۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۹۷۹۲

همايش مؤلفان بزرگ حوزوي برگزار شد

رسا، سرويس فرهنگي ـ همايش مؤلفان بزرگ متقدم حوزوي، به همت مدرسه علميه حضرت خديجه(س) تهران برگزار شد.
همايش مؤلفان بزرگ حوزوي برگزار شد

به گزارش خبرگزاري رسا، همايش مؤلفان بزرگ حوزوي از قرن سوم تا پنجم هجري قمري (شيخ كليني، شيخ صدوق، شيخ مفيد، سيد مرتضي، شيخ طوسي‌) به همت مدرسه علميه حضرت خديجه(س) تهران برگزار شد.

 

در اين همايش، حجت‌الاسلام سيدحميد حسيني، معاون آموزش مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران  با تقدير از برگزار کنندگان اين همايش گفت: علمي که اسلام بر آن تأکيد دارد نور تلقي مي‌شود که جز با عنايات الهي که بدون حساب به کسي اعطا نمي‌شود، قابل محاسبه نيست.

 

معاون آموزش مركز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران با بيان شرح حالي از ملاصدرا گفت: در سيره بزرگان قبل از پرداختن به علم، به تزکيه نفس و سپس اقدام به تعليم ديگران تأکيد شده است.

 

حجت‌الاسلام حسيني، در بخش ديگري از سخنان خود، رمز موفقيت علماي بزرگ را  تواضع و فروتني عنوان کرد و افزود: ما طلبه‌ها بخواهيم يا نخواهيم به‌عنوان نمونه و الگو در جامعه شناخته شده‌ايم، از اين رو توجه به اين نکته خيلي ضروري است که در همه حال تواضع داشته باشيم.


وي ادامه داد: امام خميني(ره) با تمام عظمت و بزرگي‌اش، خود را خدمتگزار مردم مي‌دانست و اين نشان دهنده جايگاه تواضع نزد بزرگان دين است.

 

ديگر سخنران اين همايش حجت الاسلام فاطمي‌نيا بود که به بيان شرح حال علمي و بررسي آثار شيخ مفيد، سيد مرتضي، سيد رضي، شيخ کليني، شيخ صدوق و شيخ طوسي پرداخت.

 

استاد فاطمي نيا درباره اهميت کتاب‌هاي شيخ صدوق گفت: در عظمت کتاب‌هاي ايشان همين بس که دو كتاب از کتب اربعه شيعه نوشته شيخ صدوق است و از نظر شخصيت علمي ايشان را رئيس‌المحدثين لقب داده‌اند.

 

وي در باره شخصيت شيخ مفيد گفت: در عظمت شيخ مفيد همين بس است که ايشان در خواب مي بينند که حضرت صديقه زهرا(س) دست امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را گرفته اند و نزد ايشان آورده و مي گويند به اين دو فقه ياد بده و در تحير از اين رؤيا روز بعد مشاهده مي کند که فاطمه، مادر سيد مرتضي و رضي در حالي که دست اين دو برادر را گرفته نزد شيخ مفيد مي آورد و از شيخ مي خواهد که به ايشان فقه بياموزد.

 

حجت‌الاسلام فاطمي‌نيا در باره سيد مرتضي گفت: امالي اين عالم بزرگورر در جهان صدا کرده است و  نظيرش هنوز در دنيا نيامده است.

 

در پايان اين همايش، ميزگردي علمي با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسيني خراساني، مدرس خارج فقه و اصول، دکتر فرهنگ، مدرس دانشگاه و سرکار خانم شايسته از مدرسين حوزه و دانشگاه برگزار شد.

 

هم‌چنين در اين همايش، نمايشگاهي شامل نمايه‌هاي مختلف از جمله کتاب، ماکت، بروشور، اسلايد، رقعه و موارد ديگر براي معرفي اين مؤلفان برپا شد.

ارسال نظرات