۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۵۸۶۵۵۶

حقوق نشر با نگاهی به قوانین و مقررات نشر منتشر شد

کتاب «حقوق نشر» همزمان با نخستین همایش ملی حقوق نشر منتشر شد، این کتاب دربردارنده مجموعه قوانین و مقررات مربوط به حقوق نشر است.
 حقوق نشر

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ کتاب «حقوق نشر» که به مناسبت نخستین همایش ملی حقوق نشر منتشر شده است، دربردارنده چهار بخش است که در هر یک از این بخش‌ها، قوانین و مقررات مربوط به حقوق نشر به صورت تفصیلی توضیح داده شده است.

در نخستین بخش این کتاب که قوانین و مقررات مربوط به پدیدآورندگان است به سه سرفصل تقسیم شده است؛ ابتدا به قانون حمایت مولفان و مصنفان و هنرمندان که در سال 1348 تصویب شده آمده است، قسمت دوم آن به قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی که در سال 1352 مصوب شده اختصاص دارد و قسمت سوم به قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای که در سال 1379 تصویب شده می‌پردازد.

نگاهی به آیین‌نامه اجرایی مواد 2 و 17 قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای مصوب سال 1384، قانون تجارت الکترونیکی مصوبل سال 1382، آیین‌نامه اجرائی ماده 21 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان نیز از دیگر مباحث این بخش است.

 دومین بخش این کتاب به مقررات و ضوابط مربوط به نشر اختصاص دارد؛ در این بخش موضوعاتی مثل مصوبه اصلاحی اهداف و سیاست‌ها و ضوابز نشر کتاب مصوب سال 1389، قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب سال 1384، تصویب‌ نامه هیات وزیران درباره فهرست‌نویسی پیش از انتشار و شماره استاندارد بین‌المللی کتاب «شابک»، همچنین آیین‌نامه اجرایی فهرست نویسی پیش از انتشار «فیپا» تشریح شده‌اند.

 بخش سوم این کتاب به معاهدات بین‌المللی حوزه نشر اختصاص دارد؛ در این قسمت کنوانسیون برن، ضمیمه کنوانسیون برن (مقررات ویژه درمورد کشورهای در حال توسعه)، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی که در سال 1380 تصویب شده و کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی آمده است.

 در چهارمین بخش کتاب به لایحه جدید مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط پرداخته شده است؛ توضیحاتی درباره این لایحه، قوانین و اصلاحاتی که در آن اعمال شده است را می‌توان در این بخش از کتاب مطالعه کرد.

 نخستین همایش ملی حقوق نشر سه‌شنبه 29 آبان با همکاری انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد./998/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات