پرداخت یارانه به خارجیها؟!
به گزارش خبرگزاری رسا، برخی اعضای دولت پرداخت یارانه 45 هزار تومانی كه طبق قانون باید به مردم پرداخت شود را عزای عظمای دولت نامیدهاند. برخی از اعضای دولت به بهانههای مختلف ازجمله كمبود اعتبار، هزینههای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به مردم تحمیل نمودهاند، مثل خروج برخی از داروها از حمایت بیمهای از هیچ خانوادهای نیست كه برای ثبتنام فرزندش در دبستان یا دبیرستان و راهنمایی وجه مطالبه نشود. همه و همه این معضلات در یك كلام خلاصه میشود كه از سوی مسئولین مطرح میشود. كمبود اعتبار، آیا بواقع برای برخی از خدمات ضروری اعتبار نداریم؟ اگر نداریم پس این همه هزینههای غیرضرور، غیرمنطقی و غیرعقلایی و البته غیرقانونی را دولت چگونه بر بودجه و بیتالمال تحمیل میكند؟ توجه و تدقیق در مراتب زیر سند مثبته چنین ادعایی است.
1- هیئت وزیران در جلسه 31/4/1397 به پیشنهادات وزارت امور خارجه و تایید سازمان برنامه و بودجه كشور و به استناد ماده (55) قانون محاسبات عمومی كشور - مصوب 1366 - تصویب كرد:
مبلغ پنجاه میلیارد (000/000/000/50) ریال به صورت تملك دارایی سرمایهای از محل اعتبارات جزء (2) ردیف (510000) قانون بودجه سال 1397 كل كشور تحت عنوان "هزینههای پیشبینینشده - سرمایهای" به منظور احداث ساختمان سفارت جمهوری تاجیكستان در تهران به شرط عمل متقابل در اختیار وزارت امور خارجه قرار میگیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.(1)
2- بودجه كل كشور مشتمل بر ردیف دستگاهها و ردیفهای متفرقه را مجلس برای هزینههای پیشبینی شده و نشده دستگاههای اجرایی كشور تصویب میكند تا هزینههای جاری و هزینههای سرمایهای یا همان طرحهای عمرانی خود را پرداخت كنند. آیا سفارت تاجیكستان در تهران هم یكی از دستگاههای اجرایی كشور است؟
3- هزینههای پیشبینیشده و پیشبینینشده سفارتخانهها در تهران باید توسط كشورهای متبوع خودشان از محل بودجه خودشان تامین شود. دولت این وسط چه وظیفه قانونی دارد كه 50 میلیارد ریال بودجه برای ساخت و ساز سفارت تاجیكستان در تهران هزینه كند؟
4- مصوبه میگوید این مبلغ به شرط عمل متقابل در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته. مگر وزارت امور خارجه با سفارت تاجیكستان عقد ساخت و ساز بسته كه دولت شرط ضمن عقد برای مصرف 50 میلیارد ریال تعیین كرده است؟
5- مبلغ 50 میلیارد ریال موضوع مصوبه معادل ارزی حدود 500 هزار دلار است كه باید دولت تاجیكستان برای احداث سفارتخانه خود در تهران وارد كشور كند. وزارت امور خارجه با این مصوبه فیالواقع جلوی ورود ارز برای تامین نیازهای یك سفارتخانه را گرفته است. آیا ممانعت از ورود ارز به كشور جزء ماموریتهای وزیر امور خارجه است كه چنین پیشنهادی را به دولت داده است؟
6- به موجب كدام قانون و مستند به كدام ماده از قوانین و مقررات موضوعه حاكم بر مصرف اعتبار به سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور چنان اجازهای را میدهد كه چنین مصوبهای را تایید كرده است؟
7- هیئت وزیران تشكلی است از 17 وزیر و معاونتهای حقوقی هر وزارتخانهها و دبیرخانه هیئت دولت متشكل است از صدها كارشناس در سطح دكترای حقوق. آیا هیچ یك از این اشخاص و افراد تحصیلكرده و باتجربه و بعضا استاد حقوق دانشگاه شاغل در مجموعه تشكیلات نهاد ریاست جمهوری اصول قانون اساسی را مطالعه نكرده و از موضوع و حكم این اصل اطلاعی ندارند تا جلوی تصویب چنین مصوبهای را بگیرند؟
8- گرفتن و دادن وام یا كمكهای بلاعوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.(2)
9- آیا هیئت وزیران ازجمله وزیر محترم امور خارجه خود را ملتزم به لفظ باید مصرح در اصول قانون اساسی نمیداند. اگر میداند، خروجی این التزام چیست؟ اگر نمیداند، چرا باید هزینههای دیپلماسی التماس را بر گرده بودجه كل كشور و مردم تحمیل نمایند؟
10- دیروز هزینههای اجاره دفتر سازمان ملل، هزینههای مراسم تحلیف، هزینههای سفرهای برجامی، هزینههای پیشبینینشده وزارتخانه بود كه طی مصوباتی میلیارد میلیارد از محل ردیف 510000 عمومی به وزارتخانه اختصاص یافت (علاوه بر بودجه مصوب وزارتخانه) و امروز هزینههای سفارت یك كشور خارجی هم پیشبینینشده تلقی میشود. این وضع نابسامان تخصیص بودجه و نگاه به بیرون و عدم توجه به داخل و نیازهای آن تا به كی باید در دولت تداوم داشته باشد؟
11- وزارت امور خارجه مبلغی معادل بیش از 1831 میلیارد تومان را از بودجه كل كشور به خود اختصاص داده(3). این دستگاه اجرایی هیچ قانونی برای مصرف این اعتبار برای ساخت و ساز سفارتخانههای خارجی ندارد. به موجب كدام قانون میتواند از محل ردیفهای عمومی، وجهی را برای ساخت و ساز سفارتخانههای خارجی هزینه كند كه در مصوبه آمده برابر قوانین و مقررات هزینه كند. این قوانین و مقررات كه چنین اجازهای را به وزیر امور خارجه بدهد، كدام است؟
12- بودجه وزارت امور خارجه پنج زیرردیف دارد؛ زیرردیف پنجم آن با عنوان بودجهای وزارت امور خارجه هزینههای ضروری نمایندگیهای خارج از كشور اعتبارش در لایحه بودجه 97 فقط مبلغ 50 میلیارد ریال است. یعنی چه؟ یعنی وزارت امورخارجه برای هزینههای ضروری بیش از چند ده سفارتخانه ایران در خارج فقط 5 میلیارد تومان بودجه ضروری در لایحه بودجه كل كشور دارد.
چرا و چگونه است كه 50 میلیارد ریال از ردیف عمومی برای یك سفارت خارجی در تهران استفاده میكنند؟ یعنی یك سفارت تاجیكستان با این مصوبه هزینههای ضروری 50 سفارتخانه ما را در خارج بایستی ببلعد؟ اصلا ما چند سفارتخانه در كشورهای خارجی داریم و هزینههای ضروری آنها چه مبلغ است كه هزینههای غیرضرور آنها 50 میلیارد ریال معادل كمك 50 میلیارد ریالی وزیر امور خارجه به سفارت تاجیكستان برای ساخت و ساز است. مگر سفارتخانههای خارجی كمكبگیر و كمیته امدادی هستند كه از ردیف 510000 به آنها كمك میشود؟
13- ختم كلام، هزینههای ساخت و ساز سفارتخانههای خارجی در تهران هیچ ربطی به بودجه كل كشور ندارد و هیچ قانون عادی و هیچ اصلی از اصول قانون اساسی جواز پرداخت چنین هزینهای را به دولت نداده، مضافا به اینكه هزینههای كمك ناظر به بودجه جاری است(4) نه عمرانی و سرمایهای، آن هم از جنس ساخت و ساز كه هیچ ربطی به دولت ندارد و به نوعی میتوان گفت كه مانع از ورود ارز به كشور بابت هزینههای ضروری سفارتخانهها خواهد شد فلذا مصوبه مذكور با قانون اساسی و قانون محاسبات عمومی انطباقی ندارد چنین قابلیت مصرف ندارد و میبایستی به عنوان مانده اعتبار مصرف نشده و با اعمال نظارت دیوان محاسبات كشور به خزانه برگشت شود.
________________________
پینوشتها:
(1) تصویبنامه شماره 56261 مورخ 2/5/97
(2) اصل 80 قانون اساسی
(3) ردیف 107000 لایحه بودجه 97
(4) ماده 67 قانون محاسبات
/۹۶۹/د۱۰۲/ب۱
منبع: رسالت