۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۸۰۳۵۲
تولیت حوزه علمیه امام رضا:

شکر نعمت، انسان را به مقام صبر و رضا می‌رساند

رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه شکر نعمت انسان را به مقام صبر و رضا می‌رساند، گفت: انبیای الهی با اوصافی همچون صبور و شکور بودن توصیف می‌شوند.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رشاد رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی(ع) در خصوص و توصیف افرادی که نسبت به دنیا دلبستگی و وابستگی دارند اما زبانشان چیز دیگری می‌گوید می‌فرمایند: اینان نسبت به دنیا سیری ناپذیر هستند.

وی افزود: این افراد قدر آن چیزی را که خداوند به آنان عطا کرده نمی‌دانند حتی گاهی نسبت به نعماتی که از آن برخوردار هستند آگاهی و اشراف ندارند؛ البته همه بشر چنین است و ما نیز به آن مبتلا هستیم.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه انسان اصولا غافل، ناسی، کفور و ناسپاس است، ابراز کرد: افزون بر آنکه انسان گویی طبعا ناسپاس و قدرنشناس است اصولا از شمارش نعمات الهی عاجز و ناتوان نیز هست.

رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: اگر بنا باشد انسان همه عمر خود را به شمارش نعمات الهی صرف کند، طبق صریح آیات قرآن کریم احصاء نعمات الهی ممکن نیست؛ بنابراین انسان قادر به شمارش نعمات الهی نخواهد بود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) افزود: اینکه انسان تفتن داشته باشد که خداوند به او انعام کرده و باید شکر الهی را بجای آورد باز قدرت و توانایی شکر نعمات الهی را نخواهد داشت، حال با این وجود حضرت می‌فرمایند: برخی انسان‌ها از آنچه که دارند غافل هستند و قدر نعمات الهی را نمی‌دانند و شکرگزار داشته‌های خودشان نیستند با این وجود از خداوند نعمات بیشتری را مطالبه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه انسان نباید جزء کسانی باشد که نمی‌توانند شکرگزار نعمات الهی باشند، ابراز کرد: اگر کسی به منعم و متنعم بودن خودش تفتن و توجه داشته باشد شکر الهی را بجای می‌آورد و در برابر منعمش به حیات رضایت می‌دهد از این رو حیات به او سخت نمی‌گذرد و به راحتی به تکالیف الهی خود عمل می‌کند؛ خداوند به چنین افرادی که شکرگزار نعمات الهی هستند و به مقدرات الهی رضایت دارند مقام و مرتبه صبر، شکر و رضا عطا می‌کند.

آیت‌الله رشاد ادامه داد: انبیای الهی زمانی که می‌خواهند به صفات بزرگی ستوده شوند با صفات شکور و صبور بودنشان توصیف می‌شوند و چه بسا این وصف صبور و شکور بودن منشأ نبوت آنان باشد زیرا مقام نبوت را به حدس و اتفاق نمی‌دهند بلکه فرد باید مستعد و لایق باشد که این رتبه را کسب کند؛ بنابراین صبوری و شکوری مقدمه دستیابی به مراتب و موقعیت‌هایی بالا مانند نبوت است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات