۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۶۰۸۹۰۱

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

چند خبر کوتاه از اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی
وقف ۳ هزار جلد قرآن توسط مردم در خراسان رضوی و برگزاری مراسم سالروز ارتحال امامزاده غیاث الدین محمد بن طاهر در مشهد، خبر‌های کوتاه اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، رییس اداره اوقاف ناحیه یک مشهد گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان، 35 هزار و 400 نفر از محل موقوفات ماه مبارک رمضان مشهد مقدس اطعام شدند.

وی افزود: اجرای امینانه موقوفات قهار قلی میرزا، پاچنار، محله نوغان، باغ علی آباد از فعالیت های ناحیه یک مشهد در ماه مبارک رمضان بوده است.

تشریح برنامه های اوقاف ناحیه یک مشهد در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام محمد صفرپور اظهار کرد: مراسم احیای شب 19 ماه مبارک رمضان با اجتماع 2 هزار نفر از گردان های امام حسین(ع) با عنوان ضیافت الهی در حسینیه امام خمینی(ره) و با حضور قاری بین المللی؛ حمیدرضا احمدی وفا و سخنرانی حجت‌الاسلام فرازی نیا؛ مشاور تولیت آستان قدس رضوی و مراسم احیای شب 21 ماه مبارک رمضان نیز با حضور 1500 نفر از طلاب حوزه علمیه و سخنرانی حجت‌الاسلام حائری؛ رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان از محل موقوفات مرتبط مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام صفر پور اجرای برنامه ضیافت الهی در جوار امام زاده غیاث الدین محمد (ع) در شب10،  19، 21 و 27 ماه مبارک رمضان را از دیگر فعالیت های این ناحیه در ماه مبارک رمضان عنوان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان فعالیت های متنوعی دیگری نیز از محل موقوفات مرتبط توسط اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک انجام شد.

وی افزود: 24 محفل انس با قرآن با اولویت اجرا در حاشیه شهر مشهد مقدس و تهیه بسته مواد غذایی به سیل زدگان از محل موقوفات مرتبط، از دیگر فعالیت های این اداره در ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام صفرپور با اشاره به اینکه کمک به مجموعه های مذهبی از محل موقوفات مرتبط با نیت عزاداری و اطعام در ماه مبارک رمضان از محل موقوفات مرتبط، اظهار داشت: 250 بسته غذایی به محرومین حاشیه شهر و 1000 عدد جلد مصحف شریف در بین مساجد حاشیه شهر توزیع شد.

وقف 3 هزار جلد قرآن در خراسان رضوی طی سال گذشته

مبلغ اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در سال گذشته شاهد وقف 3 هزار جلد قرآن کریم در سراسر استان بودیم که این تعداد قرآن را در اماکن مذهبی و سایر اماکنی که نیازمند قرآن تازه و تمیز بودند، تقسیم کردیم.

حسن گردپور شهری در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، با بیان این مطلب، اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که در سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم، وقف کلام ‌الله مجید بود که این طرح به این صورت بود که هر فردی می‌توانست هر چند جلد قرآنی را که تمایل دارد وقف کند و این قرآن ‌ها به دست مردم می‌رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم این طرح را با موفقیت اجرا کنیم و مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت، چرا که در این طرح به وسیله خود واقف، وقف نامه‌ای در جهت این که واقف قصد دارد قرآن خود را در چه راهی وقف کند، تهیه می‌ شد.

این مبلغ اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تأکید کرد: در ماه مبارک رمضان سال گذشته به دلیل این که آغاز این طرح بود، حدود ۱۲۰۰ جلد قرآن وقف شد اما در ادامه سال با استقبال فراوانی مواجه شدیم و همین امر سبب شد تا این طرح متوقف نشود و تا پایان سال این تعداد قرآن افزایش یافت و منجر به وقف 3 هزار جلدی قرآن کریم در سال گذشته شد.

شهری خاطرنشان کرد: این طرح را در نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال هم دنبال کردیم تا مردم را به این سمت سوق دهیم چرا که ما در سال به ۲۰ هزار جلد قرآن کریم نیاز داریم تا این قرآن‌ها به سراسر استان تقسیم شوند و همچنین مجددا این تعداد قرآن به دلیل استهلاک هایی که در آن‌ها به وجود می‌آید، تعویض شوند.

این مبلغ اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به طرح دیگری که بناست به آن پرداخته شود نیز عنوان کرد: طرح دیگری که برنامه‌ریزی کردیم، حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم مربوط به بشارت ۱۴۵۲ بود که در سال ۹۷ این طرح اجرا شد و موفق شدیم حدود ۱۷ هزار نفر را در استان تربیت کنیم.

مراسم سالروز ارتحال امامزاده غیاث الدین محمدبن طاهر مشهد برگزار شد

مراسم عزاداری سالروز ارتحال امامزاده غیاث الدین محمد بن طاهر (ع) از نوادگان حضرت موسی بن جعفر(ع) به همراه احیای شب ۲۷ ماه رمضان در آستان مقدس این امامزاده واجب التعظیم برگزار شد.

حجت الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی در این مراسم اظهار کرد: شیطان هنگامی که خدا بر عبادت 6 هزار ساله او به دلیل عدم سجده بر انسان خط بطلان کشید، قسم خورد تا بر سر صراط مستقیم خدا از چهار جهت پیش رو، پشت سر، سمت راست و سمت چپ قلب انسان را مورد تهاجم قرار دهد.

وی افزود: تهاجم از پیش روی شیطان یعنی نسبت به آنچه که ما در پیش رو داریم از حساب و کتاب، بهشت و جهنم، ابدیت، آخرت، بی نهایت و زندگی واقعی ما را دچار غفلت می کند. تهاجم از پشت سر شیطان یعنی به آنچه که باید پشت سر بگذرانیم و بگذریم و نسبت به این دنیا ایجاد دلبستگی می کند.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: تهاجم از سمت راست شیطان یعنی شبهه سازی در دین و احکام دین خدا می کند، شیطان با ایجاد یک شبهه در دین ناب محمدی(ص) در گذر زمان حکومت های فاسد بنی امیه و بنی عباس و اکنون نیز خاندان آل سعود را به وجود آورد. تهاجم از سمت چپ شیطان یعنی فراخوان شیطان به شهوت ها و لذت های حرام شیطانی مخصوصا لذت های جنسی حرام.

 حجت الاسلام حیدری کاشانی افزود: انسان از بالا با دعا، استغفار، توبه و شکرگزاری و از پایین با خشوع به درگاه خدا، با رکوع و سجودش و وقتی دستش را برای حمد و شکر گذاری بالا می برد، هیچ راهی را برای شیطان باقی نمی گذارد.

 گفتنی است آستان مقدس امامزاده غیاث الدین محمد(ع) در شب‌ ۲۷ ماه رمضان که به عنوان یکی از شب های قدر مطرح است، با برگزاری برنامه‌ های متنوعی همچون مراسم احیا، سخنرانی، مداحی ، قرائت دعای جوشن کبیر میزبان زائران و مجاوران بود./861/ت303/ب1

ارسال نظرات