۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۰۷۰۹۹
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

انسان در هیچ شرایطی از شر هوای نفس در امان نیست

انسان در هیچ شرایطی از شر هوای نفس در امان نیست
حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان در هیچ شرایطی نباید به خودش تکیه داشته باشد و مطمئن باشد که از شر هوای نفس و شیطان در امان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل جمعه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر سوره حضرت یوسف، گفت: بخشی از ماجرای حضرت یوسف به این اشاره دارد وقتی یوسف از هنر خود برای تعبیر خواب استفاده کرد پادشاه مصر چون به او  نياز داشت دستور داد یوسف را از زندان آزاد کنند.

وی افزود: یوسف نیز برای آزادی خود از زندان شرط گذاشت تا سوء تفاهمی كه بین او و زن‌هایی که دست خود را بریده بودند و منجر به زندانی شدن او شده بود مشخص شود و  بعد از مشخص شدن بی گناهی یوسف حاضر شد نزد پادشاه مصر آمده و در ادامه به پادشاهی مصر برسد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر انسانی کار بلد باشد و توان و تخصص حرفه‌ای را داشته باشد بیکار نخواهد بود، بنابراین چون حضرت یوسف هنر تعبیر خواب را داشت با اینکه در زندان بود اما پادشان مصر دستور آزادي او را داد تا از هنر تعبير خواب او استفاده كند.

وی افزود: جوان‌هایی که از بیکاری و نداشتن شغل و اشتغال گلایه دارند پیش از اینکه از نداشتن شغل گلایه داشته باشند باید از ناتوانی و عدم توانایی خود گلایه داشته باشند چرا که اگر کسی در کاری تخصص داشته باشد حتی یک روز هم بیکار نخواهد بود.

به گفته وی یکی از مهمترین مشکلات جوانان امروز این است که چون تخصصی ندارند منتظر هستند تا دیگران برایشان اشتغال فراهم کنند و خواستار فراهم شدن شغل و حرفه‌ای از سوی دیگران هستند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: مقصر اصلي افراد بیکاری که از بیکاری و نداشتن شغل و حرفه و درآمد گلایه دارند خودشان هستند که شغل و حرفه‌ای را آموزش ندیده اند تا به جای اینکه خود دنبال کار باشند کار به دنبال آن‌ها باشد.

وی تلاش حضرت یوسف برای رفع سوء تفاهم را یکی دیگراز موضوعات داستان حضرت یوسف دانست و افزود: هر چند این تفکری که می‌گوید زندگی خود را انجام می‌دهیم و توجهی به حرف دیگران که برای ما چه می‌گویند نداریم خوب و پسندیده است، اما با این وجود باید تلاش کرد تا سوء تفاهم‌های به وجود آمده برطرف شود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: پافشاری یوسف برای ماندن در زندان تا رفع سوء تفاهم به وجود آمده و مشخص شدن مقصر اصلی ستودنی است، اما فرصت طلبی حضرت یوسف برای رفع سوء تفاهم آن هم زمانی که پادشاه مصر به او نیاز داشت اهمیت داشت در حالیکه شاید اگر قبل از آن اقدام کرده بود نتیجه نمی‌گرفت.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر خداوند در این سوره می‌فرماید، ‹‹َأَنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی کَیْدَ الْخَائِنِینَ›› دروغ و خیانت هر چندکه ممکن است مدت زمانی اثر بخش باشد، اما عاقبت رسوایی به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: اینگونه نیست که هرکس هرکاری انجام داد تا ابد پنهان بماند، ‹‹ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ›› حضرت یوسف با آن مقامی که دارد می‌گوید من از شر هواي نفس زمانی راحت هستم، ‹‹ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی›› که خدا به من رحم کند، بنابراین انسان در هیچ شرایطی نباید به خودش تکیه داشته باشد و مطمئن باشد که از شر هوای نفس و شیطان در امان خواهد بود./۱۳۰۷//210/خ
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات