۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۵۹۸۵۸۰
حجت الاسلام قربانی:

140 استاد در حوزه علمیه آذربایجان شرقی تدریس می کنند

140 استاد در حوزه علمیه آذربایجان شرقی تدریس می کنند
معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی از تدریس 140 استاد در 20 مدرسه علمیه استان خبر داد.

حجت الاسلام مرتضی قربانی، معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به این‌که توسعه آموزشی در مدارس علمیه استان به صورت جدی پیگیری می شود، اظهار داشت: تا سال 90 حدود 1200 طلبه در استان داشتیم، اما در طول 7 سال گذشته تعداد طلبه به سه هزار نفر رسیده است.

وی با تأکید بر این‌که دنبال توسعه مدارس علمیه هستیم، خاطرنشان کرد: بای توسعه فضاهای آموزشی در حوزه نیازمند حمایت حمایت نهادهای دولتی و غیردولتی در این امر هستیم، البته درست است که در طول سالیان گذشته رشد کردیم اما هنوز نتوانسته ایم پاسخگوی تمامی نیازها باشیم.

حجت الاسلام قربانی با بیان این‌که اکنون تنها در 260 روستای استان روحانی داریم، افزود: افزایش تعداد مبلغان حوزوی در مناطق شهری و روستایی، توسعه مدارس علمیه، توسعه فرهنگ قرآنی، پژوهش های دینی و تولید محتوا برای پاسخگویی به شبهات القایی تنها بخشی از رسالت حوزه است.

وی با بیان این‌که طلاب استان در المپیادهای علمی کشور همواره رتبه دوم را کسب کرده اند، افزود: در المپیادهای منطقه ای یا همان شمال غرب از 30 رتبه برتر، 22 رتبه برای آذربایجان شرقی بوده است. در جشنواره های علامه حلی نیز مجوز برگزاری مستقل در عرصه خواهران و برادران را گرفته ایم.

معاون آموزش حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که اکنون در شش شهرستان درخواست راه اندازی مدرسه علمیه دارند، اما نگرش مدیریت استانی ارتقای کیفی آموزش و تأمین اساتید برجسته است، گفت: 160 طلبه استان در مدارس امین و تیزهوشان استان حضور دارند، با این توضیح که اغلب مدارس علمیه شهرستانی طی 6 سال اخیر فعال شده اند.

وی با بیان این‌که اکنون در استان دو کرسی درس خارج داریم و برای راه اندازی سه کرسی دیگر نیز درخواست کرده ایم، افزود: متأسفانه در برخی شهرهای استان، طلاب در کانکس تحصیل می کنند، با این وضعیت نیازمند توسعه مدارس علمیه استان هستیم، در مدارس علمیه شهرستانی محرومیت مشهود است.

حجت الاسلام قربانی با تأکید بر این‌که نیازمند مساعدت خیرین برای احداث حوزه علمیه ثامن الحجج تبریز هستیم، تصریح کرد: بودجه استانی کفاف هزینه های جاری مدارس علمیه استان را نمی دهد، عده‌ای خیال می کنند موقوفات حوزوی استان می تواند هزینه های جاری را بدهد، اما واقعیت چیز دیگری است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته همکاری اوقاف و حوزه علمیه در استان، گفت: موقوفات حوزه در بازار بسیار گسترده است، اما در گذشته سرقفلی آن مغازه ها و املاک فروخته شده است. متأسفیم که بگوییم موقوفات حوزه های علمیه در همین نظام اسلامی قابل احیا نیست، نیازمند عزم جدی برای این مسأله مهم هستیم./935/ت310/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات