۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۵۹۷۷۲۴
آیت‌الله اعرافی:

الگوهای جدید وقف متناسب با نیازهای جامعه ارائه شود

الگوهای جدید وقف متناسب با نیازهای جامعه ارائه شود
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: لازم است در شرایط کنونی و با توجه به نیازهای روز جامعه، الگوهای جدید وقف ارائه شود و در این زمینه کار مطالعاتی صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در جمع مدیر کل و معاونان این اداره کل با تاکید بر اینکه باید راهبردی ویژه و کارآمد برای جلب اعتماد مردم به سیستم سازمان اوقاف بکار گرفته شود اظهار کرد: ضربه‌ای که دو شاه پهلوی به مسئله وقف و موقوفات وارد کردند سبب شد بسیاری از افراد به دنبال وقف نروند یا اینکه نسبت به این سنت حسنه، دیدگاهی منفی داشته باشند.

وی افزود: از بین بردن اهمیت و جایگاه وقف، یکی از خیانت‌های بزرگ پهلوی‌ها به شمار می‌رود البته آنها اعتقادی هم به مبانی دینی و مسائلی مانند وقف نداشتند و تنها نفع شخصی را مد نظر قرار می‌دادند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه با همه تلاشی که نظام جمهوری اسلامی برای جاری کردن وقف در کشور انجام داده، هنوز هم بی اعتمادی به وقف دیده می‌شود خاطرنشان کرد: در عصر کنونی آن روند تغییر کرد، اما هنوز هم نیاز به کار بیشتر در این زمینه احساس می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است حوزویان به مسئله وقف بیش از گذشته بپردازند و از جمله کارهای مطالعاتی بیشتری روی تاثیرات اجتماعی وقف انجام دهند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر اینکه لازم است هر سال چند درس خارج فقه پیرامون منظومه وقف در حوزه ارائه شود گفت: این کار باید به صورت پیوسته و با رویکرد مباحث مستحدثه پیگیری شده و در بخش توسعه مطالعات وقف کار انجام شود.

امام جمعه قم با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی، ترویج و تبلیغ وقف در سطح کشور و استان قم تصریح کرد: بر این اساس باید برنامهریزی دقیق و جدی داشته باشیم در قالب نشست‌ها، کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی و تعریف دوره‌های پودمانی برای طلاب این موضوع را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه ارائه الگوهای جدید وقف یکی از نیازهای جامعه امروز به شمار می‌رود گفت: بهتر است در متن وقف‌نامه تطورات آینده پیش‌بینی شود و خود این موضوع می‌تواند جامعه را نسبت به وقف ترغیب کند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: احیاء موقوفات در استان‌ها به اشکال متفاوت دنبال می‌شود و در استان قم می‌توان یک نقشه پنج ساله برای احیا و نهایی سازی این پرونده‌ها طراحی کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که مسائل حوزه و فرهنگ دینی روی شانه مردم و موقوفات قرار بگیرند افزود: عزت حوزه در تحقق این امر است که از بودجه‌های دولتی بی نیاز باشد.

وی با اشاره به اجزای مختلف بودجه حوزه‌های علمیه گفت: تامین مالی طرح‌های مختلف از جمله طرح هجرت، مباحث اداری و امور عمرانی بخشی از این هزینه‌ها به شمار می‌روند که می‌توانند از محل موقوفات حوزوی تامین شوند و در این زمینه قم باید پیشگام و الگوی دیگر استان‌ها باشد./1330/د102/ب1

ارسال نظرات