۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۸۶۲۲۹
قائم مقام مؤسسه فلسفه اسلامی قم:

نگاه علامه طباطبایی به فلسفه متفاوت با سایر نگاه ها است

حجت الاسلام منصوری گفت: نگاه علامه طباطبایی به فلسفه متفاوت با سایر نگاه ها است؛ از این رو شاهد رویکرد متفاوت بوده و در عین حال از چندین عنصر به طور همزمان بهره می برد.
علامه طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام مهدی منصوری، قائم مقام مؤسسه فلسفه اسلامی قم، ظهر امروز در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی در مسجد اعظم اهواز، اظهار داشت: نگاه علامه طباطبایی به فلسفه متفاوت با سایر نگاه ها است؛ از این رو شاهد رویکرد متفاوت بوده و در عین حال از چندین عنصر به طور همزمان بهره می برد.

قائم مقام مؤسسه فلسفه اسلامی در قم با بیان اینکه فلسفه علامه طباطبایی برآمده ار شخصیت شان است، عنوان داشت: اجحاف در حق علامه به خاطر عدم ورود به عالم شان است و در این میان تنها از دید فلسفی مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام منصوری با اشاره به اینکه المیزان نمونه کار اجتهادی علامه طباطبایی است، خاطرنشان کرد: طلاب تلاش کنند تا با وی انس بگیرند، نوع نگاه علامه براساس ضرورت بوده و حقیقت طلبی را نمایان و به عقلانیت توجه بسیاری می کند.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی می گوید که انسان در حوزه عقلانیت باید پاسخ داشته باشد، روح حاکم بر فلسفه واقع نمایی و گره خورده به فلسفه الهی است.

قائم مقام مؤسسه فلسفه اسلامی قم با بیان اینکه دین، فلسفه را تقویت می کند، تصریح کرد: عقل شیعی در بافت شیعی و تقویت کننده باورها است با این حال عقل مدرن، خداوند را نفی می کند.

حجت الاسلام منصوری با بیان اینکه علامه طباطبایی، نوصدرایی است، افزود: علامه در ذیل حکمت متعالیه تأثیرات متناسب با این حکمت ارائه کرد و حوزه های حکمت متعالیه را در تفسیر و اجتماع امتداد داد.

وی بیان داشت: علامه توانست به صورت مسأله ای، در برخی مسائل تغییراتی ایجاد کند و امتدادهای مختلف فلسفی را به رخ بکشد و پیاده سازی کند.

قائم مقام مؤسسه فلسفه اسلامی قم تصریح کرد: تحول در فلسفه پس از علامه بسیار محدود و در دایره فکری شان بود و هنوز نتوانستیم از آن شخصیت در مباحث فلسفی گذر کنیم.

حجت الاسلام منصوری با بیان اینکه بسیاری از مسائل باید در فلسفه اسلامی مطرح شوند، گفت: این مسائل نه مطرح و حتی سؤال نشده است و در صورتی می توان فلسفه اسلامی را به اوج برسانیم که امتدادهای فلسفی در علوم انسانی مشخص شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید رفت و برگشتی و تأثری از آیات و روایات داشته و بتوانیم مسائل جدید را وارد فلسفه اسلامی کنیم./۹۴۵۶/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات