۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۹۸۲۷۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم:

نگاه تک‌بعدی غرب به علوم، جامعه جهانی را با چالش روبه‌رو کرده است

نگاه تک‌بعدی غرب به علوم، جامعه جهانی را با چالش روبه‌رو کرده است
ایرانی خواه با اشاره به نگاه تک بعدی جامعه غرب نسبت به علوم گفت: این باور لطمات فراوانی به جامعه جهانی وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ابوالفضل ایرانی‌خواه رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با بیان این که همایش سلامت معنوی برای ششمین سال برگزار می‌شود، اظهار داشت: در طول یکی دو قرن اخیر، مخصوصا در دوران غلبه مادیت که هماهنگ با پیشرفت علوم بوده و انفکاک از معنویت نیز رقم خورده است، این باور ایجاد شد که نه تنها رابطه‌ای میان اعتقاد به خدا با پیشرفت علم وجود ندارد، بلکه این باور را ایجاد کردند که باور به خدا می‌تواند مانع پیشرفت بشریت و علوم مختلف شود.

وی ادامه داد: این باور، لطمات فراوانی را بر پیکره بشر ایجاد کرد و به اعتراف کسانی که دین باور نبوده و نیستند، نگاه تک بعدی به انسان، سبب ورود لطمات فراوانی به اهداف مادیون شده است، از این رو به ضرورت توجه نسبت رابطه انسان و خداباوری اعتراف کرده‌اند.

ایرانی‌خواه گفت: غربی‌ها از جهت مفهوم کامل سلامت و نگاه تک بعدی به انسان، به جایی رسیده‌اند که حتی مجامعی با دین باوری ناقص، این تعریف را کامل‌تر از بحث معنویت که بایستی نگاه معنوی و غیرمادی به انسان داشته باشند، وارد کرده اند تا پیکره انسان را محقق کنند.

وی افزود: به کار بستن این تعریف و نگاه، بدون توجه به معنویتی که در آموزه‌های دینی اسلامی و خداباوری مسلمانان و شیعه وجود دارد، امکان پذیر نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی در راستای تحقق این امر مهم چنین همایش‌هایی را برگزار می‌کند، برگزاری چنین همایش‌هایی در قم به عنوان حرم اهل‌بیت(ع) که با وجود بزرگان جهانی که در علوم اسلامی با برخورداری از مهمترین مجامع علمی جهان در حوزه‌های علمیه قم به تحقیق و تفحص در حوزه‌های علوم اسلامی و پزشکی می‌پردازند، فرصتی دست نیافتنی است.

وی در پایان افزود: جای امیداواری است که با توجه به نگاه عمیق و مکان مقدسی که برای تبیین این امر تدارک دیده شده است، شاهد گسترش و بسط سلامت معنوی برای سراسر جهان و تمامی خداباوران باشیم تا در راستای رفع مشکلات بشریت که حاصل نگاه تک بعدی به علوم بوده است، قدم مهمی برداشته و تکامل سعادت انسان حاصل شود./876/پ203/س

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
مهدی شاهی
ارسال نظرات