۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۵۷۳۳۴۵
نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان:

اعدام مفسدان فی‌الارض درملأ عام مایه عبرت دیگران می شود

نماینده زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر قاضی صلاح بداند یکی از راه های مجازات‌ مفسدان فی‌الارض اعدام در ملأ عام است که مایه عبرت دیگران شود.
حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم دولابی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائلی که مایه آرامش مردم به‌شمار می‌رود، امنیت اقتصادی است، افزود: به همین خاطر کسانی که امنیت اقتصادی را در جامعه به خطر می‌اندازند، می‌توانیم از آن‌ها به عنوان مفسد اقتصادی یاد کنیم.

وی تصریح کرد: کسانی که باعث اختلال در کسب و کار مردم و ایجاد ناامنی روانی در جامعه می‌شوند و مایه تشویش اذهان مردم و نگرانی عمده صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی را فراهم می‌آورند، می‌توان از آن‌ها به عنوان مفسد اقتصادی یاد کرد.

 دولابی با یادآوری اینکه فساد و ایجاد تباهی و به‌هم ریختگی در جامعه، منحصر به ناامنی سیاسی نیست، ادامه داد: بلکه ناامنی اقتصادی هم از مصادیق فساد در زمین و به هم ریختن اوضاع اجتماعی مردم است.

وی با اشاره به اینکه قرآن‌کریم در سوره مائده آیه ۳۲، مجازاتی را برای مفسدان فی‌الارض بیان کرده که آن عبارت است از اعدام، تبعید و نیز مجازات قطع دست و پا که البته انتخاب نوع مجازات متناسب با شرایط و به عهده حاکم است، افزود: اما آنچه که از این آیه شریفه استفاده می‌شود این است که نسبت به مفسدان و برهم زنندگان امنیت جامعه، سخت‌گیری شدیدی به عمل آمده و بر همین اساس وظیفه قضات و نگهبانان امنیت جامعه این است که با کسانی که در این زمینه اخلال‌گری می‌کنند، برخورد قاطع و جدی داشته باشند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکید بر اینکه پیاده شدن تعالیم قرآن در این حوزه مستلزم عزم جدی مسئولان و مقابله جدی با مفسدان اقتصادی است، افزود: با این رویکرد، جامعه به امنیت و آرامش لازم در حوزه مسائل اقتصادی دست پیدا خواهد کرد.

دولابی اظهار کرد: در هر صورت مجازات‌هایی که برای مفسد فی‌الارض در نظر گرفته شده، متعدد است و یکی از آن‌ها اعدام است که طبیعتا اگر قاضی صلاح بداند و لازم باشد در مواردی اعدام هم پیش‌بینی شود، باید در ملاء عام باشد تا مایه عبرت دیگران شود اما تاکید می‌کنند مجازات مفسدان اقتصادی الزاما اعدام نیست و متناسب با شرایط و بر اساس اقتضائات و مصالح، قاضی می‌تواند اقدام کند.

وی بهترین راهکار برای برون‌رفت از شرایط فعلی و پیشنهاد سازنده در این راستا برای مسئولان نظام را اقتدار در برخورد با مفسدان دانست و خاطرنشان کرد: قوه قضائیه هم باید با اقتدار با این مسئله برخورد کند و این احساس در بین مردم ایجاد نشود که مسئولان قضایی در برخورد با مفسدان سستی به خرج می‌دهند یا ملاحظه اشخاصی را می‌کنند. باید حس عدالت در بین مردم وجود داشته باشد و این حس جز با قاطعیت و برخورد قاطع و نیز اعلان موارد برخورد توسط مسئولان ایجاد نمی‌شود./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: مهر

ارسال نظرات