۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۱۶۷۹

کتاب «گردان ۴۰۹» با تقریظ سردار قاسم سلیمانی رونمایی شد

کتاب «گردان ۴۰۹» با تقریظ سردار قاسم سلیمانی رونمایی شد
یین رونمایی از کتاب «گردان ۴۰۹» و تقریظ سردار قاسم سلیمانی بر این کتاب برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب «گردان ۴۰۹» نوشته عبدالرضا مزاری و تقریظ سردار قاسم سلیمانی بر این کتاب، با حضور حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «سردار یزدی» فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص)، علی‌محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲، سردار غلامرضا باغبانی فرمانده نیروی قدس در زاهدان، حجت‌الاسلام شیرازی نماینده، ولی فقیه در سپاه قدس، جمعی از رزمندگان و خانواده شهدا یکشنبه دوم دی ماه ساعت ۱۸ در فرهنگ‌سرای عترت برگزار شد.

۸ سال دفاع مقدس گنجینه عظیمی است که هر تکه آن گنجی گرانبهاست

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی با تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه گفت: مقام معظم رهبری بار‌ها تاکید کرده‌اند که صدای شهدا را به گوش مردم و آیندگان برسانید. شاید بزرگ‌ترین رسالت و ماموریتی که بر دوش ماست برگزاری چنین محافلی است. بازگو کردن بخش مهمی از آن واقعه در یک کتاب و تقدیر از شهدای یک گردان که کاری کردند کارستان.

وی افزود: اگر حماسه کربلا سینه به سینه نقل نمی‌شد، پس از گذشت این همه سال چیزی از آن باقی نمی‌ماند. جریان عظیمی که امروز در محور مقاومت در حال وقوع است را همین نقل سینه به سینه جان‌فشانی‌های شهدای ما رقم زده است. شهدایی که راهشان در امتداد عاشورا بود و حالا باید ریز به ریز بازگو شود. ۸ سال دفاع مقدس گنجینه عظیمی است که هر تکه آن گنجی گرانبهاست که نباید از ذره‌ای از آن چشم‌پوشی کرد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان سخنان خود گفت: آنچه گردان ۴۰۹ را برای همه ما ارزشمند کرده است، برادری و همرزمی برادران شیعه و سنی در کنار یکدیگر است. این عظمت جنگ است. امروز به برکت خون شهدا همین گردان اگر پیروزی عظیمی محقق می‌شود اگر ترامپ یاوه‌گو امروز با خفت اعلام می‌کند که مجبور به عقب‌نشینی از خاک سوریه است، یعنی این جریان مقدس است و تک‌تک ما باید تلاش کنیم تا این صدا خاموش نشود و این راه همچنان هموار باقی بماند.

سیستان و بلوچستان هنوز هم خط مقدم دفاع مقدس است

سردار غلامرضا باغبانی فرمانده نیروی قدس در زاهدان و از رزمندگان گردان ۴۰۹ در این مراسم به سخنرانی پرداخت. او با تقدیر از جانبازان گردان ۴۰۹ گفت: این جانبازان و ایثارگران و همه مجاهدان ۸ سال دفاع مقدس، سند زنده انقلاب اسلامی و ارزش‌های دفاع مقدس هستند. امروز بعد از گذشت سال‌ها همین کسانی که در کنار همرزمان شهیدشان عزت و پایداری این نظام مقدس را رقم زدند، یقیناً همان راه را سرلوحه خودشان قرار داده‌ند و انتشار این کتاب هم در راستای امتداد همان راه است.

وی در ادامه با تقدیر از سردار قاسم سلیمانی برای نگارش تقریظ بر کتاب «گردان ۴۰۹» گفت: این جلسه و این تقریظ از این جهت برای من اهمیت دارد که گوشه‌ای از تلاش رزمندگان سیستان و بلوچستان را بازنمایی می‌کند. رزمندگانی که در سه جبهه می‌جنگیدند و خودشان هم با ناامنی‌های داخلی دست به گریبان بودند.

سردار باغبانی ادامه داد: باید این را بدانیم که بخش مهمی از آرامش کشورمان را مدیون رزمندگان سیستان و بلوچستان هستیم. جایی که هنوز هم خط مقدم دفاع مقدس است. مردم سیستان پس از سال‌ها هنوز هم در راه حفاظت از این خاک در برابر دشمنان مسلح با دلار‌های آمریکایی و ریال‌های سعودی شهید می‌شوند تا در بقیه استان‌ها آرامش حکم‌فرما باشد.

پیروزی‌های دنیای اسلام دستاورد پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس بود

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران دیگر سخنران این مراسم بود. وی با تجلیل از رزمندگان گردان ۴۰۹ گفت: در تجلیل و تکریم رزمندگان این گردان و این کتاب و نقشی که این عزیزان در دفاع مقدس داشتند چه گواهی بهتر از تقریظی که سردار قاسم سلیمانی برای این کتاب و۱۷۷ رزمنده آن نوشته است. ۱۷۷ نفری که در برابر ماشین جنگی دشمن بدون کوچک‌ترین اضطراب و نگرانی ایستادند و تقدیر خدا بر این بود ۷۰ تن از این عزیزان تا آخرین فشنگ مبارزه کنند، مجروح و سپس اسیر شوند و حتی در سال‌های اسارت به عنوان قهرمان اراده و ایستادگی مایه افتخار کشورمان باشند و اراده خدا بر حفاظت از آن‌ها بود.

وی در پایان سخنان خود گفت: خواهران و برادران من خدا شاهد است که پیروزی‌های دنیای اسلام دستاورد پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس بود. بدون تردید این پیروزی تداوم دارد، با اطمینان بدانید سنگر‌های دیگری فتح خواهد شد و ملت ایران در جایگاه دیگری قرار خواهد گرفت. آن روز که شهدای گردان۴۰۹ نبودند ملت ایران در برابر همه دنیای استکبار پیروز شد امروز در کنار این خانواده‌های مفتخر، صبور و عظیم در برابر دنیای استکبار می‌ایستیم.

در ادامه از متن تقریظ فرمانده این گردان سردار قاسم سلیمانی رونمایی شد.

متن تقریظ به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

سلام و برکات خداوند بر خطّهٔ شهیدپرور مقاوم و پر از معنویت، ولایی و بسیار شجاع سیستان

بار‌ها متحیرانه تماشاگر شجاعت و معنویت آنان بودم، گردان ۴۰۹ و بنیانگذار بسیار پرافتخار و ارزشمند آن شخصیت قابل افتخاری همچون شهید مخلص میرحسینی عزیز که خود به تنهایی تداعی‌کننده یک لشکر بود، یل بزرگ سیستانی که همهٔ جوانان کرمانی، سیستان و بلوچستانی و هرمزگانی را در مدرسهٔخود مشق عشق و ایثار داد و همه به او تأسّی می‌کردند و در سختی‌ها به او پناه می‌بردند. مرد زخم دارِ زخمی تمام نبرد‌ها آخرین فردی که از صحنهٔ آتش خارج می‌شد، آن هم با تن چند چاک جراحت.

سیستان افتخار دارد به یل و رستم حقیقی حسینی، همچون محب که محب خدا و راه اولیاء و ائمه معصومین (ع) بود، محب فارسی تداعی‌کنندهٔ سلمان فارسی با همان پاکی و صلابت.

سیستان افتخار داشتن عالی‌ها، غزنوی‌ها، میرزایی‌ها، هراتی‌ها، دولتی مقدم‌ها و آزادگان سرافرازی همچون عبدالرضا عزیز و در نهایت شیخ شهید مجاهد شهید مزاری را دارد.

رحمت و برکات خداوند بر شهدای این خطّه ارزشمند و این دژ مدافع ایران و اسلام، و درود و غفران خداوند نثار پدران و مادرانی که در خانه‌های محقّر خود چنین شیردلانِ باغیرتی را تربیت کردند و سلام و تهنیت به همسران صبور و فرزندان یادگاران آن مردان روز‌های آزمون‌های سخت.

این آلبوم با نوشته‌های ارزشمندش بسیار گرانبهاست، ان‌شاءالله با اقدامات دیگر و قلم متعهدان سیستانی این نشان کم‌نظیر به ایران اسلامی و جهان اسلام شناسانده شود.»

این کتاب شامل ۱۶۰ قطعه عکس و خاطره از رزمندگان و غواصان گردان ۴۰۹ قبل از عملیات والفجر ۱۰ است که کار نویسندگی و تصویربرداری آن نیز بر عهده عبدالرضا مزاری (فرزند شهید حجت‌الاسلام حاج شیخ علی مزاری) بوده است.

در این مراسم که به اهتمام سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، از خانواده شهید محبعلی فارسی، فرمانده شهید گردان ۴۰۹ نیز تجلیل شد. /۹۲۵/د ۱۰۳/ش
ارسال نظرات