۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۰۷۵۰۹
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

دعا و نیایش با خدا باید در متن زندگی ما باشد

دعا و نیایش با خدا باید در متن زندگی ما باشد
استاد حوزه علمیه قم در تشریح سخنی از امام علی(ع) در نهج البلاغه مبنی بر ارزش ذاتی دعا تأکید کرد که نباید به دعا تنها به عنوان وسیله نگاه کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) در تشریح فرازهای بعدی نامه 31 نهج البلاغه اظهار داشت: حضرت در ادامه توصیه های خود به فرزند بزرگوارشان امام مجتبی بر مسأله محوری دعا تأکید می‌ کنند.

وی افزود: خیلی از ما تصور می‌ کنیم که دعا در حاشیه زندگی قرار دارد و تنها ویژه افراد گرفتار و کم بضاعت و مشکل دار است در حالی که اولا دعا در متن زندگی قرار دارد و ثانیا این که افراد توانمند و ثروتمند بیشتر به دعا نیاز دارند چراکه نمی دانند این نعمت ها 10 دقیقه دیگر برای آنها باقی می‌ ماند یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: ما دعا را برای رسیدن به امور انجام می‌ دهیم ولی اولیاء الهی دعا را برای خود دعا می‌ خواهند، امام سجاد(ع) در مناجات الذاکرین می‌ فرماید: «خدایا! بزرگترین نعمتی که به من دادی این است که زبانم قدرت دعا و ارتباط با تو را دارد» و در قرآن کریم نیز بر این مسأله تأکید زیادی شده است.

وی با اشاره به این که خود دعا کردن و نفس مناجات با خدا مطلوب است، گفت: البته انسان باید خواسته های خود را نیز به محضر خدا مطرح کند و از او خواسته های خود را طلب کند، خدا نیز قول به اجابت داده است، بنابراین هم نفس دعا مطلوب است و هم برای رسیدن به خواسته ها و حوائج ارزش دارد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حال امیرمؤمنان(ع) به فرزندشان می‌ فرمایند در هنگام دعا کردن اخلاص داشته باش؛ دو احتمال در اخلاص مطرح است یعنی گاهی انسان در دعا حلال را با حرام مخلوط می‌ کند، این درست نیست یک احتمال هم این است که تنها انسان خدا را در دعا مدنظر داشته باشد که شاهد بر این معنا عبارت بعدی حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که فرمود: «العطاء و الحرمان بید الله» یعنی عطا کردن و محروم کردن به دست خدا است.

 

وی بیان داشت: شخصی در دوران امام حسن(ع) فرزند دار نمی شد، از ایشان خواست تا برای او دعا کند، حضرت فرمود: استغفار کن؛ این شخص استغفار کرد و در آینده نزدیکی فرزندار و صاحب اموال زیادی شد، نزد امام حسن(ع) آمد و ارتباط بین استغفار و فرزند دار شدن را پرسید که حضرت فرمود: مگر در قرآن نخوانده ای که خداوند فرمود: «فقلتُ استغفروا ربَّکُم انَّه کان غفّارا، یُرسِلِ السَّماءَ علیکُم مِدراراً و یُمدِدکُم باَموالٍ و بَنینَ و یَجعَل لکم جَناتٍ و یجعل لکم انهاراً».

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که دعا باید در زندگی رنگ و بوی جدی داشته باشد، گفت: در برخی منقولات آمده است که خداوند عبدی که خیلی دعا می‌ کند را دوست دارد و به همین جهت انسان اگر گاهی حاجتی را از خدا می‌ خواهد ولی به دلیل حکمت هایی خواسته ای که دارد به او داده نمی شود ناراحت نشود.

وی ابراز داشت: انسانی که به این مطلب برسد که نیازمند و مفتقر الی الله است و این آیه برای او وجدانی شده باشد که «یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله» از غیر خدا چیزی طلب نمی کند و دست جلوی کسی غیر از خدا دراز نمی کند.

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: ما باید از خدا بخواهیم و دعا را در زندگی خود جاری کنیم با این اعتقاد کرد که عطا و حرمان به دست خدا است، مغاث است و تنها او است که می‌ تواند حاجات ما را برآورده کند، البته باید طعم مناجات با خدا را بچشیم تا دعا را فراموش نکنیم./1330/ج

ارسال نظرات