۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۶۰۴۰۶۲
سر مقاله؛

رابطه ایران با جمهوری اسلامی

رابطه ایران با جمهوری اسلامی
تهاجم به جمهوری اسلامی چیزی فراتر از تغییر رفتار و حتی تغییر رژیم را دنبال می‌کند و آن میل به تجزیه ایران از جانب دشمنان بوده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، این سخن از زبان برخی روشنفکران واقع‌گرا بیان شده که حفظ مرز‌ها و جغرافیای ایران به حفظ حاکمیت جمهوری اسلامی گره خورده است. این سخن بیش از هر چیز تحت تأثیر کانتکست ظهور داعش و بنیادگرایی در خاورمیانه است.
 
به واسطه ظهور جریان‌های هراس‌انگیز که لباس مدرن پوشیده و سنت‌گرایی محافظه‌کارانه را به بنیادگرایی مدرن تبدیل کرده بودند، مقوله امنیت ایران تبدیل به یک گفتمان مهم و تأثیرگذار در سیاست و اندیشه ایران شد. ظهور ترامپ، اما به پیچیدگی رادیکالیسم در خاورمیانه افزود.
 
حلقه‌ای که پایین دست ترامپ از پمپئو و بولتون در همکاری با نتانیاهو شکل گرفته، نیات متفاوتی را درباره دولت ایران دنبال می‌کند. این جریان میان ایران و نظام سیاسی مرزی قائل نیست و رویکردی تجدیدنظرطلب در بخش سیاسی و جغرافیایی دنبال می‌کند.
 
قدرت‌گرفتن چنین رویکردی در سطح حاکمیت ایالات متحده خود شاهدی مهم بر درستی گزاره این‌همانی جمهوری اسلامی و ایران را عرضه می‌کند. تلاش عمده ترامپ بر کاهش «قدرت مرکزی» ایران متمرکز شده. در نگرش تهاجمی او تحریم‌ها هم می‌تواند زمینه نارضایتی اجتماعی را فراهم کند و هم می‌تواند قدرت مرکزی را فرسوده کند.
 
بزرگ‌ترین تفاوت ترامپ با اوباما نگاه رئالیستی او به قدرت است. او دشمنی با ایران را به‌صورت موازی در سطح جامعه و قدرت ادامه می‌دهد و به‌صورت کلی قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران را مورد حمله قرار داده است. البته در این میان او تفاوتی بزرگ با امثال بولتون دارد.
 
به واسطه نگاه عمل‌گرایانه او، فشار به ایران با هدف مذاکره و تغییر رفتار ایران صورت می‌گیرد. طبیعی است که مقاومت ایران در مقابل ترامپ همچنان دست بالا را به امثال بولتون می‌دهد، اما مقطع فعلی زمانه مهمی برای ایران است.
 
تهاجم به دولت ایران چیزی فراتر از تغییر رفتار و حتی تغییر رژیم را دنبال می‌کند و آن میل به تجزیه ایران از جانب دولت آمریکا و رژیم اسرائیل بوده که خیال خامی است. آمریکا نه‌تن‌ها توانایی و قدرت چنین پروژه‌ای را ندارد که اتحاد ملت و دولت در ایران چیزی فراتر از گمانه‌های غرب است.
 
در این میان لازم است که در رسانه‌های رسمی با عبور از کلیشه و ساده‌گویی از جانب روشنفکران و نخبگان صورت مسأله مهم امروز ایران که اهمیت امنیت و دولت و جغرافیا را بیان می‌کند، توضیح داده شود. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات