وحدت حوزه و دانشگاه به منزله دو بال علمی جامعه به سمت پیشرفت و تعالی است
وی افزود: طبیعی است که در چنین فضایی بحث تئوری وحدت حوزه و دانشگاه مطرح میشود، به این معنا که اگر واقعیتها، مباحث علمی و تجربی، اکتشافات و پیشرفتهای علمی که دانشگاه متکفل آنها است با تعهد و علوم انسانی اسلامی که حوزه متکفل آنها است، عجین شود و به تعبیر دیگر اگر وحدت حوزه و دانشگاه محقق شود، موضوع پیشرفت و تعالی انسان واقعی معنا پیدا میکند، آن زمان است که همه پیشرفتها معنادار میشود.
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در ادامه بیان داشت: بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه هم برای پیشبرد اهداف حوزه موثر خواهد بود و هم برای به نتیجه رسیدن و تعالی اهدافی که دانشگاه در پی تحقق آنها است.
مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه تئوری وحدت حوزه و دانشگاه را بزرگانی همچون شهید مفتح مطرح کردند و بزرگوارانی همچون علامه شهید مرتضی مطهری مبلغ و مروج عینی آن بودند، اظهار داشت: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشتند و دارند.
وی اگر معنای حقیقی وحدت حوزه و دانشگاه به درستی تبیین شود و دانسته شود که مراد از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که حوزه به علومی بپردازد که در دانشگاه مطرح است و یا دانشگاه به علومی بپردازد که در حوزه تحصیل میشود و یا وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ادغام این دو با هم نیست بلکه معنای حقیقی وحدت حوزه و دانشگاه این است که این دو بازوی علمی و تعالی خود را مکمل هم بدانند یعنی نه دانشگاه خود را بینیاز از علم و معنویت حوزه بداند و نه حوزه خود را جدای از پیشرفهای علمی و روز دانشگاه بداند؛ بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا است که این دو خود را مکمل یکدیگر بدانند./813/ت۳۰۲/ب۱