۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۵۷۳۵۱۳

همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه در تبریز برگزار شد

همزمان با سالروز صدور فرمان مشروطیت، همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد.
همایش انقلاب مشروطه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، عزیز جوانپور، رئیس همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران امروز در مراسم آغاز به کار این همایش یک روزه با بیان این‌که ۱۸۶ مقاله به دبیرخانه رسیده که ۴۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت، اظهار داشت: در کنار مجموع مقالات، سه لوح فشرده در رابطه با اهمیت مشروطیت و نقش آن تهیه و توزیع خواهد شد.

وی تبریز، مشروطه‌خواهی ایرانیان و نظام اعتقادی و سیاسی شیعه، تبریز و زمینه‌های فکری و نظری مشروطه‌خواهی در ایران، هنر، معماری و فضاهای شهری و ادبیات در مکتب تبریز، تبریز و آینده مشروطه‌خواهی ایرانیان، جامعه‌شناسی سیاسی و اقتصادی تبریز در عصر مشروطه‌خواهی را از جمله محورهای این همایش برشمرد.

جوانپور ادامه داد: تبریز انقلاب مشروطه و تکوین دولت مدرن و نهادهای جدید سیاسی در ایران، تبریز انقلاب مشروطه و تبادلات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی، مکتب تبریز و خودآگاهی تاریخی ایرانیان و مسئله نفوذ و انحراف در مشروطه‌خواهی تبریز از دیگر محورهای این همایش هستند.

وی ادامه داد: مشروطه‌خواهی تبریز و زایش حقوق مدنی و شهروندی در ایران، تبریز انقلاب مشروطه در نهضت مشروطیت ایران، رسائل سیاسی رجال آذربایجان و تبریز در مشروطیت، جایگاه تاریخی آذربایجان و تبریز قبل و بعد از مشروطه، مجادلات و مناقشات نظری درباره مکتب تبریز در حرکت مشروطه‌خواهی دیگر محورهای این همایش است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: نقش مشروطیت در پیدایش و جریان‌سازی هویت انقلاب اسلامی ایران، نقش زنان آذربایجان و تبریز در انقلاب مشروطه، آرمان شهر مشروطه در آثار نویسندگان آذربایجان و محورهای آزاد و مرتبط با عنوان همایش از دیگر محورهای همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که تبریز خاستگاه مشروطه بوده و علما پیشرو در جنبش عدالت‌خواهی، استبدادستیزی و حق‌طلبی ملت ایران هستند، گفت: مطالعه و تعمق در تاریخ معاصر و نهضت مشروطه منشاء بسیاری از حوادث دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را روشن خواهد کرد.

همچنین حسن مرادی، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان، در سخنانی با تأکید بر این‌که خاستگاه مشروطه آذربایجان بوده و علما و مجاهدان این دیار پرچمدار بیداری و بصیرت ملت ایران بوده‌اند، اظهار داشت: به گواه تاریخ مردم تبریز و آذربایجان همواره آغازگر نهضت‌های آزادی‌بخش، استکبار و استعمارستیزی و حق‌مداری ملت ایران بوده اند.

وی با بیان این‌که منشاء شکل‌گیری انقلاب مشروطه را باید در تفکر و اندیشه رهبران آن جستجو کرد، گفت: استبداد داخلی و عامل استبداد خارجی در کنار پدیده عقب‌ماندگی جامعه با شکل‌گیری بیداری جامعه از جمله تشابهات میان انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی سال 57 بوده است.

مرادی همچنین مردمی بودن، استبدادستیزی، استقلال‌طلبی، عدالت، پیشرفت و آزادی را از دیگر آرمان‌های مشترک دو انقلاب برشمرد و افزود: موضوعیت قانون در مشروطیت تفاوت جدی با انقلاب اسلامی ایران دارد، یکی از چالش‌ها در دوران مشروطه بر خلاف انقلاب اسلامی بحث رهبری بود، که زمینه انحراف نهضت را فراهم کرد./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات