۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۷۲۹۶۳
کارشناس رسانه ملی مطرح کرد؛

"عقلانیت تمدن ایرانی" و استقبال از "اسلام"

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با اشاره به دلایل تأثیر فرهنگ اسلامی در زندگی ایرانیان گفت: تمدن ایرانی یکی از تمدن‌های بزرگ تاریخی است و ایرانیان با مشاهده اسلام، دستاوردها و احکام آن به استقبال آن رفتند.
حجت الاسلام نظری منفرد

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، خطیب برجسته حوزه علمیه قم، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تأثیر دین اسلام در باور و هدایت انسان‌ها اظهار داشت: اسلام دین عقلانیت است و مردم را با مشعل عقل به سوی تفکر و اندیشه هدایت می‌کند.

تمدن ایرانی،‌ بیانگر عقلانیت ایرانیان

خطیب برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: مردم ایران در گذشته و حال، اهل اندیشه، هنر و تفکر بودند، تمدن ایرانی یکی از تمدن‌های بزرگ و تاریخی است و ایرانیان با مشاهده اسلام، دستاوردها و احکام آن به استقبال آن رفتند، این نشان از تدبر و تفکر ایرانیان دارد، چراکه مردم ایران همیشه اهل تعقل بوده و از هوش و استعداد بالایی برخوردار بودند.

وی با اشاره به دلایل تأثیر فرهنگ دین اسلام در زندگی ایرانیان بیان کرد: اسلام دارای اصول و فروعی است که این اصول به منزله ریشه‌‌ای است که درخت را تغذیه می‌کند و نتیجه آن برگ‌ها و ثمرات آن است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این‌که اسلام و ادیان آسمانی دارای اصولی عقلانی و مستحکم هستند که به مقدار تفکر و اندیشه انسان، آثار آنها نیز بیشتر پدیدار خواهد شد، گفت: کار دشمن جلوگیری و ایجاد مانع برای اندیشیدن و تفکر مردم است وگرنه هر کسی در صورت تفکر و تعقل از اسلام استقبال می‌کند.

بازدارنده‌های عقلانیت

وی با اشاره به بازدارنده‌ها و موانع عقلانیت در فضای حقیقی و مجازی امروز جامعه، اظهار داشت: کتاب‌ها و نوشته‌های دشمنان علیه اسلام، پر کردن اوقات فراغت جوان‌ها با اموری همچون مطالعه رمان‌های جهت‌دار و مبتذل و تماشای فیلم‌های مستهجن و لغو، از جمله اموری است که ملت‌های دنیا را از اندیشیدن باز می‌دارد.

این کارشناس رسانه ملی تأکید کرد: انسان  هرگاه تفکر نکند، طبیعی است که تحت تأثیر مسائل بیروی قرار گرفته، از عوامل بیرون متأثر و نسبت به واقعیت غافل می‌شود.

وی با اشاره به روایت «تَفَكُّرُ ساعَةٍ خَيرٌ مِن عِبادَةِ سَنَةٍ» بیان کرد: دستور اسلام اندیشه و تفکر است، بنابراین تنها راه مبارزه با جاهلیت، دعوت مردم به عقلانیت است تا حقیقت انسان که همین اندیشه و تفکر است، برای مردم تفهیم شود، اگر مردم اهل اندیشه و تفکر باشند، می‌توانند با هجمه‌ها و فتنه‌های گوناگون در شرایط مختلف مقابله کنند.

اندیشه درباره معاد، راهگشای زندگی

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این‌که بایستی مردم را به سوی خدا و معاد سوق داد تا بشر به این نتیجه برسد که هدف از خلقت و آفرینش او چه بوده است، گفت: قرآن کریم دائما به این نکته اشاره می‌کند که زمین و آسمان را بیهوده نیافریده است، اگر انسان روی این مسأله تفکر کند.

وی ادامه داد: اگر انسان روی این مسائل بیاندیشد، حالت اقبال به اسلام و مقابله با هجمه‌های دشمن در او هویدا و پدیدار خواهد شد، چراکه هر فردی خود را دوست داشته و آینده خوب و سعادت را برای خود خواستار است.

وی در پایان با اشاره به آیات 21 و 22 سوره غاشیه بیان کرد: ما بر مردم سیطره نداریم، بلکه فقط با منطق یعنی تنها ابزاری که توانایی بیدار کردن انسان‌ها از خواب را غفلت دارد، می‌توان افراد را متنبه کرد و این تنبه باعث روشن شدن عقل خفته و چراغ  خاموش شده درون بشر شده و نتیجه آن بدون شک هدایت انسان خواهد بود./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات