۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۷۵۲۲۲
سخنران حرم رضوی:

فدک سند حقانیت خلافت اهل بیت است

مدرس حوزه علمیه مشهد گفت: فدک جریان مالی ندارد و جریان سندی دارد و فقط باغ و مال نیست بلکه سند حقانیت خلافت اهل بیت(ع) است و ناحق بودن خلافت دیگران به غیر از خاندان عصمت و طهارت است.
حجت الاسلام ایلخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ایلخانی، سخنران حرم رضوی در ویژه برنامه های گرامیداشت شهادت امام محمد باقر(ع) که شامگاه یکشنبه 28 مرداد برگزار شد، به بررسی دوران امامت ایشان پرداخت.

وی با اشاره به این مطلب که دوران امامت امام محمد باقر(ع) حدود بیست سال است که شرایط خاص دارد، تصریح کرد: در واقع دوران امامت ایشان مقارن با پنج خلیفه شد که بیشتر آنها عیاش و اهل تجملات و در عین حال مردم در سختی و فشار زندگی می کردند.

این مدرس حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه عمربن عبدالعزیر شرایط خاصی را برای امام ایجاد کرد، بیان داشت: امام محمد باقر(ع) نیز از این دوران برای ترویج معارف دینی استفاده کرد و کارهای مهمی را انجام داد.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای عمربن عبدالعزیر در این دوران کم کردن مالیات و در نتیجه کاهش فشار و سختی برای مردم بود، ابراز کرد: از جمله دیگر فعالیت های او حذف لعن حضرت علی (ع) در خطبه های نماز جمعه بود که معاویه دستور آن را داده بود.

حجت الاسلام ایلخانی با اشاره به این مطلب که به جای حذف لعن حضرت علی(ع) عمربن عبدالعزیز دستور داد که آیه 90 سوره نحل«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ»خوانده شود، اظهار کرد: در عین حال مردم از این کار استقبال کردند و حتی شعرا در این دوران درباره کربلا شعر سرودند.

وی ادامه داد: کار دیگر عمربن عبدالعزیز بازگرداندن فدک به امام محمد باقر(ع) بود، تصریح کرد: در واقع  فدک جریان مالی ندارد و جریان سندی دارد و فقط باغ و مال نیست بلکه سند حقانیت خلافت اهل بیت(ع) است و ناحق بودن خلافت دیگران به غیر از خاندان عصمت و طهارت است.

این مدرس حوزه علمیه مشهد با اشاره به این مطلب که از مهمترین دلایل رواج لعن حضرت علی(ع) از سوی معاویه دوری مردم از اهل بیت(ع) بود، اظهار کرد: در واقع اگر مردم می خواستند به سنت پیامبر اکرم (ص) نزدیک شوند باید به حضرت علی(ع) مراجعه می کردند که جلوی این کار توسط معاویه با لعن امام گرفته شد./934/پ203/ب1

ارسال نظرات