۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۶۰۲۸۶۲
مشروح اظهارات وزرا درباره خسارات و مشکلات سیل؛

سیل اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد

سیل اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد
برخی از وزرای دولت با حضور در صحن علنی پارلمان به ارائه گزارش درباره اقدامات صورت گرفته درباره سیل اخیر در کشور و میزان خسارات آن پرداختند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وزاری دولت امروز یکشنبه ۲۵ فروردین ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ارائه گزارش درباره سیل اخیر در کشور پرداختند.

مشروح توضیحات وزاری دولت به شرح ذیل است:

سیل اخیر ۳۵۲۰ میلیارد تومان خسارت ریلی و جاده‌ای وارد کرد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گزارشی از میزان خسارات سیلاب اخیر به نمایندگان مجلس ارائه داد.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی در ایام نوروز، ستاد سفر‌های نوروزی را تشکیل می‌دهد و پرکارترین زمان خدمتی همکاران ما ایام نوروز است که نیرو‌ها به شکل آماده‌باش فعال هستند؛ جاری شدن سیلاب موجب شد همکاران ما با تلاش مضاعف نقش ایفا کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ۲۶۹ شهر و ۲۱۳ شهرستان با سیلاب مواجه شدند، ستاد بحران وزارت راه به صورت فعال و شبانه‌روزی نقش ایفا کرد و در سراسر کشور، کلیه راهدارخانه‌ها با آماده کردن تجهیزات، با ۱۲ هزار نفر نیرو و ۹۰۰۰ دستگاه تجهیزات وارد عمل شدند.

اسلامی خاطرنشان کرد: ۶۸۰۰ نقطه در جاده‌های کشور دچار آسیب شده‌اند، ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی آسیب دیده که از این میزان ۷۲۵ پل کاملاً تخریب شده است و باقی پل‌ها آسیب کلی یا جزئی داشته‌اند.

وی گفت: چشمه‌سار‌هایی که سالیان سال خشک بوده، فعال شده و حرکت آن‌ها در جاده‌ها، آسیب‌پذیری جاده‌های کشور را افزایش داده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، حجم آبی که رها شده به ویژه در استان‌های گلستان و لرستان سه برابر دوره بلندمدت است.

اسلامی اظهار داشت: ۱۰۸ کیلومتر از جاده‌های پلدختر دچار آسیب شده است که ۴۰ کیلومتر آن آسیب جدی دیده، ۲۸ کیلومتر قابلیت بازسازی دارد و ۱۲ کیلومتر باید جاده جدید کشیده شود.

وی، کل خسارات ریلی و جاده‌ای را ۳،۵۲۰ میلیارد تومان تخمین زد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پیمانکاران بخش خصوصی و نیرو‌های مسلح جهت امداد، نقش مهمی داشتند و از زمان فروکش سیلاب، بازسازی‌ها آغاز شده است.

اسلامی همچنین گزارشی از آمار سفر‌های نوروزی ارائه داد و گفت: امسال ۴۵ میلیون نفر مسافرت سواری، ۷.۳ میلیون نفر با وسایل کرایه، ۲۵۰۰ نفر سفر با قطار، سه میلیون و ۷۰۰ نفر سفر گردشگری دریایی و سه میلیون و ۵۰۰ نفر سفر هوایی گزارش شده است.

وی از جانمایی شهر‌ها و روستا‌ها و حریم رودخانه‌ها در شورای عالی شهرسازی خبر داد و گفت: طرح‌های جدید شهرسازی با دِبی جدید، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی، آزادسازی بستر رودخانه‌ها را از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی خواند.

به لایروبی توجه ویژه شود

رضا اردکانیان وزیر نیرو در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره علت وقوع سیل‌های اخیر در کشور اظهار داشت: همانگونه که خشکسالی نشانه کمبود بارش است، سیل هم در اثر بارش‌های شدید اجتناب ناپذیر است و در همه جای دنیا این اتفاق رخ می‌دهد و در برخی نقاط جهان تلفات جانی و خسارت‌های عمده‌ای را در بر داشته است.

وی ادامه داد: البته ما در تلاش هستیم به مدد دانش و اطلاعات و همچنین تجربیات موجود خسارات ناشی از سیل را کاهش دهیم.

وزیر نیرو بیان کرد: سه عامل منجر به وقوع سیل می‌شود که در مواقعی بر اثر شدت بارش این واقعه رخ می‌دهد. گاهی اوقات طول مدت بارش در شکل گیری سیل تأثیر دارد و گاهی مواقع هم وسعت بارندگی منجر به این مساله می‌شود که هر سه عامل در کشور ما رخ داد یعنی شدیدترین بارش‌ها در طولانی‌ترین مدت و در وسیع‌ترین پهنه اتفاق افتاد و ۲۳ استان کشورمان درگیر سیل شدند.

اردکانیان اظهار داشت: بارندگی دو هفته اول فروردین ماه سال گذشته حدود سه میلیمتر بود، اما بارش‌های امسال در دو هفته اول فروردین ماه ۱۹ برابر یعنی ۵۷ میلیمتر بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش بینی‌هایی درباره تغییرات اقلیمی کشور مطرح می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس ما ممکن است خشکسالی‌های شدیدی داشته باشیم به همین دلیل باید در زمان ترسالی حداکثر استفاده از سیل‌ها ببریم تا این آمادگی را در زمان خشکسالی برای عبور از مشکلات داشته باشیم.

وی متذکر شد: فراموش نکنیم در اثر بارش‌های اخیر بیش از ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شدند در حالی که تابستان سال گذشته بسیاری از شهر‌های کشور درگیر تنش آبی بودند و نتیجه کمبود آب منجر به مشکلاتی مانند کمبود برق و همچنین ریزگرد‌ها شد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که از ثمرات سیل نهایت استفاده را ببریم چرا که اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: البته ما نباید فراموش کنیم بسیاری از مشکلات صورت گرفته در مناطق سیل زده به دلیل حجم وسیع سیل و محدودیت مخازن بوده که مشکلاتی را در نقاط پایین دست به وجود آورد که لازم است پس از عبور از این بحران و امداد و نجات مردم مناطق سیل زده به صورت کارشناسی شده این مساله مورد بررسی قرار گیرد و همه جنبه‌های آن تحلیل کارشناسی شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه سازمان‌های اجرایی توانستند عملکرد خوبی داشته باشند و تلاش کردند شرایط به سمت مطلوب‌تر شدن حرکت کند، تصریح کرد: برای مثال برق بیش از دو هزار روستا در اثر وقوع سیل قطع شده بود، اما در حال حاضر فقط ۳۵ روستا برق شان قطع است و همچنین مشکل آب همه بخش‌ها حل شده و تنها ۱.۵ درصد روستا‌ها مشکلاتی درباره برقراری شبکه آبی دارند که درصدد آن هستیم مشکلات این بخش‌ها را هم مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه برآورد‌ها حاکی از آن است که بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات بر اثر وقوع سیل خسارت وارد شده است، گفت: همچنین امیدواریم به لایروبی توجه ویژه شود و در این کار تسریع شود و همچنین باید به این نکته توجه شود که موضوع سیلاب مانند مدیریت آب بحثی چند منظوره است و نمی‌توان صرفاً یک دستگاه را نشانه گرفت چرا که با پرداختن به یک وجه حل این مشکل امکان پذیر نیست.

اردکانیان متذکر شد: ما در بهمن ماه و در جلسات شورای عالی آب پیش بینی‌های سازمان هواشناسی را مورد بررسی قرار دادیم که پیش بینی‌های آن‌ها حاکی از آن بود که سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت از لحاظ بارش شرایط نرمال است.

علی لاریجانی در واکنش به این اظهارات اردکانیان با بیان اینکه پس این پیش بینی دقیق نبوده است، گفت: لازم است مساله لایروبی مورد توجه ویژه وزارت نیرو قرار گیرد چرا که احتمال دارد ترسالی ادامه یابد و بر این اساس برنامه خود را به مجلس ارائه دهید که می‌خواهید چه اقداماتی در این زمینه انجام دهید.

سیل ۱۳ هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، گفت: این بارش‌ها برکات زیادی برای کشور ما داشته است و آثار آن در سال‌های آینده و سال جاری مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه استان‌های گلستان و مازندران در ابتدا با سیلاب مواجه شدند، اما آمادگی لازم برای بارش‌ها در این دو استان وجود نداشت، افزود: باید مسائل مربوط به آبخیزداری در بالادست در این استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در استان مازندران نیز باید معبر رودخانه‌ها باز شود و در استان گلستان نیز باید طرح زهکشی ۲۸۰ هزار هکتاری آغاز شود، در این صورت اراضی کشاورزی اصلاح شده و تولید ملی افزایش می‌یابد.

حجتی افزود: در بخش کشاورزی، استان مازندران و گلستان ۲ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است، در کل کشور به بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده که از این میزان ۳ هزار میلیارد تومان مربوط به خسارات بخش کشت و صنعت استان خوزستان است.

وی با اشاره به مصوبات هیأت دولت برای اعطای کمک‌های بلاعوض به کشاورزان، گفت: ۵۰ درصد این کمک‌ها به استان‌ها تخصیص داده شده است که بر این اساس ۵۴۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض مصوب شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: علاوه بر این، بانک‌ها موظف به امهال وام‌های کشاورزی شده و چهار بانک نیز موظف به ارائه تسهیلات به کشاورزان شده اند.

حجتی تصریح کرد: باید ۷۵۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزانی که بیمه کشاورزی شده اند، پرداخت شود که از این میزان ۶۵ میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: باغ‌ها، دامداری‌ها، زنبورداری‌ها و مرغداری‌ها و مزارع پرورش ماهی بیشترین خسارت را از سیل اخیر دیده اند؛ ۶۰۰ مرغداری در کشور آسیب دیده اند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آسیب جدی ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی، گفت: باید پس از پایان سیلاب‌ها بلافاصله نسبت به بازسازی این ایستگاه‌ها اقدام کرد.

حجتی گفت: خزانه‌های برنج استان گلستان و مازندران نیز از بین رفته است.

وی اظهار داشت: امروز عصر در هیأت دولت جلسه داریم و منابع برای تأمین خسارات استان‌های غیر از شمال (استان خوزستان و لرستان) تعیین می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اقدامات دامپزشکی برای دفن لاشه‌های حیوانات خبر داد.

در پایان صحبت‌های حجتی، لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، گفت: وزارت کشاورزی باید به بیمه کشاورزان اهتمام جدی داشته باشد، اگر همه بیمه شوند، بسیاری از این مشکلات ایجاد نمی‌شود.

سیل اخیر ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ضمن ارائه گزارشی از میزان سیل اخیر، اظهارداشت: سیل اخیر در کشور بی نظیر بود.

وی افزود: تمام ۲۵ استان درگیر سیل، مشکلات بسیاری از جمله آب گرفتگی‌ها تخریب منازل، واحد‌های تولدی کشاورزی پل‌ها و جاده و خسارت‌های بسیاری دیگری شوند.

وزیر کشور در ادامه داد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه کاهش خسارت‌های جانی را به عنوان نخستین هدف قرار دهیم و با جابجایی جمعیت در بیش از ۲۵۰ روستا و بخش‌هایی از شهر‌ها خسارت‌های جانی را به حداقل رسانیدیم.

رحمانی فضلی میزان خسارات سیل اخیر را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ۲۵ استان و بیش از چهار هزار و ۴۰۰ روستا در کشور درگیر سیل شدند.

وزیر کشور با بیان این که سیلی که امسال در کشور رخ داد مربوط به دوره‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ ساله است، گفت: سیلی با این عظمت می‌توانست خسارت‌های انسانی بسیاری داشته باشد که با لطف خداوند و تلاش دستگاه‌ها و کمک مردم توانستیم خسارت‌های جانی را به حداقل برسانیم.

وزیر کشور با تشکر از نیرو‌های نظامی و انتظامی گفت: این نیرو‌ها از دقایق نخست برای امداد رسانی پای کار بودند و ما را یاری دادند. رحمانی فضلی هماهنگی بین دستگاه‌ها را مطلوب دانست و گفت: در سیل امسال از امکانات بخش خصوصی نیز برای امداد رسانی به سیل زدگان استفاده کردیم.

رحمانی فضلی در ادامه عنوان کرد: بر اثر جاری شدن سیل، حجم عبور رودخانه کرخه از هزار متر مکعب در ثانیه به ۲۰ هزار متر مکعب در ثانیه، گرگان رود از ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه به ۸۰۰ مترمکعب در ثانیه، معمولان از ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه به ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه و پلدختر از ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب به پنج هزار متر مکعب در ثانیه رسید.

وی ادامه داد: همه این‌ها خارج از ظرفیت‌های رودخانه‌ها بودند که حجم آن‌ها نیز به خاطر رسوب گیری کاهش پیدا کرد و آب به سمت منازل سرازیر شد.

رحمانی فضلی ادامه داد: ۴۴۰۰ روستا درگیر سیل بود، اما قدرت هماهنگی، بسیج‌شوندگی، تأمین امکانات و ماشین‌آلات سخت بود بنابراین ناچار بودیم از بخش خصوصی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان بالاترین حجم خسارت و سیلاب را داشتیم، گفت: در حوزه کارون و دز، سیل بَرهایی داریم که باید ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب را عبور دهند، اما به دلیل تصرفات در حریم این سیل بر‌ها و عدم لایروبی، سیل بر‌ها قدرت این کار را نداشتند بنابراین با انفجار‌های عظیم و لایروبی‌ها، توانستیم ۳۰ تا ۴۰ درصد این سیل بر‌ها را فعال کنیم.

وزیر کشور از دستگاه‌ها خواست آمادگی لازم برای مدیریت بارندگی‌های اردیبهشت ماه همراه با ذوب برف‌ها را داشته باشند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه به دلیل ضعف تجهیزات و تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی سیلاب‌ها امکانپذیر نیست، گفت: خوزستان در حال گرم شدن است و زندگی مردم در چادر امکان‌پذیر نیست. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، موضوع بازسازی، نوسازی و تأمین خسارت مردم، اصلی‌ترین دغدغه ما است.

وی افزود: روز گذشته اولین جلسه وزارت کشور، برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد، همچنین کمیته نوسازی و بازسازی، کمیته برآورد خسارات و کمیته فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد.

وزیر کشور با بیان اینکه سازمان هواشناسی علی‌رغم در اختیار داشتن نیرو‌های توانمند باید تجهیز شود، می‌گوید: ستاد مدیریت بحران و وزارت کشور به دولت پیشنهاد دادند تا هواشناسی با امکانات و تجهیزات به روز دنیا آماده شود. دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مورد از دولت گزارش خواسته است.

رحمانی فضلی، لایروبی، زهکشی، جلوگیری از ساخت‌وساز‌های بی‌رویه و کشت‌های آب‌بَر را از برنامه‌های مهم دولت خواند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ورود مردم به صحنه‌ی کمک به سیل‌زدگان گفت: مؤکب‌های اربعین فعال شدند، ۲۰۰ مؤکب در استان خوزستان فعالیت می‌کنند و ۴۰۰ هزار پُرس غذا برای مردم تهیه می‌شود؛ این مؤکب‌ها در راستای پاکسازی رسوبات و کمک به مردم برای اسکان نیز فعال هستند.

وزیر کشور با اشاره به کاهش آمار جرم در استان‌های سیل‌زده، اظهار داشت: از زمان وقوع سیل، با کمک نیرو‌های نظامی و انتظامی، امنیت در مناطق به شکل کامل برقرار است.

رحمانی فضلی گفت: در استان گلستان، مسئولیت گرگان رود را به سپاه پاسداران دادم و کانال جدیدی، کشیده و کار لایروبی انجام شد. به اندازه کار یک سال لایروبی به وسیله سپاه در ظرف چند روز در گرگان رود انجام شد.

وی با بیان این مطلب «در ۹۰ درصد مناطق سیل‌زده برق وصل است»، تاکید کرد: باید در بودجه‌های سالانه به جلوگیری از سیل کمک کنیم.

وزیر کشور گفت: ۳۰ درصد کار ما انجام شده و ۷۰ درصد کار باقی‌مانده است، شاید در حوزه‌های امنیتی در استان‌ها دچار مشکل شویم. صد‌ها هزار هکتار زمین زراعی و کشاورزی زیر آب رفته است.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: باید خسارت‌ها بدون خِسَّت و با برآورد منطقی و سریع پرداخت شود تا اعتمادسازی بین مردم و نظام انجام شود. امیدواریم همکاری‌ها تا پایان بازسازی مناطق سیل‌زده ادامه یابد./۸۵۶/پ201/ق
ارسال نظرات