بازخوانی توهین «هاشم آقاجری» به مراجع تقلید در منزل عبدالله نوری
به گزارش خبرگزاری رسا، روز ۲۰ مهرماه بود که خبری مبنی بر دیدار جمعی از شاگردان قدیمی آیتالله شبیری زنجانی از جمله محمد خاتمی، عبدالله نوری، موسوی خوئینیها، غلامحسین کرباسچی و ... با وی منتشر شد؛ دیداری که با واکنش انتقادی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روبرو شد.
آیتالله یزدی در نامهای خطاب به آیت الله شبیری زنجانی نوشت: «پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مسئله دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قائل نیستند؛ بدین وسیله به عرض میرساند، این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.»
این نامه که به مذاق سیاسیون اصلاحطلب خوش نیامد، با واکنشهای زیادی علیه آیتالله یزدی همراه شد. آنهایی که تا پیش از این دفاع از مواضع مراجع تقلید را نه تنها ضروری نمیدانستند بلکه نظریات فقها و فضلای حوزههای علمیه را در رسانههای خود تقبیح میکردند، در این ماجرا مدافع حفظ شئون مراجع تقلید شدند.
آقاجری در منزل عبدالله نوری: احکام فقهی خردکننده انسانیت است
دیدار آیتالله شبیری زنجانی در ۲۰ مهرماه امسال در حالی در منزل عبدالله نوری انجام گرفت، که ۱۰ سال پیش یعنی در بهمن ماه سال ۱۳۸۷، «هاشم آقاجری» عضو سازمان منحله مجاهدین انقلاب به مناسبت اربعین حسینی در همان منزل سخنرانی کرد، فردی که زمانی در سال ۱۳۸۱ در دانشگاه همدان با توهین به مرجعیت و تمسخر مساله «تقلید» گفته بود: «رابطه[مراجع] با مردم رابطه معلم و متعلم است نه رابطه مراد و مرید، نه رابطه مقلِّد و مقلَّد که تقلید بکنید. مگر مردم میمون هستند که تقلید بکنند؟!»
آقاجری در منزل عبدالله نوری سخنان عجیبی درخصوص فقه و اخلاق مطرح کرد که نه تنها با واکنش اصلاحطلبان همراه نشد بلکه برخی از سیاسیون اصلاحطلب همچون انصاریراد، ابراهیمی، جماعتی، ابراهیم یزدی، عطریانفر، سعید لیلاز، اعظم طالقانی و مرتضی مبلغ نیز پای سخنان آقاجری نشسته بودند.
وی در آن سخنرانی با زیر سوال بردن احکام فقهی مراجع تقلید گفت: «در حکومت، ما از هیچ فقیهی حکمی درباره مسائل اخلاقی و کرامت انسانی ندیدیم و تمامی موارد در جهت خُرد کردن انسانیت و سلطهپذیری بوده است.»
آقاجری همچنین با طرح این گفته که «فقه تلاش کرده که بردگی و رابطه ارباب و رعیتی را تلطیف کند اما هیچگاه آن را نفی نکرده است» به نوعی احکام فقها را در تائید بردهداری عنوان میکند و میگوید: «هیچ فقیهی بردهداری را حرام نکرده است در صورتی که بردهداری و بردهپذیری در تضاد با اخلاق است؛ نمیدانم در حال حاضر هیچ فقیهی رسما فتوا داده که بردگی از نظر شرعی حرام و ممنوع است و یا نه اما برخی معتقدند که چون در حال حاضر موضوع وجود خارجی ندارد حکم معلق است و اگر موضوع به وجود بیاید حکم نیز همچنان ساری و جاری است»
عبدالله نوری و لیبرال دموکراتهای مسلمان یکباره مدافع مرجعیت شدند
بازخوانی سخنان هاشم آقاجری در سال ۸۷، اهمیت تذکر امروز آیتالله یزدی در حفظ شئون مرجعیت و مراقبت برخی مراجع تقلید از ملاقات با افراد معلومالحالی که در گذشته هیچ واکنشی به توهین افرادی همچون آقاجری به فقها نداشتهاند را دو چندان میکند.
اصلاحطلبانی همچون عبدالله نوری که ۱۰ سال پیش آقاجری در منزل وی به احکام فقهی توهین کرد و آن را تائیدکننده بردهداری و خلاف کرامات انسانی خواند، به جای اینکه در همان زمان از سخنان آن فرد اعلام برائت کند در واکنش به نامه آیتالله یزدی مدافع جایگاه مرجعیت میشود و خطاب به رئیس جامعه مدرسین میگوید: «شما به خوبی میدانید که از دیرزمان شخصیت علمی و مقام معنوی مراجع تقلید تراز اول و مستقلی همچون حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی فارغ از وابستگیهای سیاسی، جناحی و حکومتی، سرمایه اجتماعی گرانبهایی است که در عمق دل و جان جامعه مذهبی نفوذ دارد. حال چگونه و از چه جایگاهی، مرجعی آزاد و مستقل که از بالاترین شأن و محبوبیت در نهاد روحانیت برخوردار است را مورد خطاب قرار داده و می نویسید: "یادآور میشوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است"؟»
از سوی دیگر روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران که سران آن نظیر حسین مرعشی و محمد قوچانی مجموعه متبوعشان را لیبرال دموکرات میدانند، پس از نامه آیتالله یزدی با انتشار عکس آیتالله شبیری زنجانی در صفحه اول روزنامه و انتخاب تیتر «صیانت از مرجعیت» به یکباره مدافع مرجعیت شدند؛ این درحالی است که در مسلک لیبرالها، به موجب تاکید بر مساله فردگرایی، بحث تقلید و احکام فقهی هیچ جایگاهی ندارد.
حجتالاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در همین زمینه معتقد است: «کسانی که اساسا اعتقادی به تقلید ندارند و آن را زیر سوال میبرند، امروز داعیه دفاع از مرجعیت تقلید را دارند. آیتالله یزدی به آیتالله شبیری زنجانی تذکر دادند مراقب باشند حریم مرجعیت خدشهدار نشود و این از باب دلسوزی و خیرخواهی بود.»
منبع: مهر