۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۵۹۷۳۹۱

نگاهی به اندیشه‌های فیلسوفان غرب و شرق به ساده‌ترین زبان

نگاهی به اندیشه‌های فیلسوفان غرب و شرق به ساده‌ترین زبان
نویسنده در کتاب «مهمترین فیلسوفان به ساده‌ترین زبان» فیلسوفانی از غرب و شرق، از یونان تا رم و از چین تا ایران را به ساده‌ترین زبان ممکن معرفی می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «مهمترین فیلسوفان به ساده‌ترین زبان» نوشته و تالیف حسین سلیمانی‌آملی که به‌تازگی توسط انتشارات زوار منتشر شده است؛ درواقع سرگذشت‌نامه‌ای است از تاریخ فلسفه و فیلسفوان شرق و غرب تاریخ.

نویسنده در پیش‌گفتار کتاب درباره چزایی لزوم گردآوری چنین اثری نوشته است: «بار‌ها افرادی اعم از دانشجویان و معلمان و همکاران و آشنایان پرسیده‌اند که برای شروع فلسفه و آشنایی اجمالی با فلسفه‌ها و فیلسوفان بزرگ جهان چه کتابی را پیشنهاد می‌کنید. هرچند نخستین کتابی که به ذهن هر معلم فلسفه‌ای متبادر می‌شود مثلا کتاب «سیر حکمت در اروپا» نوشته محمدعلی فروغی و یا کتاب «لذات فلسفه» نوشته ویل دورانت و ترجمه عباس زریاب‌خویی است، ولی هر یک از این دو کتاب به رغم غنی بودن و سودمند بودن باز چندان ساده نیستند که بتوان به آغازگران راه فلسفه چنین کتاب‌هایی را پیشنهاد نمود؛ چون باز کتب مقدماتی توضیحی لازم است. اما وقتی با متن مارک آری بیتمن، این جوان پرشور فلسفه برخورده‌ام که به زبانی ساده و روزمره نوشته شده است تا همه علاقه‌مندان و آغازگران راه فلسفه از آن بهره‌مند شوند، عزم را بری تصحیح و گردآوری آن جزم نمودم.»

او در گردآوری و ترجمه این متن از فرهنگ لغت‌های مختلف و خصوصا فرهنگ لغت گوگل استفاده کرده است. در کتاب «مهمترین فیلسوفان به ساده‌ترین زبان» فیلسوفان غرب به فیلسوفان یونانی پیشا سقراطی مثل هزیود، تالس، آناکسیمندر، فیثاغورس، هراکلیتوس و ...، فیلسوفان مغالطه‌کار (سوفیست‌ها) از جمله پروتاگوراس، آنتیفون، تراسیماخوس و نهایتا سقراط و شاگردانش مثل افلاطون و ارسوط و اپیکوروس و زنون اهل سیتیوم دسته‌بندی شده‌اند.

البته در قسمت دوم همین بخش به فیلسوفان قدیم یونانی و رومی مانند مارکوس تولیوس سیسرون، لوکرتیوس، فیلون اسکندرانی و اپیکتتوس نیز پرداخته شده است. همچنین در فصل دوم بخش مربوط به فیلسوفان غربی با عنوان فیلسوفان قرون وسطی به معرفی اندیشه‌های موسی بن میمون، توماس آکویناس و قدیس آگوستین اهل هیپو می‌رسیم.

کتاب نهایتاً فیلسوفان جدید غربی را در دسته‌های عقل‌گرا همچون رنه دکارت و باروخ اسپینوزا و لایب نیتس، فیلسوفان تجربه‌گرا از جمله جان لاک، جرج برکلی و دیوید هیوم و نهایتا فیلسوف نقاد امانوئل کانت جای داده است.

نهایتا سلیمانی‌آملی فیلسوفان شرق را هم به فیلسوفان هند باستان مثل سیدارتا گوتاما بودا و ناگارجونا، فیلسوفان چین باستان از جمه لائوتسه، کنفوسیوس و منسیوس و فیلسوفانی ایرانی مثل ابن‌سینا و غزالی دسته‌بندی کرده است.

کتاب «مهمترین فیلسوفان به ساده‌ترین زبان» نوشته و تالیف حسین سلیمانی‌آملی در ۳۳۵ صفحه و به قیمت ۳۸۰۰۰ تومان به‌تازگی توسط انتشارات زوار منتشر شده است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات