۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۵۷۷۰۸۱

اخلاص، پشتکار و اولویت‌شناسی؛ سه شاخصه بارز شهید قدوسی

مدیر جامعه الزهرا(س) راه‌اندازی مکتب توحید را در فضایی که بسیاری با درس خواندن بانوان مخالف بودند، نشان‌دهنده پشتکار و عزم راسخ شهید قدوسی در انجام کارها دانست.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در گردهمایی فارغ‌التحصیلان مکتب توحید که به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله قدوسی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، گفت: امروز و در آستانه ماه محرم و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان گردهم آمده‌ایم تا یاد و خاطره یکی از رهروان سیدالشهدا علیه‌السلام و شاگردی از مکتب ایشان را گرامی بداریم.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه حضرت آیت‌الله قدوسی الگوی یک روحانی موفق، عالم ربانی و یک مدیر کارآمد است، بیان داشت: در این همایش دنبال این هستیم تا از دل خاطراتی که مطرح می‌شود معیارهایی برای یک مدیر روحانی موفق استخراج شود تا به عنوان یک الگو و با توجه به اقتضائات روز بتوانیم این معیارها را در عمل به کار بندیم.

وی خاطر نشان کرد: بنده توفیق ارتباط مستقیم و از نزدیک با آیت‌الله قدوسی را نداشتم اما از مطالبی که از همسر، فرزندان، شاگردان و دوستان ایشان شنیدم به نظرم در زندگی ایشان، چند نکته بسیار پررنگ بوده است.

وی اخلاص را ماده المواد و حجر الاساس موفقیت‌های شهید آیت‌الله قدوسی عنوان کرد و گفت: آنچه باعث شده حادثه عاشورا پس از نزدیک به ۱۴۰۰ سال فراموش نشود اخلاص حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام است وگرنه گذشت ۱۴۰۰ سال برای فراموشی هر فاجعه و حادثه‌ای کافی است چنانچه فاجعه‌ای که مغول‌ها در نیشابور به وجود آوردند و همه مردم آن منطقه را قتل عام کردند یا فاجعه هیروشیما و یا اخیرا کودک‌کشی و فجایعی که در یمن به وقوع می‌پیوندد همه فراموش شده یا می‌شود، اما راز ماندگاری عاشورا، اخلاص است و همین عامل، شهید قدوسی‌ها را هم ماندگار کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: از شهید قدوسی نقل شده که گفته بود من هر وقت احساس کنم که وظیفه من نیست تا مکتب توحید و  مدرسه حقانی را اداره کنم و شخص دیگری این شایستگی را دارد مدیریت این مدارس را رها خواهم کرد. این نشان‌دهنده اوج اخلاص و تکلیف مداری آن شهید والامقام است.

وی با اشاره به روح لطیف و عرفانی شهید آیت‌الله قدوسی که با همین روحیه از علاقه‌مندان و مریدان علامه طباطبایی می‌شود و سپس با همین روحیه مدرسه حقانی و مکتب توحید را راه‌اندازی می‌کند و با تمام وجودبه خدمت در آنها می‌پردازد، اظهار داشت: چنین شخصیتی وقتی حضرت امام به ایشان دستور می‌دهد که دادستانی کل کشور را بپذیرد، به خاطر روحیه اخلاص و تکلیف‌گرایی که دارد این مسئولیت را قبول می‌کند و از یک فضای لطیف و عرفانی به محیط سرد و خشک و خشن قضاوت پا می‌گذارد و منشا آثار و برکات فراوانی در آنجا می‌شود و در نهایت به فیض شهادت نائل می‌شود.

وی پشتکار شهید قدوسی را ویژگی دیگر آن عالم ربانی برشمرد و گفت: خانواده ایشان نقل کرده‌اند که آن شهید عزیز روزی ۱۸ ساعت کار و تلاش مستمر داشته است. کسانی تجربه فعالیت زیاد دارند می‌فهمند که روزی ۱۸ ساعت کار یعنی چه و کسی که این مقدار کار کند چگونه خواهد بود.

وی راه‌اندازی مکتب توحید را در فضایی که بسیاری با درس خواندن بانوان مخالف بودند، نشان‌دهنده پشتکار و عزم راسخ ایشان برای انجام کارها دانست.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) از اولویت‌شناسی به عنوان ویژگی دیگر آن شهید یاد کرد و اظهار داشت: در روایت داریم « لَیسَ العاقِلُ مَن یَعرِفُ الخَیرَ مِنَ الشَّرِّ وَلکِنَّ العاقِلُ مَن یَعرِفُ خَیرَ الشَّرَّینِ» اینکه آیت‌الله قدوسی در برهه‌ای از زمان احساس می‌کند وظیفه او انسان‌سازی است و مکتب توحید و مدرسه حقانی را راه‌اندازی می‌کند که بعدها شاگردان این دو مرکز منشا خدمات گسترده‌ای به نظام اسلامی و کشور می‌شوند نشان از دوراندیشی و اولویت‌شناسی آن شهید بزرگواربر اساس تکلیف‌مداری است.

وی گفت: یکی از ایراداتی که به آیت‌الله قدوسی وارد می‌کردند این بود که ایشان سیاسی نبوده و اجازه فعالیت سیاسی به طلاب نمی‌داده است. در حالی که ایشان مسئول اطلاعات حوزه‌ای بوده که با کمک شهید بهشتی و دیگر بزرگان راه‌اندازی کرده و از سیاسی‌ترین اساتید حوزه بوده است و البته شهادت ایشان خط بطلانی بر همه شبهاتی بود که در مورد ایشان مطرح می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با تایید رویه سیاسی شهید قدوسی بیان داشت: امروز هم جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یک مرکز نخبگانی است، از این رو نباید کف خیابان و کوچه مطرح شود؛ بلکه باید در دفاع از نظام و انقلاب حضور علمی داشته باشد. ما نمی‌خواهیم این مرکز علمی بازوی احزاب و جریان‌های سیاسی باشد. البته هر جا که لازم باشد به ویژه در راهپیمایی‌های ملی مانند ۲۲ بهمن و روز قدس حتما حضور خواهیم داشت. جامعه الزهرا علیهاالسلام باید جایگاه سیاسی خودش را داشته باشد و در این مورد فضا باید متناسب با ماموریت پیش رود.

وی در ادامه بیان داشت: امروز در جامعه الزهرا علیهاالسلام کارهای خوبی انجام شده است؛ در بحث مهارت‌ها، دوره‌های تربیت مدرس، مترجم، مبلغ، پژوهشگر، مشاور و دوره عالی فقه با هدف تربیت خواهران صاحب‌نظر در عرصه فقه در حال اجراست که نتایج آن در سال‌های آینده بروز می‌کند.

مدیر جامعه الزهرا(س) از بانوان حاضر در جلسه خواست تا خاطرات خود را از مکتب توحید به عنوان ریشه جامعه الزهرا(س) به رشته تحریر درآورند و ادامه داد: آمادگی گردآوری، تدوین و چاپ خاطرات شما را داریم تا هم تاریخ شفاهی و هم اسناد شکل‌گیری و ایجاد جامعه الزهرا علیها السلام گردآوری شود.

وی در پایان در پاسخ به سوال برخی خواهران که از وظیفه خود در این برهه از زمان پرسیده بودند گفت: وظیفه ما به زیبایی در این آیه قرآن بیان شده است که «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا» از مومنان برخی به فیض شهادت رسیدند و برخی منتظرند، ما اگر از منتظران باشیم باید مراقب باشیم که در این گرداب حوادث تغییر نکنیم./۸۴۱/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات