۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۵۹۸۴۱۶
عضو گروه فرهنگستان علوم پزشکی تبیین کرد؛

پیمودن مراتب کمالات معنوی، راه رسیدن به قلب سلیم

پیمودن مراتب کمالات معنوی، راه رسیدن به قلب سلیم
اسدزندی گفت: حقیقت بندگی ما را به سلامت معنوی و قلب سلیم می‌رساند و در این صورت سلامت معنوی تضمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مینو اسدزندی در دومین روز از ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، در تبیین بحث همپوشانی سلامت معنوی با سلامت روان اظهار داشت: انسان در پارادایم ادیان توحیدی دارای دو بعد مادی و معنوی است.

عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با بیان این که از دو منظر علوم روز دنیا و دین می‌توان وارد مسأله سلامت معنوی شد، گفت: روح وسیله‌ای است که امکان ارتباط با نظام مافوق را به ما می‌دهد، وقتی روح به بدن الحاق می‌شود، نفس نام می‌گیرد که به سه دسته نفس مطمئنه، اماره و لوامه تبدیل می‌شود.

ویژگی‌های سلامت معنوی و سلامت روانی

وی با اشاره به صفات سلامت روانی و معنوی بیان کرد: ویژگی کسانی که صاحب سلامت معنوی و روانی باشند، با ملکه صبر، شکر زندگی کرده و از غم و اندوه گذشته خلاصی پیدا می‌کنند، خداوند نیز از آنها راضی است، در مقابل نیز صاحب قلب سلیم از هرآنچه خداوند به برای او فراهم کرده، رضایت دارد.

اسدزندی افزود: بنده خدا برای خودش درباره آنچه خدا به وی سپرده مالکیتی نمی‌بیند تا مالش را در جایی که خدا فرمان داده به کار بندد، همچنین برای خودش مصلحت اندیشی و تدبیر نمی‌کند و در همه حال تابع تقدیر الهی است، سوم آن که امور زندگی را به چیزی منحصر می‌کند که خداوند صلاح بداند.

پیمودن مراتب کمالات معنوی، راه رسیدن به قلب سلیم

وی با بیان این که پیمودن مراتب کمالات معنوی راه رسیدن به قلب سلیم است، گفت: اولین مرتبه اسلامی، ایمان، تقوا و ظهور ایمانی قلبی در تمام شئونات، زهد، یقین و اطمینان قلبی و در نهایت مرتبه اخلاص است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه در ادامه به ویژگی‌های صاحبان قلب سلیم اشاره و بیان کرد: حکمت و خردورزی، اعتدال در قوه عاقله، حیا و عفت رفتاری و کلامی، شجاعت با اعتدال در قوه غضبیه، عدالت خواهی با اعتدال بخشیدن به قوه عامله، سخاوت با یقین بر شحّ نفس خود و کرامت با احسان و نیکوکاری از ویژگی‌های صاحبان قلب سلیم و انسان کامل است.

وی تأکید کرد: حقیقت بندگی ما را به سلامت معنوی و قلب سلیم می‌رساند، در این صورت سلامت معنوی تضمین می‌شود، چرا که با وارد شدن فرد به وادی ایمان و کنترل غضب و شهوت خود به سلامت اجتماعی، روانی و معنوی دست پیدا می‌کند.

تقدم اعمال صاحب قلب سلیم بر گفتار او

اسدزندی ادامه داد: کسی که صاحب قلب سلیم است، به عنوان یک صالح هرآنچه که به دیگران می‌گوید را ابتدا خود عمل کرده و بعد به دیگران توصیه می‌کند.

وی با اشاره به تعریف سلامت روان در فرهنگ لغات روان پزشکی کمپل اظهار داشت: طبق این فرهنگ لغت افراد «به هنجار» از نظر روانی کسانی هستند که با خود و محیط اطراف خود هماهنگ و سازگار هستند و با مقتضیات فرهنگی یا قوانین اجتماع خود هماهنگی پیدا کنند.

عضو گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی ادامه داد: این افراد تا زمانی که قدرت استدلال، قضاوت، توانایی هوشی و توانایی سازگاری شخصی و اجتماعی آنها مختل نشده باشد، از نظر روانی سالم محسوب می‌شوند.

معنای سلامت روانی

وی با اشاره به معنای سلامت روانی مطرح کرد: سلامت روانی، حالت روانی است که ویژگی بارز آن سلامت و بهبود هیجانی عاطفی و نداشتن اضطراب و نشانگان مختل کننده زندگی و ظرفیت ایجاد رابطه رضایت بخش با دیگران و سازگاری مناسب با تنیدگی‌‌های زندگی است.

اسدزندی در پایان افزود: اگر بخواهیم بیماری را با روش سلامت معنوی درمان کنیم، چالشی روبروی ما قرار دارد که با قدرت حضرت حق قابل درمان است، به تعبیر دیگر بایستی شجاعت در بیمار ایجاد شود که این کار پزشک است، چراکه بیمار سخن کسی غیر از پزشک خود را قبول نمی‌کند./876/پ202/ب1

مهدی شاهی
ارسال نظرات