۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۵۹۷۶۶۶

نقد و بررسی «خاطرات و تأملات در زندان شاه»

نقد و بررسی «خاطرات و تأملات در زندان شاه»
جلسه نقد و بررسی کتاب «خاطرات و تأملات در زندان شاه» نوشته «محمد محمدی گرگانی» با حضور فروزان آصف‌نخعی و موسی ملک‌محمودی در گرگان برگزار شد.
به گزارش خبرنگاری رسا، کتاب «خاطرات و تأملات در زندان شاه» نوشته محمد محمدی گرگانی، در نشستی با حضور موسی ملک محمودی دانش‌آموخته رشته جامعه‌شناسی و پژوهشگر در حوزه علوم اجتماعی، فروزان آصف نخعی روزنامه‌نگار و پیشکسوت در عرصه مطبوعات، خسرو بنایی، شاعر و هدایت الله امینیان مدیر انتشارات نارنجستان و عضو هیات علمی دانشگاه گنبدکاووس، در محل کتاب‌فروشی خانه کتاب گرگان، نقد و بررسی شد.

در ابتدای این نشست، موسی ملک محمودی که مقالات متعددی را در حوزه مسائل اجتماعی به رشته تحریر درآورده است، در جایگاه منتقد این اثر، ابتدا با ارجاعات متعدد به صفحات مختلف کتاب، گفت: علی‌رغم بیان رخداد‌ها و مسائل گوناگون در این کتاب، با ارجاع، ذکر منبع و پاورقی کمتر و یا اصلاً روبرو نیستیم؛ درحالی‌که بدون تردید لزوم ذکر منبع در چنین آثاری ضروری به نظر می‌رسد.

ملک محمودی: رده تشکیلاتی محمدی در «خاطرات و تأملات در زندان شاه» مشخص نیست
وی در ادامه با اشاره به صفحات مختلفی از کتاب «خاطرات و تأملات در زندان شاه» درباره لحن جاری در آن، اظهار کرد: به باور من لحن مؤلف در این اثر، بیشتر گفتاری است تا اینکه نوشتاری باشد.

ملک محمودی سپس با اشاره به مفهوم ایدئولوژی و تبارشناسی آن، به کارکرد‌های این مفهوم در جامعه پرداخت و افزود: در این کتاب رده تشکیلاتی محمدی مشخص نیست و در جا‌هایی تناقضاتی در باب ایدئولوژی، رخداد‌ها و نیز نظر‌های مؤلف به چشم می‌خورد.

وی تصریح کرد: به باور من تناقض‌های آشکاری در این کتاب به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه محمد محمدی فاقد روحیه نظامی است، اما وارد تشکیلاتی می‌شود که رویکرد و عملکرد نظامی داشت و نیز وی به تدوین برخی ایدئولوژی می‌پردازد در عین آن منتقد به همان ایدئولوژی است.



ملک محمودی در خاتمه داشتن روحیه مذهبی، مخالفت با مارکسیسم و کمونیسم و مخالف با خشونت را از جمله نکات مثبت شخصیت و دیدگاه‌های محمد محمدی دانست که به گفته او، محمدی به‌روشنی در اثر خود به آن اشاره کرده است.

آصف‌نخعی: «خاطرات و تأملات در زندان شاه» می‌تواند راه بدیل را به جوانان نشان دهد
در ادامه این نشست «فروزان آصف نخعی» پیشکسوت نام‌آشنای عرصه روزنامه‌نگاری که در تصحیح و بازنویسی متن کتاب به محمد محمدی یاری رسانده است، درباره نظرات ملک محمودی پیرامون نبود ذکر منبع و ارجاعات با اشاره به نام کتاب، گفت: این کتاب، مجموعه خاطرات و سپس تأملات شخص مؤلف است نه یک کار پژوهشی که نیازمند رفرنس‌دهی باشد.

وی افزود: به باور من روح کتاب، گویا دارد از یک سازمان‌گرایی روایت می‌کند که ناشی از شکست‌های مختلف است و مؤلف دائماً در آن به اشتباه‌های سازمان مجاهدین اشاره می‌کند و خشونت را نقد می‌کند.

آصف نخعی با تأکید بر اینکه باید مسئولیت‌های افراد را در زمان و بستر خودش مقایسه و ارزیابی کنیم، گفت: معتقدم این کتاب مواردی را مطرح می‌کند که برای ذهن مخاطب بخصوص نسل جوان می‌تواند سؤالات متعددی را شکل دهد و راه بدیل را نشان دهد.

در خاتمه این برنامه «عبدالرحمان فرقانی‌فر» از دیگر حاضران در این نشست، به تکرار‌های متعدد رخداد‌ها و مباحث در کتاب اشاره کرد و گفت: با وجود تمام این تکرار‌ها انگیزه من برای خواندن این کتاب و حضور در این نشست، کشف بیشتر چرایی و روند استحاله سازمان مجاهدین از یک نگرش مذهبی، ضد ظلم و ستم به سوی خشونت بود.

یادآوری می‌شود، کتاب «خاطرات و تأملات در زندان شاه» به قلم «محمد محمدی گرگانی» به همت نشر نی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۵۸۸ صفحه (پانزده فصل و سه پیوست به همراه عکس‌ها و اسناد) در سال ۹۶ روانه بازار نشر شده است. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات