۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۵۷۴۲۲۰
امام جمعه اصفهان:

داعش وسیله‌ای شد تا مردم بزرگی شهید حججی را ببینند

امام جمعه اصفهان معتقد است چیزی در شهید حججی وجود داشت که خدا خواست بزرگش کند، دشمن می‌خواست به رخ بکشد که او اسیر شده اما همین، وسیله‌ای برای بیشتر دیده‌شدنش شد.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد معتقد است چیزی در شهید محسن حججی وجود داشت که خدا خواست بزرگش کند، دشمن می‌خواست به رخ بکشد که ما جوانتان را به این شکل می‌کشیم، اما شهید حججی در مقابل دوربین، بدون کوچک‌ترین التماسی ایستاد و در حالی که ذکر خدا را می‌گفت به شهادت رسید.

در ایام سالگرد شهادت شهید محسن حججی؛ در رابطه با شخصیت این شهید و همچنین ضرورت حضور ایران در کشورهای درگیر جنگ، با امام جمعه شهر اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

زمینه‌های مسأله جهاد و ایثارگری را در اسلام از کجا شکل می‌گیرد؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: مسأله جهاد در اسلام و مقاومت در برابر دشمن یکی از مسائل بسیار مهم و ارزشمند اسلام است، امام علی(ع) در این رابطه می‌فرماید: «باب من ابواب الجنة فتحه الله لخاصة اولیائه»، جهاد یکی از درهای بهشت است یعنی یکی از راه‌هایی که می‌توانند به نعمت‌های ابدی خدا برسند.

یکی از راه‌های ورود به نعمت‌های ابدی خدا و جلب رضایت حضرت حق جهاد است، این در برای هر کسی باز نمی‌شود و هر کسی توفیق جهاد پیدا نمی‌کند، این در را خدا فقط برای اولیای خاصش باز کرده است، یعنی هرکسی توفیق این‌که بخواهد جانش را در راه اسلام در طبق اخلاص قرار دهد پیدا نمی‌کند و این کار، کار ساده‌ای نیست، هر کسی این ارزش و این نزدیکی به خداوند را پیدا نمی‌کند.

قله اسلام، جهاد است

امام علی(ع) در خطبه 110 است فرمودند:«ان افضل ما توسل به المتوسلون سبحانه و تعالی...»، بالاترین وسیله‌ای که انسان را به خداوند تعالی می‌رساند چند چیز است: ایمان به خدا و رسولش و جهاد در راه خدا؛ این‌که بعد از ایمان به خدا، مسأله جهاد را مطرح می‌کنند بسیار مهم است، یعنی از نظر امیرالمؤمنین(ع) این‌که بعد از ایمان، انسان حاضر باشد جانش را در راه خدا بدهد بسیار ارزشمند است، جهاد قله اسلام است، این جمله بسیار زیبا یعنی یک کوهنورد که به قله برسد موفق می‌شود؛ قله اسلام جهاد است و هر کسی به آن برسد به همه چیز رسیده است.

کسی که به خدا و رسول او ایمان دارد، مهم‌ترین عمل او این است که آنچه خدا به او داده، در راه خدا بدهد، قشنگ‌ترین چیزی که در راه خدا می‌تواند بدهد، جان است، بنابراین ایثار و جهاد مقام والایی برای انسان است، ایثار با انفاق فرق می‌کند و در مقابل انفاق قرار دارد، انفاق یعنی انسان قسمتی از چیزی که دارد را به کسی بدهد، اما ایثار این است که آنچه خودش احتیاج دارد را برای رفاه دیگران خرج کند مانند کاری که حضرت امیرالمؤمنین(ع) انجام داد.

رزمندگان ایثارگر هستند

رزمندگان را ایثارگر می‌خوانیم زیرا جانی که خودشان نیاز و دوست دارند را در راه خدا، رفاه دیگران و امنیت جامعه می‌دهند، تا ایثارگری نباشد جهاد واقعی نیست؛ خداوند در ابتدای سوره عنکبوت می‌گوید مردم خیال می‌کنند همین که گفتند ایمان آوردیم رهایشان می‌کنیم؟ در امتحان قرارشان نمی‌دهیم؟ ولی اگر در امتحانی که قرارشان دادیم، موفق باشند یعنی راست می‌گویند.

مسأله جهاد و ایثار مقام بسیار بالایی دارد و طبق سخن حضرت امیرالمؤمنین(ع) در قسمت قبلی، جهاد و ایثار دری از درهای بهشت و راهی از راه‌های رسیدن به خدا است، که خدا برای افرادی که لیاقت دارند باز کرده است.

بعد از انقلاب یکی از نعمت‌هایی که خدا به ملت ایران داد، این بود که یک‌سری جوان‌ها به مرحله‌ای از معنویت رسیدند که شخصیتی مثل امام با 80 سال خودسازی در راه خدا می‌گوید: «من دست این جوانان را می‌بوسم و ای کاش من یک بسیجی بودم»، در دفاع مقدس جوانان زیادی داشتیم و جنگ باعث شد هزاران نفر به خدا برسند.

حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا، هر کس به شهادت می‌رسید، خوشحال می‌شدند، برای این‌که یک نفر را به خدا رسانده بودند، این‌ها جزو نعمت‌های خدا است و مصداق این سخن که خداوند می‌فرماید: «شما در مقابل دشمن اگر بجنگید و صبر، تقوا و بردباری داشته باشید، ضرر نمی‌کنید و ضرری به شما نمی‌توانند بزنند».

خون شهیدان در رگ‌های جامعه در جریان است

خون شهید جامعه را رشد می‌دهد، خودش هم به آخرین مرحله رسیده است که باز در روایت پیامبر اکرم(ص) آمده است که بالاتر از هر خوبی یک خوبی است، تا زمانی که انسان در راه خدا کشته شود که دیگر بالاتر از آن نیکویی و خوبی نیست، امام حسین(ع) می‌فرمایند: «وقتی بناست این بدن‌ها برای مردم خلق شود، اگر انسان در راه خدا کشته شود افضل است».

رسیدن به مقام شهادت کار مهم و مشکلی است، شهدا هم طبعاً در درجات خلوصشان تفاوت دارند، همان طور که همه کسانی که در کربلا حضور داشتند، یکسان نبودند و با هم تفاوت داشتند، شهدای ما هم با هم تفاوت دارند، بعضی واقعاً عاشق این کار بودند، مدافعان حرم در جنگ سوریه، در بالاترین مرحله هستند.

این‌که به مدافعان حرم بیشتر اهمیت می‌دهیم به این دلیل است که وقتی در کشور خودمان می‌جنگیدند، حمایت از وطن و ایران در ذهنشان بود و حس ملی گرایی هم داشتند، اما زمانی که صحبت وطن در میان نیست ولی به پیشواز دشمن می‌روند، ارزش بیشتری دارد.

جنگ در بیرون از کشور با تلفات کمتری همراه است

نظرتان در مورد حضور ایران در کشورهای درگیر جنگ، از جمله عراق و سوریه چیست؟

آیت‌الله طباطبایی نژاد: بعضی می‌گویند چرا در کشورهای دیگر بجنگیم، اگر به کشورمان آمدند با آن‌ها می‌جنگیم؛ حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «به خدا هیچ قومی پیروز نشد اگر بخواهد در آستانه خانه‌اش با دشمن بجنگد»، یعنی برای جنگ باید جلو رفت، وقتی به شهرت رسیدند، به هر جا حمله کنند، ضرر می‌کنیم، کما این‌که پیامبر(ص) در همه جنگ‌ها به بیرون از مدینه و جلو دشمن می‌آمدند، فقط جنگ احزاب که بسیار سخت بود، در مدینه ماندند و همانجا جنگیدند که البته خندق دور شهر کندند تا دشمنان به شهر نیایند برای این‌که اگر به شهر می‌آمدند، هر کسی را که می‌کشتند ضرر بود.

در آستانه خانه نباید با دشمن جنگید، باید رفت جلو تا داخل خانه نیایند، این‌که رزمندگان برای جنگ به کشور دیگری بروند و اینقدر معرفت داشته باشند که به استقبال دشمن بروند، دشمنی که می‌دانند ایران را هدف گرفته است، مضافاً بر این‌که می‌دانند دشمنی است که کفار و دشمنان اسلام آن‌ها را تحریک کرده‌اند که مسلمان کشی کنند، بفهمند دشمنان می‌خواهند کشورهای اسلامی را تکه تکه و تقسیم‌بندی کنند که به ضرر اسلام است برای این‌که همه کشورهای اسلامی برای دشمنان لقمه آماده می‌شوند، هر چه کوچک‌تر باشد شکستش راحت‌تر است و دشمن نیز همین قصد را دارد.

کما این‌که بعد از جنگ جهانی اول و دوم همین کار را کردند، منطقه سوریه، لبنان، اردن و فلسطین همه با هم بودند که به آن‌ها شامات می‌گفتند ولی این مناطق را تقسیم و تکه تکه کردند، در حال حاضر نیز می‌خواهند سوریه و عراق را به چند قسمت تقسیم کنند، در این میان یک جوان می‌فهمد که دشمن چه قصد سوئی را علیه اسلام و کشورش دارد که نشان دهنده رشد فکری بالا است.

تفکر والای شهید حججی

رشد فکری شهید حججی بسیار بالا بود، با فرزندش با آن وصیتنامه زیبایی که نوشته و صحبت کرده بود، وداع کرد که بسیار مهم و ارزشمند است؛ وقتی از آن تپه‌ای که محاصره شد، بالا می‌رفت، از خدا خواست که خدایا استقامت بده تا بتوانم در راه تو بایستم، این‌ها خیلی مقام است، اصلاً آدم نمی‌تواند وصف کند، آن خلوص پیش زن جوان و بچه شیرین‌اش، این‌که همه را رها کند و برود و همان جا هم خداحافظی کند که اگر من برنگشتم ببخش پسرم، این‌ها را نمی‌توان وصف کرد.

حججی‌های بسیاری داریم، عزاداری‌هایی که برای شهید حججی انجام شد، به این معنا نیست که بقیه کسانی که فرزندانشان در سوریه به شهادت رسیدند ارزش کمی داشتند، بلکه همه خلوص داشتند؛ اما در مورد شهید حججی دشمن خودش می‌خواست را این‌طور نشان دهد که به ما ضربه می‌زند، عکس او را گرفتند و کارد را پشت سرش گذاشتند که سر ببرند، جا داشت که چنین تجلیلی از این بزرگوار بشود با وجود این‌که همه شهدا و مدافعان حرم برای ما بزرگوار بودند اما یک وقت خدا به خاطر یک چیزی در فردی می‌خواهد او را بزرگ کند.

اقتدار محسن در زمان شهادت

من معتقدم چیزی در شهید حججی وجود داشت که خدا خواست بزرگش کند، بنابراین خود دشمن به رخ کشید که ما جوانتان را به این شکل می‌کشیم و او هم مستقیم در مقابل دوربین، بدون کوچک‌ترین التماسی ایستاد و در حالی که ذکر خدا را می‌گفت به شهادت برسد.

این بالاترین مرحله‌ای است که انسان به آن می‌رسد یعنی قله مسلمانی که همان جهاد است، این‌که حاضر باشی در راه خدا کشته شوی تا دیگران در رفاه و امنیت باشند، امید دارم که خداوند متعال به همه ما توفیق دهد، بتوانیم قدر این عزیزان و خانواده‌هایشان را بدانیم و با برگزاری جلسات هر ساله فراموششان نکنیم.

شهادت شیرین‌تر از عسل

من بارها گفته‌ام که عزاداری برای شهدا همان سبک عزاداری برای امام حسین(ع) است یعنی همان حکمتی که در آنجا هست در اینجا هم هست، چرا ما عزاداری می‌کنیم؟ امام حسین که نیازی به عزاداری ما ندارد، بلکه برای خودمان است، در مورد عزاداری برای شهدا هم به همین شکل است و همان ثواب را دارد، منتهی مقام حضرت اباعبدالله(ع) و اصحاب کربلا چیز دیگری بود و ویژگی‌های خاصی داشتند که خدا اینقدر بزرگشان کرد، خلوصشان بسیار بیشتر بود، از آن کوچکشان حضرت قاسم که وقتی امام حسین می‌پرسد که مرگ در نظر تو چگونه است می‌گوید: «احلی من العسل»، عمو جان شیرین‌تر از عسل است، تعریف و دروغ نیست تا آن بزرگ‌ترها که شب عاشورا می‌خندیدند، مراحل خلوص و فهم دینی فرق می‌کند و همه یکسان نیستند.

شهید حججی حتماً مرتبه‌ای بالا در خلوص داشته که خدا خواست بزرگش کند، اما خود دشمن هم وسیله‌ای شد تا این بزرگی را مردم احساس کنند و در مقابل دشمن عزاداری خوبی برای ایشان داشته باشند، امیدوارم بتوانیم قدر این شهدا را همواره داشته باشیم و رهرو راهشان باشیم.

نگاه مردم مناطق درگیر جنگ مثل عراق و سوریه به ایران چگونه است، ایران را ناجی خود می‌دانند یا خیر؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: زمانی که بنده در منطقه حضور داشتم مربوط به 16 سال قبل است که مسائل جنگ مطرح نبود ولی آنطور که خبر داریم و خودشان هم می‌گویند، اگر ایران و مشاوران نظامی آن نبود، نمی‌توانستند این پیروزی را داشته باشند.

در شکست دشمنان در جنگ مشاوره‌های خوب، خیلی اثر داشت، به همین جهت هم یکی از شرط‌هایی که ترامپ برای جمهوری اسلامی گذاشته است این است که اگر می‌خواهید شما را تحریم نکنیم، در منطقه کاری نداشته باشید برای این‌که هرجا رفتیم آن‌ها را شکست دادیم.

جالب این است که یکی از وزرای آمریکا گفته ایران می‌خواهد ما را از کشورهای عربی بیرون کند، این بسیار مهم است، آمریکا که اصلاً کسی جرأت نداشت یک کلمه در موردش حرف بزند، اینقدر زمینش زدیم که می‌گوید ایران می‌خواهد ما را بیرون کند و شرطی که می‌گذارد، این است که در منطقه حرکتی نداشته باشیم، آن‌ها از آن طرف بیایند کار داشته باشند ولی ما کاری نداشته باشیم.

همه حرف‌ها و صفت‌هایی که به ایران نسبت می‌دهند از جمله تروریست از داغ دلشان است، هر چه به ما بد می‌گویند دلیل بر این است که ما خوب کار کردیم و خوب پیش رفتیم که بسیار مهم است، به برکت شهدا، رزمندگان و بزرگان ارتش و سپاه که مشورت‌های خوبی دادند و باعث سربلندی ایران شدند.

جهاد و شهادت سربلندی است

همه باید بدانیم که جهاد و شهادت شکست نیست، بلکه سربلندی است، همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید: «کتب علیکم القتال و هو کره لکم» جنگ برای شما نوشته شده و دوست ندارید، خیلی از چیزها هست شما دوست ندارید ولی برای شما خیر است و خیلی چیزها را دوست دارید در صورتی‌ که شر است، چرا بعضی چیزها که شر است را خیر و بعضی چیزها که خیر است را شر می‌دانید؟ برای این‌که خدا می‌داند ولی شما نمی‌دانید، اگر درکش را داشته باشید باید بدانید سختی دارد ولی سختی که در آن عزت است، آیه «ان مع العسر یسرا فان مع العسر یسرا» با سختی راحتی است نه بعد از سختی راحتی، خود سختی درش راحتی است، تلخی دارد مثل دارو ولی در همین تلخی شفا است، راحتی در دل سختی است.

به نظرتان خط مشی و سیاست ایران در آینده باید به چه شکلی باشد؟

طباطبایی‌نژاد: هر طوری که اقتضا کند باید عمل کنیم، اگر مستشاری کافی باشد باید مستشار باشیم و اگر کافی نیست، به شکل دیگری عمل کنیم، می‌گویند ما دخالت می‌کنیم ولی کشوری اسلامی ایران را دعوت کرده و برای دخالت نرفتیم، دخالت کار آمریکایی‌ها است که کشور اسلامی به آن‌ها می‌گوید بروید بیرون و آن‌ها می‌گویند می‌خواهیم در این‌جا پایگاه داشته باشیم؛ این دخالت است، از منظر اول عراق و سوریه از ایران دعوت کردند و کمک خواستند و ما برای کمک و با اجازه حکومتشان در آن‌جا حضور داریم و در حکومتشان هم دخالت نمی‌کنیم.

از منظر دوم دستور قرآنی و اسلامی ما این است که به آن‌جا برویم؛ خداوند در قرآن می‌فرماید: «اگر دو طایفه از شما مقابله کنند و بجنگند اگر حتی دو طرف مسلمان باشند و با هم جنگیدند بروید بین آن‌ها صلح بدهید»، ما وظیفه داریم صلح دهیم، اگر این دو گروه مسلمان یکی ظلم می‌کند و یکی مظلوم واقع شده و صلح هم نمی‌کنند با طرفی که ظلم می‌کند بجنگ تا به سوی امر خدا و عدالت بیاید، حالا که جمعی از کفار جهان آمده‌اند با مسلمان‌ها می‌جنگند، طبیعتاً وظیفه ما سنگین‌تر است که از مسلمان حمایت کنیم، پس هم از نظر دستور قرآنی و هم پاسخ دعوتی که کردند، باید برویم و حضور داشته باشیم، زمانی که مسلمان‌ها ما را دعوت کردند که بیایید به داد ما برسید، دشمن ما را می‌کشد، وظیفه داریم حضور پیدا کنیم.

تصویری از مظلومیت مدافعان حرم

انعکاس شهادت شهید حججی در رسانه‌های خارجی به چه شکلی بود؟

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد: دو جنبه داشت، اول این‌که مظلومیتمان را نشان دادیم، دشمن عکس‌های شهید حججی را به این شکل که یکی پشت سر او ایستاده و چاقو در دست دارد نشان داد، البته بی عقلی کردند و این طور خودشان را نشان دادند، ما هم مظلومیت این شهید و رزمندگان و ظالم بودن داعشی‌ها و...  را نشان دادیم، در رسانه‌های گروهی هم این عکس‌ها را گذاشتند و بسیار مؤثر بود، شیوه کشتن او، خودش انگیزه بود که ما بیشتر از بقیه مدافعان حرم برایش مایه بگذاریم؛ جنبه‌های سیاسی هم داشت، غیر از خلوص که همه شهدا دارند و طبعاً در همه رسانه‌های گروهی و دنیا هم مؤثر بود، جلساتی که ما داشتیم در رسانه‌های خارجی هم منعکس شد.

شهید حججی الگویی برای رسیدن به قله معنویت است، بهترین الگو برای ما و جوانان است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب گفتند، ما اگر ریزش هم داشتیم و بعضی‌ها از انقلاب خوششان نیامده است در عوض خیلی از جوانان ما رویش و رشد داشتند امثال شهید حججی که اصلاً زمان جنگ با عراق متولد نشده بودند، این‌ها بسیار مهم است، یعنی نسل دوم و سوم هستند، که این مسأله نشان می‌دهد در عزاداری‌ها و ذکر مصیبت شهدا ساخته شده‌اند.

منبع: فارس

ارسال نظرات