۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۵۷۱۵۳۶

معرفی جلد اول کتاب «تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی»

انتشارات کتاب فردا جلد اول کتاب «تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی» اثر حجت ‌الاسلام والمسلمین استاد سید یدالله یزدان ‌پناه را منتشر کرد.
فلسفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات کتاب فردا جلد اول کتاب «تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی» اثر حجت ‌الاسلام والمسلمین استاد سید یدالله یزدان ‌پناه را که در آن  به مباحث روشی و معرفت ‌شناختی پرداخته است، منتشر کرد.

استاد سیدیدالله یزدان ‌پناه، از استادان مبرز سطوح عالی حکمت در حوزه علمیه قم و مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی قم است. از کلان ‌طرح‌ های علمی و تدریسی ایشان، تقریر نظام‌ مند و متین حکمت اسلامی است. وی برای تبیین دقیق و مفصل حکمت متعالیه صدرایی و نیز قوت بخشیدن به درس‌های حکمی حوزه و تربیت دانش ‌پژوهان خبره و استادان آینده حکمت اسلامی، از سال تحصیلی ۹۳-۹۲، درس خارج «نهایه الحکمه» (نوشته علامه طباطبایی) را در حوزه علمیه قم آغاز کرد. در این درس ‌ها، وی همگام با مرحوم علامه طباطبایی که برخی مباحث فلسفه فلسفه را در بخش مدخل کتاب نهایه مطرح کرده ‌اند، به بحث ‌هایی از این دست پرداختند، و مجموعه ‌ای از مباحث فلسفه فلسفه را مطرح کردند. بخشی از این درسگفتارها، در کتاب «تأملاتی در فلسفه فلسفه» (مباحث معرفت ‌شناختی و روش ‌شناختی) با تحقیق و نگارش رضا درگاهی ‌فر و همت گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین پژوهشکده تمدن توحیدی (فتوت) تدوین شده است.

بخشی از این کتاب

در بخشی از کتاب آمده است: «فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود از آن‌ جهت که موجود است، می‌ پردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. برای کشف حقایق مرتبط با علم باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقیّد به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است.

دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه با دسته‌ ای از پرسش‌ ها در باب حقیقت خود روبروست، که امروزه از آن با عنوان «فلسفه فلسفه» یاد می‌ کنند. فلسفه فلسفه به مسائل درونی دانش فلسفه و بررسی صدق و کذب گزاره‌ های آن نمی ‌پردازد، بلکه به خود فلسفه به سان امری عینی توجه می ‌کند. به بیان دیگر، فلسفه فلسفه به خود دانش فلسفه، به‌ صورت درجه دوم و فرامسأله ‌ای نظر می‌کند و مداقّه‌ هایی در باب آن دارد و پرسش ‌هایی را به ‌صورت پیشامسأله ای درباره فلسفه فراروی می‌ نهد.

مباحث فلسفه فلسفه را از منظری می‌توان به دو دسته مسائل «روشی و معرفت‌ شناختی» و مسائل «محتوایی» تقسیم کرد. مباحث روشی و معرفت ‌شناختی، ناظر به آن دسته نکات و تأملاتی ‌اند که شیوه بررسی و کاوش علم فلسفه و مبانی اساسی معرفت ‌شناختی آن را بررسی می‌ کنند، همچون روش خاص علم فلسفه، روش عام قابل استفاده در فلسفه و دسته‌ ای از مباحث روشی مطلق مرتبط با مسائل فلسفه فلسفه که در همه علوم برهانی و به ‌ویژه در فلسفه به‌ کار می ‌روند. نمونه ‌هایی از مباحث محتوایی عبارتند از: موضوع فلسفه، تعریف فلسفه، امکان فلسفه و ضرورت آن، مبادی آغازین فلسفه، کارکردهای فلسفه، گستره دانش فلسفه و مسائل آن و نسبت فلسفه با علوم دیگر.»

محتوای کتاب

در این دفتر برخی مباحث روشی و معرفت ‌شناختی فلسفه فلسفه اسلامی پرداخته شده است، بدین شرح:

 1. «معیار بداهت تصوری در مفاهیم بدیهی»؛ 2. «مؤلفه‌ های معرفت یقینی؛ با نگاهی به دیدگاه ابن ‌سینا و محقق طوسی»؛ 3. «نوع برهان مورد استفاده در فلسفه»؛ 4. «انواع کنش ‌های عقل نظری»؛ 5. «شهود عقلی به ‌مثابه پایه فلسفه»؛ 6. «روش اشراقی به ‌مثابه روش خاص حکمت متعالیه» و 7. «بهره‌ گیری از دین و عرفان نظری در فلسفه به سان روش عام (با تأکید بر روش حکمت متعالیه صدرایی)».

مشخصات

چاپ اول کتاب «تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی» در ۴۱۶ صفحه، شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و قیمت 21000 منتشر شده است. پیش ‌تر، از این استاد علوم حکمی اسلامی حوزه علمیه قم، کتاب ‌های «مبانی و اصول عرفان نظری» (انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ـ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1389)، «حکمت اشراق» (انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ـ سه جلد ـ برگزیده سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه و برگزیده جشنواره فارابی در سال 1391)، «فروغ معرفت در اسرار خلافت و ولایت» (شرح مصباح الهدایه امام خمینی در دو جلد ـ چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است و در سال 1392 ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که «مردم ­شناسی تحول در علوم انسانی» (دکتر ابراهیم فیاض)، «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «انواع و ادوار روشنفکری»، «اخلاق و عرفان» و «نماد و اسطوره» (دکتر حمید پارسانیا)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درسهای استاد محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (دکتر حسین کچویان)، «جهاد کبیر؛ مبانی دیپلماسی انقلابی در قرآن» (عباس عبداللهی)، «کتاب کتاب؛ منظومه فکری رهبر معظم انقلاب درباره کتاب» (مجید تقی زاده)، «کالبدشناسی فرهنگی فتنه 88» (استاد سید محمدمهدی میرباقری)، «آسیب شناسی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» (حسین ایزدی) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند 2030» (رضا حبیبی) از آن جمله محصولات این ناشر است.

علاقه مندان می توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد یزدان پناه و محصولات انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ تماس گرفت یا به سایت اینترنتی Bookroom.ir  مراجعه کنند. ضمنا فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند./925/604/ش

ارسال نظرات