۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۵۷۱۶۷۳
حجت الاسلام حاج علی اکبری:

نامه ۳۱ نهج البلاغه به عنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت قرار گیرد

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به نامه ۳۱ نهج البلاغه، این نامه را بهترین نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت جامعه اسلامی بیان کرد و گفت: باید قدر آن را بدانیم و از مطالب دسته بندی و پردازش شده آن به عنوان یک نقشه راه نهایت استفاده را ببریم.
حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج‌ علی ‌اکبری طرح تقویت مبانی اعتقادی با حضور حجت الاسلام حاج علی اکبری طرح تقویت مبانی اعتقادی با حضور حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام محمدجواد حاج‌ علی ‌اکبری، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، شامگاه سه شنبه، 26 تیرماه، در بیست و پنجمین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی که در شهرکرد در حال برگزاری است، در جمع پرشور جوانان انقلابی و ائمه جمعه این استان، با تبریک ایام الله دهه کرامت، بر ضرورت بهره گیری از فرصتهای این ماه نورانی تأکید کرد و گفت: انقلابی بودن و انقلابی ماندن یکی از مهمترین ضرورت های امروز کشور است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، نهج البلاغه را بهترین نقشه راه تربیت انقلابی برشمرد و افزود: متأسفانه نهج البلاغه در بین عموم مردم مظلوم و مهجور است و نتوانسته ایم آنچنان که باید از این گنجینه الهی نهایت استفاده را ببریم.

وی با تأکید بر اینکه در واقع با خواندن نهج البلاغه خود حضرت در مقام تبیین و ارائه نقشه راه هستند، تصریح کرد: نهج البلاغه به قلم شخص امیر مؤمنان حضرت علی(ع) است؛ بنابراین در همه زمینه ها جذابیت و جامعیت دارد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه، این نامه را بهترین نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت جامعه اسلامی بیان کرد و ادامه داد: این نامه ویژه جوانان انقلابی و مربیان تربیت نظام اسلامی است که باید قدر آن را بدانیم و از مطالب دسته بندی و پردازش شده آن به عنوان یک نقشه نهایت استفاده را ببریم.

وی نامه 31 نهج البلاغه را یک گنج عظیم و البته ناشناخته دانست و ابراز کرد: مهمترین نیاز امروز جامعه اسلامی این است که خود را مخاطب این نامه نورانی بداند و به راحتی از کنار آن عبور نکند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه باید عموم افراد جامعه با محتوای نامه 31 نهج البلاغه انس بگیرند و این از ضرورت ها است، خاطرنشان کرد: توصیه من این است یک دوره از طرح تقویت مبانی اعتقادی به طور کامل به تشریح زوایای مختلف این نامه نورانی اختصاص داده شود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، بی بهره ماندن از این نقشه راه خوشبختی را از مصادیق حسرت عظمی بیان کرد و افزود: در آینده نه چندان دور خواهیم دید همانطور که نامه حضرت امیر به مالک اشتر به عنوان یک منشور جهانی در حوزه سیاست شناخته و مورد استفاده قرار گرفت، نامه 31 نهج البلاغه نیز به عنوان یک منشور تربیتی ثبت و در سطح جهان مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حضرت امیر این نامه را در باب پدر و فرزندی مطرح کرده اند تا شیرین و دل نشین باشد، اظهار کرد: در واقع نامه 31 نهج البلاغه حکایت طبیعی تربیت در مواجه بین دو نسل متفاوت است؛ توصیه بنده این است که موضوع پایان نامه های طلاب و دانشجویان به این مهم اختصاص داده شود تا جامعه بهتر با مفاهیم نورانی آن انس بگیرند.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، انجام کار پژوهشی جامع برای تبیین زوایای مختلف این نامه نورانی را در جامعه لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: به یقین کسی که می خواهد به فراخوان رسول الله(ص) که فرمود: «من و علی پدر امت هستیم» لبیک بگوید باید به سمت این نامه که همان سبک زندگی علوی است، حرکت کند.

وی نامه 31 نهج البلاغه را اعلام فرزندی ما به امیر مؤمنان(ع) بیان کرد و افزود: این نامه بهترین کتاب دست تربیت علوی برای مربیان امروز کشور است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با پرداختن به محتوای این نامه نورانی خاطرنشان کرد: نکته کلیدی نامه 31 نهج البلاغه این است که تربیت علوی و انقلابی یک تربیت سطحی و ظاهری نیست بلکه تربیتی عمیق، محتوایی، ماندگار و جاوید است که ریشه او در این روزهای فانی گذاشته می شود و میوه اش در سرای جاوید مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با انتقاد از اینکه متأسفانه بسیاری از مکتبهای تربیتی کشور وارداتی است، ابراز کرد: مکتب های تربیتی وارداتی نه ریشه و امتداد عمیقی دارد و نه از جامعیت بهره مند است.

وی تربیت علوی را محتوایی و کاربردی دانست و ادامه داد: تربیت علوی با قلب محقق می شود و قلب یعنی فرماندهی کل قوای انسان؛ عرش شخصیت انسان قلب اوست اگر درست شود، کل مملکت وجود او درست می شود.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه آبادانی قلب انسان با یاد خداست، افزود: تربیت علوی مبتنی بر تقوای دل است؛ به یقین اگر بنیان وجودی انسان بر مبنای تقوای الهی شکل گرفت، خوشبخت و سعادتمند می شود و این همان چیزی است که حضرت امیر(ع) می خواهد.

وی با طرح این سؤال که چگونه باید قلب خود را در مسیر تقوا قرار دهیم؟ گفت: در نامه 31 نهج البلاغه دستورالعمل های زیادی برای قرار دادن قلب در مسیر تقوای الهی بیان شده است که موعظه نخستین مقام است؛ انسان انقلابی باید به طور مداوم خود را در مقام موعظه قرار دهد و این از ضرورتها است.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، مقام زهد را یکی دیگر از راه های رام کردن قلب دانست و اظهار کرد: باید تمایلات دنیایی قلب را مهار کنیم تا در مسیر تقوای الهی قرار گیرد و به یقین این مهم با زهد محقق خواهد شد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه باید قلب را با یقین تقویت و محکم کنیم، تصریح کرد: قلب انسان نیاز به روشنایی دارد که این روشنایی با نور حکمت محقق خواهد شد./9457//۲۰۳/خ

ارسال نظرات