۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۵۹۰۶۰۹
رییس دانشگاه آزاد:

با نسخ غربی نمی توان تحول در علوم را دنبال کرد

با نسخ غربی نمی توان تحول در علوم را دنبال کرد
طهرانچی گفت: در دهه پیش رو برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه باید گام‌های عملی برداشته شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در نشست شکوه وحدت حوزه و دانشگاه که امروز در سالن همایش‌های شهدای گمنام مدرسه معصومیه (س) برگزار شد، با بیان این‌که تولد حوزه و دانشگاه قرین با تولد انقلاب اسلامی اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت که در ۴۰ سال گذشته راهکار و اتفاق خاص لازم در این جهت حاصل نشده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این‌که خیلی اوقات در چهار دهه گذشته، نگاه صورت گرایانه‌ای نسبت به علم وجود داشته است که مانع تحقق وحدت بین حوزه و دانشگاه بوده است، گفت: این وحدت یک ریشه و یک حرکت دارد که برای رسیدن به هدف آن بایستی به مبانی پایه‌ای وحدت در بحث علم و دین برگردیم.

وی خاطرنشان کرد: این مسأله صرفا مسأله ما نیست و در غرب هم از گذشته مطرح بوده است، مقالاتی در سال ۱۹۲۷ در غرب در این زمینه مطرح است که نشان‌دهنده این است که این مسأله در غرب هم مطرح است و حتی برای حل مسأله بعد از پنجاه سال بنیادی ایجاد کرده و برای هر فعالیتی که به درک از حوزه علوم، مسائل بنیادین و سؤالات اساسی پیرامون هدف و ماهیت و منشأ جهان بپردازد، جایزه‌ای در نظر می‌گیرد و هر حرکتی که بخواهد در این زمینه اقدام کند را مورد تشریح قرار می‌دهد.

طهرانچی هشدار داد: نکته مهم و اساسی این است که ما نباید با نسخه غربی‌ها علوم را دنبال کرده و برنامه ریزی کنیم، چراکه که از گذشته سابقه تمدن و تجربه وحدت و الحاق علم و دین را دارا هستیم.

وی ادامه داد: اشکال به وجود آمده در این چهل سال این است که ما می‌خواهیم دانشگاه برآمده از مدرنیته و حوزه‌ای که از ریشه برآمده از سنت است را با علمی خلق و ریل گذاری شده با نگاه دیگر را، به وحدت برسانیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سؤال که منظور از علم و دین در وحدت علم و دین چیست، بیان کرد: در قضیه علم و دین خود ترجمه کننده آنچه در غرب است، می‌باشند، یعنی دینی که مبتنی بر کلام مسیحیت و علم جدید را دنبال می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که ما در بحث وحدت حوزه و دانشگاه دنبال این بحث نیستیم، گفت: علم جدید امتداد علم گذشت تاریخ تمدنی نیست، بلکه با تفکر و نگاه جدید بنا شده است، زمین این علم جدید زمین فلسفه و فرهنگی قوام یافته در رنسانس است و ریشه در غرب دارد که با کشفیات دکارت و کپرنیک ایجاد شده و با تکنیک هم درهم آمیخته است.

طهرانچی ادامه داد: علم جدید در اروپا از نظر تکنیک و بر اثر ترقی موجودات به عنوان منبع نیرو و به قصد تصرف در جهان و موجودات پدید آمده است، بنابراین بایستی به این امر توجه کرد که شرایط جامعه غرب، متفاوت از شرایط جامعه ما می‌باشد و در وحدت حوزه و دانشگاه نباید دنبال آنچه در غرب گفته می‌شود، باشیم.

وی با بیان این‌که بعد از بن‌بست رسیدن تمدن و فرهنگ غرب، قرآن فرهنگ و تمدن جدیدی را حاکم می‌کند، خاطرنشان کرد: قبل از ظهور اسلام یک فضای صرفا ذهنی شکل گرفته و علم به بن بست رسیده بود، قرآن فرهنگ جدیدی را حاکم کرده و مکتب امام صادق (ع) و امام رضا (ع) منبعث از قرآن، تمدن جدیدی را شکل می‌دهد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ما باید توجه داشته باشیم که در بحث وحدت حوزه و دانشگاه از تجربه پیش‌رو که همان میراث گذشتگان است، استفاده کنیم، چراکه این دوره به شدت متأثر از فرهنگ قرآنی بوده و تاریخ علم مدیون این دوره می‌باشد و این قرآن و حدیث سرمایه‌ای است که دست غرب از آن کوتاه می‌باشد و نظریه اروپامحوری می‌خواهد این امر را از تاریخ علم حذف کند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به میراث‌های تاریخی گذشتگان بیان کرد: در برخی از دانشگاه‌های حوزوی تنها حالت گفتگو ایجاد شده و در برخی همان حالت استقلالی مشاهده می‌شود و ما هنوز نتوانسته‌ایم به مدلی برای رسیدن به وحدت دست پیدا کنیم.

طهرانچی با بیان این‌که ما اساسا مبانی وحدت را آماده نکرده‌ایم و در گفتگو و استقلال با تعارض مواجه هستیم، گفت: برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، لزوما باید علم دینی حاصل شود.

وی ادامه داد: قرآن کتاب هدایت است، از این رو یک مدل تربیتی نیز به بشر ارائه می‌دهد، بایستی در مبانی خود به این نکته توجه کرده و این نگاه تربیتی را باید با نگاه جدیدی نهادینه کنیم.

وی در پایان گفت: ما بعد از ۴۰ سال یک باید داریم نه یک شاید، ما به یک نظریه نیاز داریم که به عنوان یک فرآیند بتواند جمهوری اسلامی را حکمران کند، بایستی به صورت بنیادی به این امر نگریسته و در دهه پیش رو گام‌های عملی برداریم.
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 12
 
 
/۸۷۶/پ202/ج
ارسال نظرات