۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۹۴۵۵۱

معرفی «رستاخیز عاشقی»

معرفی «رستاخیز عاشقی»
«رستاخیز عاشقی» نام کتابی است که مراسم رونمایی آن در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش خبرگزار رسا، «رستاخیز عاشقی» نام کتابی است که به همت انتشارات کتابستان معرفت چاپ شده است و مراسم رونمایی آن در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
نویسندۀ نام آشنای این اثر یعنی محمد سرشار که مدیریت شبکۀ پویا را برعهده دارد، ازجمله مدیرانی است که با ادبیات و داستان بیگانه نیست و آثار برجای مانده از ایشان گواه این مطلب است.
«رستاخیز عاشقی» رمانی عاشقانه در عین‌حال دارای مضامین اجتماعی است که انتشارات کتابستان معرفت آن را با طرح جلدی زیبا، در قعطی مناسب، در ۳۰۵ صفحه و با قیمت ۲۱۵۰۰ تومان وارد بازار نشر کرده است. ویژگی انحصاری اثر، نوع ویراست یا به قول نویسنده رسم‌الخط آن است که بر اساس نظر نویسنده نگارش شده و می‌تواند محلی برای بحث بین استادان ویراستاری باشد.
چکیدۀ داستان:
داستان، روایت بخشی از زندگی طلبه‌ای به‌نام یحیاست که علاوه بر فعالیت‌های تبلیغی خود درحال تدارک مراسم عروسی با دختری طلبه به‌نام آمنه است. پناه آوردن حسینعلی بومانی به یحیا که پیش‌نماز مسجد هدایت است و چندی بعد تصادف مشکوک و در نهایت مرگ او باب جدیدی را در زندگی طلبۀ خوش‌نام قصه گشود. یحیا که بعد از کش و قوس‌های فراوان متوجه می‌شود فردی به‌نام اَژیان دارای قدرت و نفوذ بسیاری است که برای رسیدن به مقاصد خویش از هیچ کاری دریغ نمی‌کند و اگر لازم باشد امام‌جمعه، شهرداری، شورای‌شهر و دیگران را با خود همراه خواهد کرد. یحیا ناخواسته پرچم‌دار مبارزه با فساد و عدالت‌طلبی در شهر می‌شود و در این راه سعی می‌کند با هدایت‌های استاد نجابت تمام تلاش خود را انجام دهد، اما فراز و نشیب‌های زندان و آزادی مشروط باعث تغییر رویۀ رهبر عدالت‌خواه شهر می‌شود؛ از این زمان به بعد نوبت آمنه است که با فعالیت‌های انقلابی خود آتش سرد شدۀ یحیا را شعله‌ور کند و حتی بعد از او این نهضت را ادامه دهد…

نقد:
سرشار به‌خوبی توانسته است شخصیت‌های داستان را بپرورد و خواننده را با خود همراه کند. ارتباط عاشقانۀ یحیا و آمنه صحنه‌هایی پر از شور و احساسات را در مقابل دیدگان خواننده ترسیم می‌کند؛ زندگی ساده و سرشار از محبت این دو طلبه می‌تواند به‌راحتی حس آرامش را به مخاطبان خود القاء کند. در جای‌جای داستان قلم روان نویسنده با آیات، احادیث و اشعاری زیبا مزین شده که این نکته روح لطیفی را بر داستان حاکم می‌کند. چهرۀ اجتماعی داستان باعث شده تا علاوه بر جوانان، بزرگسالان نیز بتوانند مخاطب این نوشته باشند. بی‌شک عدالت‌خواهی و مبارزه با ظلم و فساد در چارچوب نظام مهم‌ترین پیام این داستان است که نویسنده سعی کرده است در این راستا الگویی را معرفی کند. استفاده از نماد‌های مقاومت و انقلابی‌گری در داستان به‌خوبی گنجانده شده است و اثر مطلوبی بر روی خواننده می‌گذارد. در این اثر نویسنده نشان می‌دهد که یک جوان انقلابی برای برپایی عدالت در نظام اسلامی حاضر است هزینه‌های زیادی بپردازد و حتی زندگی شخصی خود را تحت اثر این عدالت‌خواهی قرار دهد.
نقش برجستۀ زنان از دیگر ویژگی‌های اثر محمد سرشار است، آمنه که دختری آرام و باهوش است نماد دختران فرهیخته و انقلابی جامعه است که نه‌تن‌ها دوشادوش مردان در مبارزه با ظلم و فساد همراه هستند بلکه در بسیاری از مواقع انگیزه‌های خفتۀ مردان جامعۀ خود را می‌توانند بیدار کنند.
«رستاخیز عاشقی» آینده‌ای روشن خواهد داشت و نویسنده می‌تواند به جلد‌های بعدی نیز بیندیشد. خلق آثاری از این دست در این بستر زمانی می‌تواند کمک شایانی به عموم مردم بالآخص جوانان در مسیر مبارزه با فساد کند. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات