۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۷۷۸۷۷
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

انسان بدون شناخت و معرفت نسبت به امام سقوط می کند

استاد حوزه علمیه با بیان این که مردم کوفه معرفت لازم را نسبت به امام خود نداشتند، گفت: وقتی انسان شناخت و معرفت نداشته باشند آسیب می بیند.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم امروز در مراسم عزاداری دهه اول محرم دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان این که مردم کوفه معرفت لازم را نسبت به امام خود نداشتند، گفت: وقتی انسان شناخت و معرفت نداشته باشند آسیب می بیند.

وی افزود: بیشتر آسیب ها نتیجه عدم شناخت لازم و جهل است، گاهی این جهل سبب می شود انسان در مسیری قرار می گیرد که غیر از مسیر حق است و از مقصد اصلی دور می شود، اگر انسان تقوای الهی را پیشه کند و حق را بشناسد خدا از او راضی می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که عقل حکم می کند که انسان نسبت به خدا و اهل بیت(ع) معرفت پیدا کند، اظهار داشت: معرفت لازم است و دلیل آن دفع ضرر متحمل است، اگر ضرری قابل توجه باشد جدا پرهیز می کنیم و برنامه ریزی انجام می دهیم و گرفتار آن نشویم.

وی ادامه داد: برخی از مردم کوفه امام حسین(ع) را مهدورالدم و یزید را لازم الطاعة می دانستند که نشانه غفلت و بی بصرتی آنان بود، اگر معرفت لازم در انسان پدید آمد انسان حاضر می شود که از جان مایه بگذارد و در راه خدا و امام خود ایستادگی کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که وقتی انسان بصیرت لازم را داشته باشد ایثارگر خواهد شد، ابراز داشت: کار انبیا و اولیا بصیرت بخشیدن به جامعه بوده است؛ قرآن می فرماید انسان در دنیا زیر پرچم هرکسی باشد در آخرت نیز زیر همان پرچم خواهد بود.

وی عنوان کرد: امامت مسأله بسیار مهمی است، قرآن می فرماید ائمه دو دسته هستند که دسته ای مردم را هدایت می کنند و امامان دیگری وجود دارند که مردم را به آتش می کشانند، ابزار تمییز این دو دسته عقل انسان است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بی بصیرتی مردم کوفه حادثه عاشورا را رقم زد، ما باید از تاریخ عبرت گرفته و با بصیرت افزایی، وظایف خود را بدانیم و به آن عمل کنیم./1323/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات