۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۵۹۸۴۱۰
استاد دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرد؛

سازه‌های مفهومی سلامت معنوی

سازه‌های مفهومی سلامت معنوی
عزیزی با اشاره به سازه‌های مفهومی سلامت معنوی، گفت: بینش، رفتار، ارتباط با خدا، دیگر انسان‌ها و طبیعت، نتیجه تعالی روح و تقرب به خدای متعال خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فریدون عزیزی استاد داشنگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پنجمین نشست از ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، در تبیین شاخص‌های سلامت معنوی اظهار داشت: آن چه که به عنوان سلامت معنوی قبول داریم، اتصال و ارتباط با خداوند است که در اصول و فروع دین خلاصه می‌شود.

شرایط تحقق سلامت معنوی

پژوهشگر سلامت معنوی با بیان این که اعتقاد به وجود قدرت لایتناهی هستی و ارتباط با منشأ قدرت لایتناهی هستی از شرایط تحقق سلامت معنوی در انسان است، گفت: سلامت معنوی سبب ارتباط با انسان‌های دیگر و سبب عشق و محبت و ارتباط با دیگر موجودات می‌شود.

وی در ادامه به مؤلفه‌های سلامت معنوی در ابعاد شناختی و رفتاری اشاره و بیان کرد: در حوزه شناخت و نگرش، توحید و خداشناسی، فرجام اندیشی و معادباوری و در حوزه عمل و رفتار، عبودیت، توبه، نماز، دعا، شکر، صبر، توکل و توسل، یاد اولیای خدا و شهیدان است.

عزیزی افزود: شاخص‌های سلامت معنوی در ارتباط با خود و دیگران، ماهیت از خدا بودن و به سوی خدا رفتن است، این احساس باور بایستی در درون انسان ایجاد شود که نتیجه آن ترس از خداوند خواهد بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: تعلق طبیعت به خدا، احترام به طبیعت، آباد کردن طبیعت، حق حیات و پاسداشت حیات از شاخص‌های سلامت معنوی در رابطه با طبیعت است.

وی تأکید کرد: اگر کسی ادعای داشتن سلامت معنوی داشته باشد، اما هیچ‌کدام از این شاخصه‌ها را نداشته باشد، بایستی در درستی ادعای او شک کرد.

سازه‌های مفهومی سلامت معنوی

عزیزی همچنین به سازه‌های مفهومی سلامت معنوی اشاره و بیان کرد: بینش، گرایش، رفتار، ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با دیگر انسان‌ها و طبیعت، نتیجه تعالی روح و تقرب به خدای متعال خواهد بود.

وی با اشاره به آیه 97 سوره نحل و 40 سوره غافر اظهار داشت: در قرآن کریم قطعیت کسب حیات طیبه، ورود به بهشت و بی حساب روزی دادن برای کسانی که عمل صالح انجام دهند و سلامت معنوی داشته باشند، بیان شده است.

پژوهشگر سلامت معنوی در ادامه عوامل سلامت معنوی در ابعاد مختلف را شمرده و عنوان کرد: در ابعاد ماورایی؛ مشیت و اراده الهی، فرشتگان و در ابعاد فردی؛ فطرت، وراثت، اراده انسان، و ویژگی‌های خاص فردی و در ابعاد اجتماعی فرهنگی؛ خانواده، مربی، داشتن همنشین مناسب، سنت‌های اجتماعی، مدرسه، اماکن مقدس و رسانه‌ها از عوامل سلامت معنوی هستند.

موانع سلامت معنوی

وی همچنین درباره موانع سلامت معنوی گفت: در حوزه ماورایی شیطان و در حوزه فردی؛ هوای نفس دنیاگرایی و بیکاری،  دانشمندان فاسد، فساد محیط اجتماعی، همنشین‌های نامناسب که مهمترین آن در دوره نوجوانی و جوانی است.

عزیزی افزود: عوامل اقتصادی مانند قناعت، سیاسی، حکومت‌های صالح و شایسته، طبیعی و محیط های جغرافیایی، خردورزی و دانش افزایی و تحقق عزم و اراده و تدام عمل صالح و کسب حلال و قناعت و محاسبه نفس، استغفار و توبه و استعاذه از راه‌کارهای تحقق عوامل و رفع موانع معنویت فردی است.

وی اضافه کرد: حمایت و دفاع حاکمیت دینی، اقامه واجبات و پیشگیری از محرمات، گسترش و تعمیق معرفت دینی، مبارزه با فساد و تبعیض، ترویج فرهنگی انفاق و احسان و ایثار، از راهکارهای تحقق عوامل اجتماعی است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی در پایان درباره عوامل اصلی برای تحکیم سلامت معنوی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، رعایت حریم الهی، محبت به خانواده، نماز، دعا و استغفار از عوامل اصلی برای تحکیم سلامت معنوی اسلامی است.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7

/876/پ202/ب1

مهدی شاهی
ارسال نظرات