۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۵۷۲۱۴۸

ناامن ساختن عراق برای ضربه زدن به محور مقاومت

عراق از سال ۲۰۰۳ تاکنون از حداقل امکانات خدماتی و رفاهی بی بهره بود اما در عین حال نقش تأثیرگذاری در محور مقاومت و تقویت آن ایجاد کرد تا آنجا که توطئه های بسیاری از قبیل جنگ های طایفه ای و جنایت های مخوف داعش برای جداسازی آن از محور مقاومت صورت گرفت که همگی بی نتیجه ماند.
جبهه مقاومت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اعتراضات مردمی در عراق از حدود دو هفته پیش نسبت به نبود خدمات رفاهی، بیکاری، فساد سیاسی و قطعی مکرر برق آغاز شد و معترضان به ساختمان های دولتی و دفاتر برخی احزاب یورش بردند. مرجعیت و روحانیت عراق نیز اعتراضات مردمی را به حق دانسته و دوشادوش آنها به مطالبه گری پرداخت.

رسانه های سعودی، عبری و غربی به پوشش اعتراضات مردمی پرداخته و آمارهای غیرواقعی از تعداد کشته شدگان ارائه دادند، به امید آنکه احساسات و عواطف مردم را تحریک و دامنه اعتراضات را به سراسر عراق بکشانند و حلاوت انتخابات پارلمانی اخیر را تلخ کنند؛ برای بررسی بهتر و مفصل تر اوضاع عراق با تنی از چند از کارشناسان مسائل سیاسی و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به گفت و گو نشستیم؛ امید است که این گفت و گو پرده از توطئه ها و خطرات پیش رویی که برای ایران و عراق از سوی استکبار برنامه ریزی شده بردارد و ناآگاهانی که به اختلاف دو ملت می افزایند را از خواب غفلت بیدار کند.

ناامن کردن عراق برای ایرانی ها در اولویت برنامه های ترامپ است

جبار سعیداوی، کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار دارد که یکی از قطعات پازل ترامپ در تابستان، اغتشاشات عراق و ناامن کردن وضعیت آن برای حضور ایرانیان و محور مقاومت است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در هر جای دنیا پس از انتخابات، نامزدهای پیروز فرصت تشکیل دولت جدید و آغاز فعالیت ها برای تحقق یا عدم تحقق وعده ها را دارند، افزود: در صورت ناتوانی در تحقق وعده های انتخاباتی، اعتراضات صورت می گیرد نه اینکه هنوز دولت جدید تشکیل نشده تظاهرات روی دهد.

سعیداوی اعتراضات مردم عراق را بجا و حق طبیعی در مطالبه خواسته های اولیه برشمرد و گفت: این اعتراضات فرصتی برای سوءاستفاده از وضعیت موجود در جهت ایجاد ناامنی، عدم استقرار امنیت و عمل نکردن به قانون است.

عراقی ها از تجربه تلخ ۲۰۰۳ درس عبرت نگرفتند

 وی با اشاره به اینکه عراقی ها مردمی صبور هستند، تصریح کرد: مشابه شعارها و اعتراضات سر داده شده معترضان عراقی را در اقصی نقاط جهان می بینیم و به واقع این شگرد آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب برای ناامن کردن کشورهای مخالف است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بسیاری از عراقی ها بی اطلاع از خواسته ها و اغراض آمریکا در عراق هستند، تصریح کرد: عراقی ها از تجربه تلخ ۲۰۰۳ درس عبرت نگرفتند و نه تنها ارمغانی از دموکراسی آمریکایی به دست نیاوردند بلکه ناامنی، عدم آرامش، کشت و کشتارهای بسیار و تأسیس داعش را به دست آوردند.

سعیداوی ادامه داد: عراقی ها به سرعت و پیش از فرهنگ سازی، با شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک آشنا شدند، فیس بوکی که مأموریت سلب آرامش از کشورهای مخالف رژیم صهیونیستی را دارد.

اوضاع متشنج عراق اهرم فشار بر ایران است

وی اوضاع متشنج عراق را برای وارد کردن فشار بیشتر بر ایران دانست و گفت: با وجود تبلیغات سوء، شیعیان و جبهه مقاومت پیروز انتخابات پارلمانی عراق شدند که این پیروزی آنها را قادر به انتخاب نخست وزیر، رییس مجلس و رییس جمهور جدید مطابق میل و خواسته شان می کند؛ از این رو اعتراضات صورت گرفته برای تضعیف جبهه مقاومت است که مشابه آن را سال ۸۸ در کشورمان مشاهده کردیم.

وی با اشاره به قدرت رسانه ای مخالفان محور مقاومت گفت: مخالفان با توجه به ظرفیت و پتانسیل های قوی و بهره گیری از قدرت رسانه ای به تضعیف محور مقاومت می پردازند که تا حدودی موفق شدند؛ از این رو ملت عراق هوشیار شود و فرهیختگان و روشنفکران بصیر به روشنگری بپردازند.

مطالبات تظاهرکنندگان عراقی مشروع و به حق است

از سوی دیگر حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، با بیان اینکه تظاهرات اخیر در جنوب عراق و فرات میانه گرچه در رابطه با وضعیت خدمات رفاهی و عمرانی صورت گرفته است، عنوان داشت: دست داشتن عوامل داخلی و خارجی در تشدید تظاهرات و کشاندن آن به سوی خشونت کاملا آشکار است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه دولت العبادی در ۴ سال گذشته درگیر مبارزه با گروه تروریستی داعش بود و تأمین امنیت عراق را از اولویت های خود قرار داده بود، تصریح کرد: دولت عراق در ارائه خدمات رفاهی و فعالیت های عمرانی به مناطق محروم کوتاهی کرده و کارآیی لازم را نداشت؛ از این رو سبب بروز تراکم های سیاسی و اجتماعی شد و تظاهرات صورت گرفته مطالباتی کاملا مشروع دارد.

فعالیت سفارت عربستان در جنوب عراق

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز اظهار داشت: عوامل حزب بعث به همراه عربستان، ترکیه، آمریکا و اردن در ایجاد ناامنی و تشویق برخی جریان های سیاسی عراق برای ناآرامی و ناکار آمد نشان دادن دولت حیدر العبادی نقش دارند.

هانی زاده بیان داشت: سفارت عربستان سعودی طی دو سال گذشته در مناطق جنوبی بسیار فعال بود و تماس مقامات سعودی با شیعیان بصره، نجف، کربلا، عماره، ناصریه به شدت افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه جریان سائرون وابسته به مقتدی صدر در ناآرامی های اخیر عراق نقش دارد، خاطرنشان کرد: هدف عربستان فراهم آوری زمینه نا آرامی ها و تشدید خشونت ها از طریق ایجاد درگیری میان شیعیان و دولت العبادی است.

ساماندهی مجدد حزب بعث برای به دست گرفتن قدرت

تحلیلگر مسائل بین بین الملل یادآور شد: سناریوی تعریف شده در عراق مشابه سناریوی مصر و مربوط به دوران حاکمیت اخوان المسلمین است؛ آن زمان برخی طیف های سیاسی مردم را تحریک کردند تا در میدان تحریر علیه دولت اخوان المسلمین تظاهرات کنند و در ادامه شاهد کودتای ارتش بودیم.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز با بیان اینکه ارتش عراق فاقد ظرفیت لازم برای به دست گرفتن قدرت است، افزود: آمریکا، عربستان سعودی و اردن در حال رایزنی با عزت الدوری از مقامات فراری حزب بعث هستند تا بار دیگر رده های فراری حزب بعث ساماندهی شده و دوباره قدرت را در عراق به دست گیرند.

هانی زاده اوضاع عراق را بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: اگر مراجع تقلید و ملت عراق به ویژه شیعیان هوشیار نباشند و از درگیری و خشونت پرهیز نکنند به یقین جنگ داخلی روی داده و خروج چرخه قدرت از دست شیعیان صورت می گیرد.

تفرقه شیعیان خواسته اصلی آمریکا است

غلامرضا نریموسائی، کارشناس روابط بین الملل در رابطه با نقش آمریکا در اعتراضات اخیر عراق می گوید: آمریکایی ها پس از مشاهده قدرت و وحدت شیعیان به ویژه در زمینه محور مقاومت تلاش دارند تا از درون شیعیان را متفرق و دست به آشوب سازی در ایران و عراق زنند؛ زیرا خطر مقاومت برای رژیم صهیونیستی را درک کردند.

کارشناس روابط بین الملل خروج آمریکا از برجام و تحمیل فشارهای اقتصادی بر ایران را نمونه ای از اقدام های آشوبگرایانه آمریکا دانست و گفت: آمریکا اکنون با بهره گیری از فضای مجازی تلاش دارد تا مشکلات عراق و ایران را به سبب دخالت دولتمردان کشورهای مزبور در امور همدیگر جا کند و از این طریق با تحریک افکار عمومی، وحدت دو کشور را از بین ببرد.

نریموسائی تأکید کرد که آمریکا خواهان اعتراض مردم علیه حاکمیت در ایران و عراق است تا محور مقاومت را بصورت تمام و کمال از بین ببرد.

بی توجهی به مطالبات عراقی ها نگران کننده است

وی با بیان اینکه اعتراضات در عراق با خواسته ها و مطالبات مردمی آغاز شد، تصریح کرد: مطالبات مردم در عراق اگر مورد توجه قرار نگیرد نگران کننده خواهد بود، اما همین اعتراضات به شرط اعتماد دوباره مردم به دولت سبب پایان خوشی خواهد شد.

کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: عراق مشکلات زیرساختی بسیاری دارد که در صورت عدم رسیدگی مشکلات بیشتری پیش روی دولت قرار خواهد گرفت.

مرجعیت جلوی بروز فتنه و سوءاستفاده بعثی ها و سعودی ها را خواهد گرفت

از سوی دیگر آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری پیرامون نقش مرجعیت در پایان بخشی به تظاهرات عراقی ها خاطرنشان کرد: مرجعیت از مطالبات به حق مردم عراق دفاع کرده و در عین حال جلوی بروز فتنه و سوءاستفاده بعثی ها و سعودی ها را خواهد گرفت و تقویت وحدت و همدلی را در دستور کار قرار داده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری از مرجعیت و روحانیت عراق خواست تا جلوی سوءاستفاده از بی تدبیری و بی کفایتی مسؤولان محلی و مرکزی عراق و سرایت دادن آن به روابط حسنه دولت و ملت عراق و ایران را بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطالبات به حق مردم جنوب عراق را به سبب عدم وجود خدمات و بی توجهی و کم تدبیری دولت نسبت به حداقل خدمات عمومی دانست و گفت: همین مطالبات به حق، بستری برای بعثی ها، سعودی ها و فتنه گران شده تا شکست در برابر داعش و انتخابات اخیر عراق را سرپوش گذاشته، آرامش عراق را به هم زده و اجازه ندهند پارلمان و دولت جدید عراق مستقر و کارش را آغاز کند.

احتمال بروز فتنه در پس اعتراضات مردمی در عراق

آیت الله کعبی ممانعت از تشکیل پارلمان و دولت جدید را زنگ خطری برای عراق خواند و افزود: ملت عراق باید با هوشیاری و هوشمندی و بصیرت ضمن پیگیری مطالبات به حق از مجاری صحیح شرعی و قانونی اجازه ندهد بعثی ها و سعودی ها و شکست خوردگان داعش و انتخابات، دوباره آشوب برپا کنند و آینده عراق را برخلاف خواست ملت به دست گیرند.

وی خروج اعتراضات عراق از مسیر اصلی را موجب احتمال بروز فتنه و عدم استقرار دولت و مجلس جدید عراق برشمرد و گفت: نباید به آمریکا و هم پیمانانش دل بست و انتظار یاری داشت، بعثی ها در پشت پرده، با آمریکا نشست هایی برای برهم زدن استقرار و آرامش عراق برگزار کردند./9456/گ404/ب1

ارسال نظرات