شهید مدرس در بعد علمی، عرفانی و عبادی هم ردیف مراجع زمان خود بود
به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با سالروز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس، مراسم بزرگداشت شهید مدرس با حضور آیت الله علی اکبر رشاد و مسئولان حوزه علمیه تهران و سخنرانی آیت الله استادی، شنبه دهم آذر ماه در خانه موزه شهید مدرس(دارالقرآن امام علی(ع) ) برگزار شد.
سیاست هیچ گاه ابعاد شخصیتی شهید مدرس را تحت الشعاع قرار نداد
آیتالله استادی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه در این مراسم به ابعاد شخصیتی و علمی شهید مدرس اشاره و اظهار کرد: با توجه به فعالیت های شهید مدرس شاید اینگونه به نظر آید که بُعد سیاسی مرحوم شهید مدرس ابعاد دیگر شخصیتی ایشان را تحتالشعاع قرار داده، اما من معتقدم این چنین نیست. شهید مدرس شخصیتی جامعالاطراف و همردیف با مراجع زمان خود بود و از لحاظ علمی، عرفانی و عبادی نیز دارای جایگاه والایی بوده است.
وی به منظور شناخت ابعاد عبادی شخصیت شهید مدرس به یادداشت های او در زندان اشاره و خاطرنشان کرد: شهید مدرس در یادداشتی چنین می نویسد: «اعمال و افعال و اشتغالات من در این مدت تبعید تاکنون که ۱۶ ماه از آن گذشته، این است؛ اگر مشیت خداوند باز هم به گرفتاری من تعلق گرفته باشد به همین اعمال و افعالی که ذکر خواهد شد، بگذرد؛ بعد از استقرار در محبس به خداوند منان ملتجی شدم که مرا ظاهرا و باطنا، عملا و قصدا در این مدت حبس فقط و به خودش مشغول فرماید – نیتم بر این شد که از شبانه روز دوازده ساعت را مشغول اعمال و اذکار جوارحی باشم از واجبات و غیر ها که اقلا اعمال و اذکار من مشتمل بر دوزاده هزار مرتبه اسماء مبارک خداوند جل و علی بوده باشد. بحمدالله و شکره تا این تاریخ به این نیت موفق شده ام. امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی مرا از این گرفتاری نجات دهد. ولی توفیقی که مرحمت فرموده باقی و زیاد فرماید تا انشاءالله تعالی با حال اختیار کامل از اعمال و اذکار و افعال و افکار، قبل از رفتن از دار فانی به مقام رضا و تسلیم و امتثال امر «موتوا قبل ان تموتوا» خود را برسانم. و پایان حال امیدوارم که به مقام شهادت فی سبیل الله که سالهای متمادی از خداوند مسئلت نموده ام موفق شده و مصداق آیه شریفه ” ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیائ عند ربهم یرزقون “واقع شوم. آمین آمین آمین یا رب العالمین. اعمال و اذکار من در مدت حبس بر دو نوع است: یکی اذکار و اعمالی که در تمام مدت محبوسیت تقریبا به آن اشتغال داشتم، دیگری آن که در بعضی اوقات مشغول آن بودم. اما آن اعمالی که در تمام مدت اشتغال داشتم: ۱- بعد از نماز صبح (هنگامی) که تقریباً یک ساعت و نیم از آفتاب برآمده بود مشغول نماز قضا از برای خود و جهت والدین و به جهت بعضی ارحام ذوی الحقوق انجام می دهم. ۲- زیارت عاشورا، که بعد از فراق از نماز قضا مشغول آن می شدم و لعن و سلام را در حال قدم زدن که مرسوم دائمی قبل از ظهر بود بجا می آوردم. ۳- بعد از فراغ از نماز، زیارت عاشورا و پس از خواندن هفت و یا چهارده مرتبه چهارقل، در گوشه ای مشغول مناجات کردن می شدم. ۴- هزار بار استغفار می کردم به صیغه «استغفرالله ربی و اتوب الیه» در حالی که مشغول قدم زدن بودم. ۵- پس از فراغت از استغفار در حال قدم زدن مشغول آیات خمسه اول سوره (اقرأ) می شدم تا ظهر به هر اندازه که شود. ۶- عصر به ختم صلوات اشتغال می ورزیدم. هر روزی یک هزار صلوات از برای یکی از چهارده معصوم هدیه می نمودم که هر چهار ده روز یک ختم کامل می شد. ۷- پس از صلوات یک صد مرتبه ذکر «ماشاء الله کان و مالم یشاء لم یکن و لا حول و لا قوعه الا بالله العلی و العظیم افوض امری الی الله ان الله بصیر العباد» در حال قدم زدن غالباً با تأمل می خواندم. ۸- توسل به امام زمان تا مغرب. ۹- هزار مرتبه «امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء» در حال قدم زدن می گفتم که هر دوازده شب یک مرتبه یک ختم کامل شود»
سیاسی بودن شهید مدرس هیچ گاه مانع از عبادات و مناجات او نشد
آیت الله استادی گفت: جنبه عبادی شهید مدرس باید برای همه ما الگو قرار گیرد؛ سیاسی بودن شهید مدرس هیچ گاه مانع از عبادات و مناجات او نشد. ما گاهی خیال می کنیم که اگر روحانی یا سیاسی شدیم عبادت هیچ است.
هیچ روزی نباید تصور کنیم که دیگر به کسب علم احتیاجی نداریم
وی در مورد بُعد علمی شهید مدرس توضیح داد: شهید مدرس از یازده سالگی که به شهر اصفهان نقل مکان میکند و تا ۲۴ سالگی از محضر ۳۰ استاد بهره میبرد. شهید مدرس به این مقدار از کسب علم اکتفا نمی کند و برای ادامه تحصیل به نجف اشرف سفر می کند و از محضر علمای بزرگ نجف نیز بهره میبرد. جنبه علمی شهید مدرس نیز باید برای همه ما الگو قرار گیرد از این جهت که هیچ گاه نباید تصور کنیم که دیگر به کسب علم احتیاجی نداریم، لازم است که همیشه و مدام در حال کسب علم باشیم و از محضر اساتید بزرگ استفاده کنیم.
شرح رسائل شهید مدرس به چاپ برسد
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه مرحوم شهید مدرس حاشیهای بر رسائل نگاشته که بسیار خوب و تأثیرگذار است، گفت: شرح رسائل شهید مدرس میتواند به عنوان یکی از بهترین یادگارهای ایشان در اختیار حوزههای علمیه قرار گیرد. شرح رسائل نشان می دهد که شهید مدرس تنها در بُعد سیاسی متبحر نبوده بلکه در ابعاد مختلف علمی و عبادی نیز دارای جایگاه والایی بوده است.
وی افزود: کسانی که در حوزه ها به دنبال انقلاب و سیاست هستند، توجه داشته باشند که باید به دنبال سواد و علم هم باشند. امام خمینی(ره) در رأس انقلابیون بودند، اما مدتی که در تبعیت به سر می بردند به دنبال علم بودند.
حاضرم بدون دستمزد، این کتاب را تصحیح کنم
آیت الله استادی ضمن تأکید بر چاپ حاشیه رسائل شهید مدرس، گفت: در صورت تصمیم بر چاپ حاشیه رسائل، بنده حاضرم بدون دستمزد، این کتاب را تصحیح کنم. اگر این کتاب به چاپ برسد، خدمت بسیار بزرگی به حوزهها، اساتید و طلاب خواهد شد.
مردم از حرف شنیدن خسته شدند، عمل ما را ملاک قرار می دهند
وی در پایان گفت: عبادت، تقرب به خداوند، تدریس و زهد و پارسایی شهید مدرس می تواند برای همه ما الگو باشند. به ما طلبه ها و اهل علم می گویند که مردم از حرف شنیدن خسته شدند و عمل ما را ملاک قرار می دهند لذا عمل ما در منزل، جامعه، محیط کار و تدریس باید نشان دهد که خدا ترس و متدین هستیم.