می شود بتدریج از آرمان هایی که برای قرن ها روح مقاومت و امید را در کالبد سبک زندگی های ما زنده نگاه داشته اند، دور شویم.

این در حالی است که نه فقط اسلام بلکه در دیگر ادیان و مکاتب هم منجی باوری، آموزه ای اصیل و ریشه دار است که روح امید را در بشر زنده نگاه می دارد./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات