۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۸۹۰۵۰
حجت الاسلام دهبان:

علم باید قالب دینی را در درونمایه‌ خود حفظ کند

معاون تربیت و آموزش ناحیه مقاومت بسیج حضرت علی(ع) گفت: ما در عرصه‌ حوزه‌های علمیه خواستار آن هستیم که خود را با علم روز مطابقت دهیم و این علم را اصطلاحاً چکش‌کاری کنیم.
حجت الاسلام دهبان

با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره دانشجویان که می‌فرمایند: «روز ۱۶ آذر ماه، نشان دهنده‌ آن است که دانشجویان بیدار هستند و خود را در موضوعات مختلف کشور دخیل می‌دانند»؛ این قشر تأثیرگذار نقش بسیار مهمی در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و... دارند.

آنچه در ادامه آمده است حاصل گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام محمد دهبان معاون تربیت و آموزش ناحیه مقاومت بسیج حضرت امیرالمومنین علی(ع) به مناسبت روز دانشجو و سالروز شهادت سه تن از شهدای دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ است.

رسا_ بفرمایید علت نام‌گذاری شانزدهم آذرماه به عنوان روز دانشجو چه چیزی بوده است؟

در چنین روزی در سال 1332 دانشجویان دانشگاه تهران در مقابله با استبداد و دیکتاتوری حکومت به پا خاستند که این عمل منجر به شهادت سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران شد و شهادت "مصطفی بزرگ‌نیا"، "احمد قندچی" و "شریعت رضوی" علت نامگذاری این روز با عنوان روز دانشجو بود.

رسا_آیا ارتباطی میان روز دانشجو با کودتای ۲۸ مرداد ماه در همان سال بوده است؟

پس از کودتای ۲۸ مرداد در سراسر کشور جوّ خفقانی ایجاد شد که رژیم با سرکوب بازاری‌ها تلاش برای آرام کردن مردم داشت؛ این در حالی بود که حکومت شاهنشاهی در ادامه‌ این سرکوب با عدم تسلط بر دانشجویان در دانشگاه‌ها که دست به اعتراض زده بودند مواجه شد، دلیل این اعتراضات گسترده این بود که نیکسون، معاون رئیس جمهور وقت آمریکا برای دریافت دکترای افتخاری قصد آمدن به ایران را داشت؛ اعتراضات از روز ۱۴ آذر ماه به صورت جدی‌تر آغاز شده و نهایتاً در روز ۱۶ آذر ماه سرکوب شد اما این سرکوب به همین‌جا ختم نشد و ریشه در آن داشت که حکومت قصد نشان دادن کشوری آرام و جوی غیرمتشنج را به نیکسون داشت.

رسا_‌ درباره کارکرد بسیج در دانشگاه‌ها و خط ‌دهی آنها به دانشجویان بفرمایید.

با توجه به فرمایشات و عنایات مقام معظم رهبری در رابطه با روز ۱۶ آذر و به تبع آن از سال ۱۳۴۲ تا سال ۱۳۵۷ که نهضت روحانیون برای باری دیگر کار را به دست گرفتند، دانشجویان دوشادوش روحانیون همکاری کردند همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با همت دانشجویان، جهاد سازندگی شکل گرفت و بعد در جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس دانشجویانی مانند حاج احمد متوسلیان در جبهه‌ها مردانه جنگیدند و در مقابل تجاوز دشمن بعثی به مقابله پرداختند؛ بسیج یکی از مهم‌ترین کارهایی که درصدد انجام آن برآمد، سعی بر حفظ روحیه‌ انقلابی در دانشجویان با ایجاد و اشاعه‌ گروه‌های جهادی و ورود به عرصه‌های خطیر و مهم دیگر بوده است، هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم که بسیج دانشجویی صعودی روزافزون دارد.

رسا_درباره طرح شهید بهنام محمّدی،  با عنوان "مسجد، مدرسه و خانه" توضیحاتی بفرمایید.

این طرح توسط دانشجویان، ایده‌پردازی و به مَنَصه‌ ظهور رسیده است؛ امروز فعالیت‌های گروه‌های جهادی و سیاسی در دانشگاه‌ها به علت عملکرد خوب جای تقدیر و تشکر دارد و این هدایت، مرهون زحمات نیروهای مقاومت بسیج است.

رسا_ درباره بسیج اساتید و عملکرد آن نیز توضیحاتی بفرمایید.

وجود بسیج اساتید در دانشگاه‌ها موجب افزایش بینش انقلابی در دانشگاه می‌شود؛ این عوامل در حیطه‌ دانشگاه، روندی مثبت و رو به جلو است.

رسا_ دانشجویان امروز از چه طرقی می‌توانند خط مشی شهیدان را دنبال کنند؟

دانشجویان می‌توانند با الگوگیری صحیح از روند دانشجویانی که در ابتدای انقلاب اسلامی با اعمال انقلابی- جهادی و شناسایی آن‌ها از طریق احساس نیاز در مردم در روستاهای سراسر کشور با اعزام گروه‌های جهادی با خدمات رایگانی از جمله تدریس دروس، خدمات پزشکی، مباحث عمرانی و مواردی از این قبیل به محرومان و مستضعفین خدمات و کمک‌های لازم را ارائه ‌دهند؛ زلزله اخیر کرمانشاه یکی از صحنه‌های نبرد دانشجویانی است که مجاهدانه در این راه در مسیر آرمان‌های پاک شهدا قدم برمی‌دارند و با خدمت‌رسانی خالصانه‌ خود به جهاد می‌پردازند.

رسا_ درباره ورود برخی دانشجویان به رشته‌ مهم و خطیر انرژی هسته‌ای بفرمایید.

این امر مهم می‌تواند یکی از عوامل سعادت و پیشرفت کشور باشد؛ فعالیت‌های دانشجویان در این زمینه واقعاً تحسین برانگیز است، از خداوند برای آنها درخواست خیر و مصلحت دارم؛ سیستم دولت، دست‌اندرکاران و مسوولان باید حمایت‌ها و امنیت‌های مالی و شغلی را در سازوکار برنامه‌های خود بگنجانند؛ ما می‌توانیم با تفکر بسیجی و از طریق لایه‌سازی‌های فرهنگی موجب بهبود این‌گونه نیازها شویم.

رسا_ سیستم‌ آموزشی کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مقام معظم رهبری غالباً بر این نکته تأکید دارند که آنچه در سیستم آموزشی به دانشجو آموخته می‌شود باید در سیستم‌های اجرایی مورد استفاده قرار بگیرد و این امر به معنای عدم ارتباط صحیح این دو سیستم است متأسفانه برای برخی از رشته‌ها در کشور هیچ موقعیت شغلی‌ فراهم نیست و برای بهبود این امر توسط دولت باید تصمیماتی اتخاذ شود؛ یکی دیگر از ضعف‌های موجود در دانشگاه‌ها عدم وجود موقعیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی برای دانشجویان است، متأسفانه این نیاز در دانشگاه‌های ما تأمین نمی‌شود و نوابغ مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، عدم وجود اسپانسرها و حمایت کننده‌ها سبب هدایت جوانان مستعد به خارج از کشور می‌شود، ما در کشورمان با این کار سبب از دست دادن اکثر نوابغ و نخبگان می‌شویم که صرفاً به علت نداشتن توان مالی سبب جذب توسط بیگانگان می‌شوند.

رسا_ نظر شما درباره تشکیل خانواده به سبک ازدواج دانشجویی با عنوان ازدواج آسان چیست؟

ازدواج دانشجویی و آسان ضمن پائین آوردن توقعات طرفین سبب تشکیل یک زندگی بی‌تکلف می‌شود همچنین درس تنظیم خانواده برای زوج‌های جوان در دانشگاه‌ها بحثی تئوری است که به خوبی به بیان مباحث تجربی و نحوه‌ زندگی می‌پردازد، این درس نباید به تنهایی مختص اطلاعات اولیه برای ازدواج باشد زیرا اطلاعات اولیه غالباً به دست می‌آید، این کتاب باید حاوی مطالبی که می‌تواند معرف سبکی برای شروع زندگی مشترک باشد تا دانشجویان بتوانند برخی از توقعات خود را از یکدیگر پائین بیاورند و زندگی بی‌تکلفی را آغاز کنند.

رسا_درباره روز وحدت میان حوزه و دانشگاه صحبتی دارید بفرمایید.

روز ۲۷ آذر ماه به عنوان سالروز واقعه‌ ترور و شهادت شهید مفتح به عنوان روز وحدت میان حوزه و دانشگاه در تقویم‌ها نامگذاری شده است؛ این عمل توسط یکی از عوامل گروهک منافقین در سال ۱۳۵۸ امری خبیثانه بود، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از نکات بارز در این شخصیت، ارتباط صحیح و خوبی بود که با نسل جوان و دانشجو داشت، یکی از نکات قابل توجه این روحانی عالی‌قدر حضور او در فضای دانشگاه بود، شهید مفتح دارای مدرک دکترای الهیات در کنار درجه‌ اجتهاد بود، این امر در حالی است که درجه‌ اجتهاد به تنهایی می‌تواند چند دکترا باشد. حضور وی قبل از انقلاب اسلامی در مساجدی مانند جاوید، قبا و ... سبب دستگیری او توسط ساواک شد و علت آن راه‌اندازی سازمان و تشکیلات خوبی بود که همین امر ارتباط با جوانان و دانشجویان را در جهت براندازی رژیم طاغوت سبب شد، راه‌اندازی این تشکیلات توانایی بزرگی را می‌طبید و تهدیدی جدی برای دشمن بود، همین امر نیز سبب شد پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران او را به شهادت برسانند.

رسا_ آیا مبحث وحدت حوزه و دانشگاه اتفاقی عملی‌ است یا صرفاً در تقویم‌ها ظاهر می‌شود؟

در گذشته نگاه دانشگاهیان به طلاب حوزوی، غالباً نگاهی در مسائل عبادی بود که در زندگی تأثیر چندانی ندارد، از سوی دیگر تفکر دین از سیاست جدا نیست توسط حوزوی‌ها مطرح بود و این دو دیدگاه سبب می‌شد تا این دو قشر از هم فاصله بگیرند؛ شهید مفتح این فاصله را به مرور کوتاه کرد و از میان برد؛ این اتفاق پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران امری عملی بود، به برکت این تحول در حال حاضر روحانیانی داریم که در عرصه‌ دانشگاه وارد شده‌اند و همچنین حضور دانشجویان و دانشگاهیانی را در محیط حوزوی شاهد هستیم.

ما در عرصه‌ حوزه‌های علمیه خواستار آن هستیم که خود را با "علم روز" مطابقت دهیم و این علم را اصطلاحاً "چکش‌کاری" کنیم برای مثال در جنگ نرم، علم باید قالب دینی را در درونمایه‌ خود حفظ کند، این ارتباط می‌تواند ابزاری مناسب را برای این هدف ایجاد کند، عرصه‌ دانشگاه می‌تواند با بیان این موضوع که دین نوع صحیح زندگی کردن را به مردم می‌آموزد و دانشگاهیان به تبع آن با مطرح کردن این موضوع در سطح جامعه، مردم را تشویق به آن کنند و همچنین در حوزه‌های علمیه هم می‌توان از علم دانشگاه‌ها برای بیان علم دینی استفاده کرد؛ دیانت از سیاست جدا نیست و ارتباط و یکپارچگی میان این دو سبب سعادت و پیشرفت در عرصه‌های مختلف می‌شود./969/ت300/ب1

ارسال نظرات