۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۶۰۰۳۴۰
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

هیچ انسدادی در طراحی و اصلاح طرح تحول نظام آموزشی المصطفی وجود ندارد

هیچ انسدادی در طراحی و اصلاح طرح تحول نظام آموزشی المصطفی وجود ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در هفتمین اجلاس مدیران گروه‌های علمی- تربیتی جامعه‌‌المصطفی، گروه‌های علمی را ستون‌های دانشی جامعه‌‌المصطفی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در هفتمین اجلاس مدیران گروه های علمی- تربیتی جامعةالمصطفی، که با موضوع «نقش گروه‌های علمی در اجرای موفق طرح تحول نظام جامع آموزشی» برگزار شد، تصریح کرد: اجرایی‌سازی طرح تحول، به معنای انسداد برای تغییرات و تحولات جدید نیست؛ در طرح تحول، نوآوری‌ها و تحولات جدیدی در نظر گرفته شده است.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، ضمن تقدیر از تلاش برگزارکنندگان این اجلاس، با بیان این که نکات استادان و مدیران گروه‌ها و طلاب جامعةالمصطفی، همواره مورد عنایت و توجه برنامه‌ریزان جامعةالمصطفی قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سرلوحه حرکت همه اجزا و ارکان نظام اسلامی، به ویژه جامعة‌المصطفی، برای دهه‌‌های پیش رو خواهد بود.

وی به پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای چشم‌گیر انقلاب اسلامی در عین چهل سال تهدید و تحریم دشمن و وجود برخی سختی‌ها و مشکلات اشاره نمود و اذعان داشت: در دهه‌‌های اخیر، ایران اسلامی به گسترش چشم‌گیری در عرصه‌های دانشی دست یافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی اظهار داشت: جامعه‌المصطفی با اتکا به ریشه‌های عمیق حوزوی، در فضای انقلاب اسلامی شکل گرفته است و یکی از موالید انقلاب اسلامی در عرصه اسلامی‌سازی علوم انسانی به شمار می‌رود و نقش برجسته‌ای داشته است.

رئیس جامعةالمصطفی بر اهمیت تبیین مسئولیت‌ها، تکالیف و رسالت‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی و توجه به برنامه‌ریزی‌ تأکید نمود و ابراز داشت: جامعة‌المصطفی از حسنات و برکات انقلاب اسلامی است که باید رسالت خود را در آینده انقلاب و ارائه فرهنگ اسلامی به جهانیان بیش از پیش مورد اهتمام قرار دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در ادامه، با بیان این که گروه‌های علمی، ستون‌های دانشی جامعه‌المصطفی هستند، خاطرنشان کرد: استادان و اعضای هیئت علمی و استادان همکار جامعةالمصطفی، نقش اساسی در پیشرفت و گسترش این نهاد فاخر بین‌المللی دارند.

وی به جایگاه استادان در نظام آموزشی المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت: شایسته است جامعةالمصطفی به عنوان نهادی حوزوی، ضمن صیانت از ارتباط استاد و شاگرد، در برابر تضعیف این ارتباط عمیق و معنادار در تحولات جدید و ساختارهای الزامی زمانه ایستادگی نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با بیان این که استاد در نظام علمی حوزوی، تنها مأموریت انتقال معارف و گزاره‌ها را بر عهده ندارد، خاطرنشان کرد: استاد در نظام علمی حوزه‌ای، پدر، حامی و دوست طلاب است؛ باید از این نقش‌پذیری و مربیگری صیانت نماییم.

وی با تأکید بر این که استادان، الگوی رفتاری و اخلاقی طلاب هستند و این موضوع همواره جزو سنت‌های جدایی‌ناپذیر حوزه‌های علمیه بوده است، تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه، ضمن تمرکز و توجه به دروس اخلاقی مرسوم، الگوگیری از استادان، در تربیت طلاب مهم و تأثیرگذار بوده است، به گونه‌ای که نفس، کلام، رفتار و منش ایشان، الگوی بسیار بزرگی برای طلاب علوم دینی به شمار می‌رود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به این که پرورش اخلاقی و اجتماعی طلاب و فراگیران حوزوی، از وظایف استادان است، یادآور شد: ایجاد انگیزه رسالت‌محوری، برخورداری از روحیه انقلابی و احساس تعهد در طلاب، از مهم‌ترین وظایف استادان به شمار می‌رود؛ طلاب باید احساس رسالت جهانی داشته باشند. این احساس باید در کلاس‌های درس و از طریق زبان، بیان و رفتار استادان ارائه شود.

وی برخورداری جامعةالمصطفی را از نظام آموزشی پویا و سیال، از ویژگی‌های بارز این نهاد فاخر بین‌‌المللی دانست و تصریح کرد: جامعةالمصطفی از مجموعه‌های پیشگام در طراحی نظام‌های آموزشی و سیستم‌های علمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در ادامه، ضمن اشاره به تاریخچه تحولی جامعه‌المصطفی در چهار دهه اخیر، خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی ضمن توجه به ملاحظات تنوع مخاطبانی و نوع نیازهای جوامع مختلف، طرح‌های تحولی مختلفی ارائه نموده است.

وی با بیان این که نظام آموزشی توسعه‌یافته جامعةالمصطفی، پاسخ‌گوی بخش زیادی از نیازهای متنوع جامعه مخاطبانی است، خاطرنشان کرد: همه بخش‌های مدیریتی جامعةالمصطفی، به ویژه معاونت آموزش، در پیشبرد نظام آموزشی بسیار مؤثر عمل نموده و بازنگری جدیدی در این نظام آموزشی صورت داده است.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن تأکید بر اهمیت به‌روزرسانی برنامه‌ها و طرح‌های تحولی، تصریح کرد: در طرح تحول نظام جامع آموزشی، به قلمروهای اصلی علمی، که جامعة‌المصطفی باید بدان ورود داشته باشد، توجه شده و ساختارهای مدیریتی و آموزشی جدیدی براساس این قلمروهای دانشی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی با بیان این که در طرح تحول نظام آموزشی جامعه‌المصطفی، چهارصد رشته و گرایش علمی ترسیم و تصویب شده است، خاطرنشان کرد: همچنان باب تغییرات احتمالی این طرح مفتوح بوده، هیچ انسدادی در طراحی‌ها و اصلاحات آن وجود ندارد.

وی تغییرات ساختاری و محتوایی طرح تحول نظام آموزشی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: توجه به نظام سطوح حوزه‌های علمیه، یکی از نکات مهم طرح تحول است؛ در این طرح، در عین تأکید بر محتوای آموزشی سنتی حوزه‌های علمیه، رشته فقه و اصول به عنوان ستون فقرات آموزشی حوزه تحفظ شده است.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن بازشماری کمبودهای نظام پیشین آموزشی جامعة‌المصطفی، خاطرنشان کرد: ملاحظه زمان، از مهم‌ترین عناصر در طراحی نظام جامع آموزشی است؛ استانداردسازی زمان مقاطع آموزشی طلاب و فراگیران جامعة‌المصطفی، برای حضور در میدان عمل، آموزش و فرهنگ مورد توجه قرار گرفته است.

وی بر لزوم آشنایی هر چه بیشتر گروه‌های علمی و استادان با اجزا و فلسفه طرح تحول نظام جامع آموزشی تأکید و تصریح کرد: تدوین متون و منابع برای رشته‌های جدید و نیز روزآمدسازی سرفصل‌ها ایجاب می‌کند تا به دنبال تدوین متون جدید آموزشی باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی، در پایان سخنان خود، بر اهمیت توجه به بعد فرامذهبی جامعةالمصطفی در تدوین متون و طراحی سرفصل‌ها تأکید و خاطرنشان کرد: آشنایی بیشتر با ابعاد گوناگون طرح، از الزاماتی است که برای پیشبرد طرح باید بدان توجه نمود؛ گروه‌های علمی و استادان، نقش اول و اساسی در طرح تحول آموزشی دارند. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات